Definiera hälsosam

Hälsosam livstil: äter vettigt utanför att följa nån extrem diet så att det går till överdrift. Vettiga vanor. Rör på sig regelbundet. God och tillräcklig sömn.
Tar ingen nikotin eller annat.
Kaffe räknat jag däremot som hälsosamt om inte annat för den mentala hälsan :D

Själv är jag inte superhälsosam men heller inte extremt ohälsosam utan någonstans i mitten.
Den fysiska biten är definitivt tillräcklig men där det brister är bitvis dåliga sömnvanor och ibland äter jag inte överdrivet nyttigt.

Just nu äter jag däremot riktig superfood och nej inga piller eller dyra fröer utan en pastasallad med bla morötter i och nötter. Mycket godare dessutom. Piller och trenddieter och allt vad det är handlar om att tjäna pengar. Det finns vettiga alternativ som många gånger dessutom är bättre för miljön.
 
Varför förespråka något alls? Det finns förmodligen inte en nu levande individ som inte vet att man bör äta fibrer, frukt och grönt, bra fetter, inte för mycket socker, ha lagom portionsstorlekar, vara fysiskt aktiv osv.

Ändå ökar övervikt och fetma. Men jag tror inte att det beror på för lite upplysning från omgivningen.
Var det inte det som var frågan? Vad som är hälsosamt.
 
När jag tänker på begreppet hälsosam, undrar jag ofta om inte den stora uppmärksamheten på att "leva hälsosamt" på sikt och på gruppnivå är rätt ohälsosamt?
Ja, jag håller med. Jag tycker hela fokuset på hälsa och (urk) wellness känns som en enda stor folksjukdom typ. Det funkar ju inte uppenbarligen, någonstans blir det fel, och folk mår liksom skräp av det.
 
Det är en del av det. Men överlag att hälsan blir ännu en arena för duktighet och prestation (och konsumtion) på ett sätt som jag inte tycker känns helt bra. Eller inte otvetydigt bra.
Ja, just konsumtion har jag tänkt på.
Och känslan av att vissa följer det som är inne just då, trender.
Ett exempel är att jag under en period inte klarade att äta frukost. Jag fick höra att jag var tvungen att äta frukost annars skulle jag typ bli sjuk. Men några år senare var det inne att fasta några timmar om dygnet. Då var jag plötsligt sund.
 
Celsius måste verkligen ha lyckats med sitt varumärke. Jag har några på instagram och fejjan som nästan verkar vara sponsrade, (det är de inte) den där drycken figurerar i såna mängder av deras bilder att jag knappt skulle dricka en sån om jag så höll på att törsta ihjäl i ren protest typ.
(Jag har tyvärr provat en just när de kom och den var inte alls god.)
 
För mig innebär det att röra på mig regelbundet och tänka på vad man stoppar i sig. Jag går på gruppass två dagar per vecka utöver ridningen och den här årstiden cyklar jag mycket. Sen äter jag sunt och både protein, kolhydrat, fett o.s.v. på vardagarna och unnar mig lite extra på helgerna. Äter inget bröd på vardagarna längre men när helgen så gör jag sån lyxig helgfrukost på lördagen med gott bröd, pålägg, juice, fil med en god musli m.m. En hälsosam livsstil innebär för mig det som var och en mår bra av och sen exakt vad detta innebär för var och en beror ju helt på vilka förutsättningar man har, var man står i livet o.s.v.
 
Varför förespråka något alls? Det finns förmodligen inte en nu levande individ som inte vet att man bör äta fibrer, frukt och grönt, bra fetter, inte för mycket socker, ha lagom portionsstorlekar, vara fysiskt aktiv osv.

Ändå ökar övervikt och fetma. Men jag tror inte att det beror på för lite upplysning från omgivningen.

Jag håller helt med dig men en spinoff: när jag läste ditt inlägg så tänkte jag bara ORKA. Jag undrar om det är där det går fel? Med heltidsarbete, familjeliv, hobbies, hushåll, fan och hans moster - inte undra på att folk inte har energi över till att vara hälsosamma? Vi har glömt bort att vi behöver återhämtning och det anses fult att ligga på soffan och titta på Netflix en halvdag liksom.

Reflekterat över detta då jag har påbörjat en liten träningssatsning (inget avancerat men två gruppass i veckan, kostschema att följa om man vill) som tar en ansenlig mängd både tid och energi. Planera måltider, se till så att mellanmål finns hemma och på jobbet, äta 5-6 gånger om dagen, osv. Inget jag hade pallat med om jag hade haft ett pressat schema i övrigt, kan jag säga.
 
Jag tycker att den här hälsogrejen får det att framstå som att friska/"hälsosamma" människor är bättre människor.
Det är en del av det. Men överlag att hälsan blir ännu en arena för duktighet och prestation (och konsumtion) på ett sätt som jag inte tycker känns helt bra. Eller inte otvetydigt bra.

Då förstår jag och håller verkligen med. Att vara ”hälsosam” blir ännu en klassmarkör.
 
Jag håller helt med dig men en spinoff: när jag läste ditt inlägg så tänkte jag bara ORKA. Jag undrar om det är där det går fel? Med heltidsarbete, familjeliv, hobbies, hushåll, fan och hans moster - inte undra på att folk inte har energi över till att vara hälsosamma? Vi har glömt bort att vi behöver återhämtning och det anses fult att ligga på soffan och titta på Netflix en halvdag liksom.

Reflekterat över detta då jag har påbörjat en liten träningssatsning (inget avancerat men två gruppass i veckan, kostschema att följa om man vill) som tar en ansenlig mängd både tid och energi. Planera måltider, se till så att mellanmål finns hemma och på jobbet, äta 5-6 gånger om dagen, osv. Inget jag hade pallat med om jag hade haft ett pressat schema i övrigt, kan jag säga.
Håller med! Jag har ju viktväktat i olika perioder och det är rena heltidsprojektet.
 
Det är en del av det. Men överlag att hälsan blir ännu en arena för duktighet och prestation (och konsumtion) på ett sätt som jag inte tycker känns helt bra. Eller inte otvetydigt bra.
Ja, jag tycker det är ett stort problem, senast idag läste jag om en medelålders man som var VD och ultramaratonlöpare. Som om det skulle vara nåt att idelisera, reportaget var helt okritiskt. Ännu en arena för prestation och konsumtion för medelklassen.
 
Ja, och att ha vanliga simpla åkommor blir ett tecken på att en är moraliskt lågstående. Lever man bara hälsosamt håller man sig frisk och ligger inte skattebetalarna till last. Typ. Det är något obehagligt med det.

En paradox tycker jag är att de som tjatar och "förespråkar" allra mest i hälsofrågor är de som verkar må allt annat än bra i sitt liv. Det är ibland helt klart tendenser till både tvångstankar och egen otillräcklighet. Såklart ingen 100%-ig korrelation, utan bara en observation jag gjort.

Det är viktigare att visa vad man minsann gör och lever för sin hälsa, än att faktiskt må bra i sitt liv.

En normalupplyst person borde vara ganska medveten om att det är ett fåtal sjukdomar som är framförallt livsstilsrelaterade. Och att det inte finns mindre av sådana inom gruppen som lever för sin hälsa.

Men det är något obehagligt med vita medelålders män som är företagsledare och ska framhäva sin maratonlöpning/cykling/skidåkning. I flera dimensioner. Dessutom tror de att de är ovanliga och smått unika, när det snarare är tvärtom.
 
Senast ändrad:
En paradox tycker jag är att de som tjatar och "förespråkar" allra mest i hälsofrågor är de som verkar må allt annat än bra i sitt liv. Det är ibland helt klart tendenser till både tvångstankar och egen otillräcklighet. Såklart ingen 100%-ig korrelation, utan bara en observation jag gjort.

Det är viktigare att visa vad man minsann gör och lever för sin hälsa, än att faktiskt må bra i sitt liv.

En normalupplyst person borde vara ganska medveten om att det är ett fåtal sjukdomar som är framförallt livsstilsrelaterade. Och att det inte finns mindre av sådana inom gruppen som lever för sin hälsa.

Men det är något obehagligt med vita medelålders män som är företagsledare och ska framhäva sin maratonlöpning/cykling/skidåkning. I flera dimensioner. Dessutom tror de att de är ovanliga och smått unika, när det snarare är tvärtom.
Ja, jag tycker att det finns många knepigheter och paradoxer här.

I vissa sammanhang verkar "hälsosam" vara ganska synonymt med att man är smal. Och i en del sammanhang är "hälsa" och "hälsosam" kopplat till att man är ganska muskulös och har mycket god kondition (dvs gärna är i form för maraton).

Sen kommer det ju också en massa underliga mattrender kopplade till idéer om hälsa och hälsosamhet. Och rätt många verkar koppla ekologiska produkter och "miljövänliga produkter" i allmänhet till sin egen personliga hälsa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Bästa sms-appen
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp