Dekorplast på bänkskiva?

AraSlei

Trådstartare
Vad tror vi om det?

Lägenheten vi ska flytta till har fula bänkskivor i köket, och jag har sett många bilder på nätet där folk fått snygga skivor med hjälp av dekorplast.
Frågan är hur känsligt det blir? Borde man silikona vid t ex diskbänkskanterna och runt diskhon?
Är det någon här som har dekorplastat sina bänkskivor och har lust att visa bild? :)
 
Bild har jag inte, men min fd svåger och svägerska använde svart dekorplats till sina fula och slitna bänkskivor i köket. Det var visst väldigt jobbigt att få på plats och att få bort alla bubblor, men nu när det är på plats är det sjukt snyggt. Blev ett helt nytt kök!!
 
Bild har jag inte, men min fd svåger och svägerska använde svart dekorplats till sina fula och slitna bänkskivor i köket. Det var visst väldigt jobbigt att få på plats och att få bort alla bubblor, men nu när det är på plats är det sjukt snyggt. Blev ett helt nytt kök!!

Kan tänka mig det!
Vet du hur bra det har fungerat efteråt? Hur tåligt det är?
Kanske inte så lätt att veta om det är en fd svåger men :p
 
Jag är ju i huset titt som tätt och det ser fortfarande bra ut. De har ju småbarn dessutom så det är mycket slit i köket, men det verkar ha hållit bra. Var där senast i julas och då stod det en hel massa grytor, knivar etc där och det var fortfarande fint.
 
Det jag kan tänka mig är att det är vanskligt om man råka ställa något hett på dem, men snyggt är det!
Själv köpte jag billiga bänkskivor på Ikea och har oljelaserat och vaxat dem, riktigt nöjd med resultatet :)

Ställer iofs inte något hett på, men vet ju hur tankspridd jag kan vara och tänker att då får jag helt sonika slipa om dem:p

Silikon är nog smart där det kan bli fuktigt, annars kanske plasten släpper.:confused:
 
Man kan fukta med diskmedel och vatten på ytan där man ska fästa plasten, så är det mycket enklare att få den på plats. Den går både att flytta i sidled och det går att skrapa ut luftbubblor med en plastskrapa.
 
Det jag kan tänka mig är att det är vanskligt om man råka ställa något hett på dem, men snyggt är det!
Själv köpte jag billiga bänkskivor på Ikea och har oljelaserat och vaxat dem, riktigt nöjd med resultatet :)

Ställer iofs inte något hett på, men vet ju hur tankspridd jag kan vara och tänker att då får jag helt sonika slipa om dem:p

Silikon är nog smart där det kan bli fuktigt, annars kanske plasten släpper.:confused:

Ja, hade det bara varit träbänkskivor hade det ju varit enkelt att typ betsa eller liknande, men tyvärr är dessa i laminat :( Ful sådan också.
Kan man laminera om dem tro?

Ja, jag tänkte också på just det där med fukt, känns viktigt att det inte kommer in någon fukt under?
 
Jag dekorplastade mitt gamla fula och repiga vapenskåp häromdagen för att testa tekniken. Det blev ganska bra i alla fall så jag kanske skulle våga mig på att göra bänkarna också..

12751609_863980823713721_1301577222_n.jpg
 
@AraSlei: Tack för att du startade den här tråden! :bow:

Husbudgeten här behövs till husets funktion (dvs tak över huvudet) så mitt ytskiktskonto är mer eller mindre noll men de här var ju inte dyra. Jag har också en ful laminatbänkskiva som tyvärr inte går att byta ut enkelt, det är skåp ovanför och stöd till dem längst ut på ena kortsidan. Jag hittade en snygg dekorplast med tillräckliga mått för en hundring! :up:
 
@AraSlei: Tack för att du startade den här tråden! :bow:

Husbudgeten här behövs till husets funktion (dvs tak över huvudet) så mitt ytskiktskonto är mer eller mindre noll men de här var ju inte dyra. Jag har också en ful laminatbänkskiva som tyvärr inte går att byta ut enkelt, det är skåp ovanför och stöd till dem längst ut på ena kortsidan. Jag hittade en snygg dekorplast med tillräckliga mått för en hundring! :up:

Varsågod, det var så lite så :D

Dekorplast är billigt! Vapenskåpet kostade typ 115 kr att göra om, till skillnad från typ 3000kr om jag skulle köpt ett nytt "snyggare" skåp :p

Lägg gärna ut bild sedan :up:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Hemmet Hjälp! I min BRF ska vi hålla omröstning om uterum ska tillåtas i föreningen eller inte, och jag inser jag har dålig koll på sådana. Det...
2
Svar
21
· Visningar
2 356
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp