Dela av ett utrymme enkelt men STABILT?

Sv: Dela av ett utrymme enkelt men STABILT?

Kan du inte sätta upp ett "staket" därinne? Fästa eltråd i väggarna och stötta upp med plastsolpar emellan (även om plaststolpen inte går att fästa i marken så håller de upp tråden, och ev. lite silvertejp runt plaststolpe och tråd.) Och koppla på elen? Fungerar ju om utrymmet bara skall användas under dagen, kanske inte om det skall användas som box?

Annars kan man kanske ställa pallar (om du har över) längs med och en lång bräda uppe, och nere i golvet att spika fast pallarna i, och brädorna fästs i väggarna. Lite rörig beskrivning men du kanske förstår vad jag menar ändå?

Senast ändrad:

Lika svårt fästa isolatorer i väggarna som att fästa något annat? Annars är ju det absolut lättaste sättet, dock skulle jag aldrig koppla på elen därinne, men sätta tätta med brett elband. Han har som sagt ingen anledning att försöka ta sig 'innanför' avspärrningen, det finns inget där som är roligt för en häst. (De brukar tvärtom stå med huvudet i 'dörröppningen' och kika ut för det mesta).

Dock så finns det nån antik gammal jäkla varmvattenberedare i ena, inre hörnet - motsvarande där det är ett träskåp i det jag visade bild på, men varmvattenberedaren är synnerligen fast monterad, och bredvid den är ett (urkopplat) vattenrör med utkast. De två är en skaderisk och därför jag vill (och måste) stänga av.

Har du fria bjälkar i taket på vettig placering ? Så kan du mkt enkelt bygga väggen med hjälp av stolpskor med spets (den varianten som är en smal rund spets) borra hål i golvet golvet till spetsen, sätt i ett 10x10 läkt tillräckligt långt för att fästa i bjälke i taket, sätt tre sådana en kloss intill var vägg och en mitt på sedan är det bara att bräda vägen hur tätt du vill ha det. På detta viset slipper du helt att borra i väggarna bara tre hål rakt ner i golvet som behöver borras.

Inga bjälkar tyvärr, plant tak, modell 'innertak' typ. (Möjligt det finns bjälkar 'ovanför' det, men inte så stor lust börja riva tak, speciellt inte som det går el där. Onödigt att kazappa hela gården ;))

Men ska lägga metoden på minnet, skitsmart ide ju!

Kan ju även funka att fästa läkten med vinkeljärn i taket om det är trätak.

kan du inte bygga en trä "låda" runt sakerna då ? så beöver du inte fästa i golv/tak/vägg.

Det går ju inte? De sitter ju mot vägg, så 'lådan' måste ju förankras mot väggen, annars är den ju bara att puffa bort?

Kan ju även funka att fästa läkten med vinkeljärn i taket om det är trätak.

Ah, du är inte dum du! Det ska jag komma ihåg om jag nu misslyckas med att borra i väggarna. För innertaket är ju helt plant och av trä, så inga problem att skruva vinkeljärn i.

nej där ska vara 4 sidor på "lådan". du får föra i träskivor mellan sakerna och väggen.

Det går inte, det finns ingen plats där, utan de sitter ju mot väggen. Dikt an.

Angående bröten som är anledningen till att du vill dela av. Går det inte att hugga tag i vinkelslipen och gå lös på både beredare och rör? Jag menar, om varken beredare eller rör är inkopplade så spelar det ju ingen roll hur pass mkt våld du tar till för att få väck dem :)

ok. kan du inte lägga in några bilder på hur der ser ut där inne ? så är det enklare att komma på någon lösning.

Jo ska försöka komma ihåg ta bilder imorgon. Att borra i väggarna funkar INTE bra. Det är på tok för poröst, nån jävla halm/lera-grejs typ ovanpå (inte vet jag vad det är, men ser ut ungefär så), så det fäster inte utan går bara plättlätt att dra loss regeln. Hacka bort sånt går kanske, men det är sånt iaf 10 cm in på ena väggen.

Däremot lyckades jag när jag provborrade ett hål i golvet borra ett 10 cm hål utan större problem, efter 10 cm var det tvärstopp dock, fullkomligt. Men 10 cm kanske räcker för stoppa ner sån stolpsko?

*KL*

Haha, jag har fått dit en regel! :bump:

Tänkte ju som jag skrev köpa stolpsko och prova så. Men satt och klurade lite, och kom på att jag har 'skruvstång' (eller vad det heter, en gängad metallstång) som jag eg ska ha till modifiering 453 av slowfeedern, men skitsamma.

Så, jag borrade ett hål i betonggolvet, sågade av lagom bit skruvstång, sågade till en regel så den (i teorin, jag mätte liite fel) passade precis mellan golv och tak, och i botten på den borrade jag hål och slog in skruvstången ordentligt, men så att det stack ut en lagom bit.

Sen satte jag skruvstången i hålet så gott det gick, tog en slägga och slog regeln på plats (dvs så den gick in mellan golv och tak och skruvstången åkte ner i hålet). Sen skruvade jag ett vinkeljärn i taket + regeln.

Det funkade! Jag kan slå på regeln med slägga och den rör sig inte en millimeter!! *lite allmänt lycklig och imponerad av sig själv, sen att jag sågade av mig halva fingret kan vi tala tyst om*

Och tack för alla tips, och särskilt tipset om stolpsko i golvet etc, för det var ju det som fick mig tänka på den här lösningen!

*KL*

NU är det klart :bump: Färdigbyggt, urstädat, halmat och omstängslat. Redo att invigas imorgon. Blev för 'skumt' ute för att ta bild så den kommer imorgon. Men förhoppningsvis ska lilla shettisen också få en fair chans att slippa bromsen på dagarna nu =)

När jag ändå var igång bytte jag fönstren både där och i den andra som är vägg i vägg mot myggnät så det ska fläkta lite därinne med.

Det är en tredje regel ungefär 2/3 åt höger, den är dock inte ända upp till taket så den syns inte. Och ja, jag fick slut på brädor på slutet ;) Och japps, såga rakt är överskattat :angel: Golvet lutar, men väggen är i våg, trots det sneda intrycket.

lsdrift8.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka