Dela frambom i transport

B

burton

Finns det någon här som har försökt sig på konststycket att kapa en hellång frambom i en hästtransport?
Går det att få det bra? Syftet är ju att kunna ha bommen på olika höjder i transportspiltorna om man vill köra hästar som skiljer sig rejält i från varandra i storlek.

Nu tänker väl alla att det är väl bara att köpa en sådan direkt, men dom flesta i den prisklassen jag måste hålla mig i har inga delade frambommar och det finns ju de som är väldigt händiga och nästan bygger om hela transporter, så för en sådan borde inte detta vara ett totalt omöjligt ingrepp.

Eller har nån några andra bra ideer för hur en stor nordis och en liten shettis på bästa sätt kan resa ihop. Jag gillar inte tanken på att ha en vägg längst fram som shettisen ska vara bakom för vid nån snabb inbromsning skulle ju han komma att flyga med huvudet rakt före in i den.
 
Sv: Dela frambom i transport

Kan du inte sätta en låg bom till shettisen under ordinarie bom? En hellång bom ger ju ganska mycket stöd till hela transporten, jag skulle inte vilja kapa den!
 
Sv: Dela frambom i transport

Jo, men den ska ju bara delas så de kan sitta på olika höjd, båda ska alltså sitta kvar så hållfastheten borde det inte bli problem med. Bara man kan få till ett bra fäste.
 
Sv: Dela frambom i transport

Det går inte att köpa en delad bom då? Man brukar ju kunna köpa allt möjligt till sin transport.
 
Sv: Dela frambom i transport

Jo det kan man ju kolla upp förstås. Bara märket av transport man valt fortfarande tillverkas och deras bomfästen och vagnsbredd ser lika ut idag som för några år sedan så borde det vara ett mycket bättre alternativ. (Den transport vi letar efter kommer förmodligen vara av modell från början av 80-tal till början av 90)
 
Sv: Dela frambom i transport

Kör shettisen baklänges och nordisen framåt.
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 457
Senast: Robina
·
Utrustning Har precis köpt en "ny" transport och tycker inte jag får höjden på frambommen rätt. Det är ganska stora hopp mellan nivåerna (Boj) och...
Svar
2
· Visningar
1 964
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: tuaphua
·
L
Ekonomi & Juridik Jag vet att det kan rasa snö från tak, men man har inte med sig hjärnan alla gånger... Parkerade bil & hästtransport utmed ridhusets...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 588
Senast: schnork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp