Dela på tävlingsvinster?

N

Nashua

Vet inte om jag lägger tråden rätt, men moderator får väl flytta på den annars. Jag undrar om det finns några rekommendationer, eller vad ni tycker allmänt, kring hur man gör med tävlingsvinster när man lånar ut en häst. Lånade ut en ponny till en duktig ryttare som ej har egen häst. Jag betalade hyran för transporten till tävlingen (ryttaren stod för avgiften till tävlingen) och på tävlingsplatsen hjälpte jag ryttaren med det mesta, inklusive framhoppning och lastning etc. Ekipaget blev placerade och fick rosett, plakett och hederspris. För mig är det självklart att den duktiga ryttaren ska ha rosetten och hederspriset, men jag hade kanske hoppats att plaketten kunde ha fått gå till ponnyn. Något sådant erbjudande kom dock ej. Undrar nu om detta är okay, om jag borde säga något till föräldrarna, eller vad ni rent allmänt tycker?
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Jag hade låtit ryttaren få alla premier. Ponnyn känner nog inte så stor längtan av en plakett. Resultaten finns ju ändå på ponnyns namn.

Detta är vad jag hade gjort.
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Jag låter min medryttare, som tävlar min ponny (jag är för gammal och tung:p) behålla prisrosett och hederspriser.
Men visst, skulle hon få en plakett så skulle jag tycka att det var kul att sätta den på ponnyns box.
Annars är jag bara glad över att jag har tillgång till en sådan duktig tjej som hjälper mig att utbilda och tävla min häst.
Jag ställer alltid upp och kör, annars så har dom tillgång till min bil och transport. Om jag jobbar eller så.
Jag tycker det är skitkul att vara "ponny-mamma" även om tjejen inte är min dotter:)

/J.
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Om någon skulle tävla min hästar (har ännu inte hänt), så hade de fått behålla allt. Jag hade väl däremot inte finansierat tävlandet utan detta är upp till ryttaren. Jag skulle säkert följt med, hjälpt till om om behovet av hjälp funnits samt kommit med glada uppmuntrande till rop.
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Har för mig att det står i TR att plaketten tillfaller hästen dvs ägaren och nu även rosetten med.
Kolla upp det tycker jag om du nu känner som du gör, för jag tycker inte det är mer än rätt att din ponny iaf får plaketten nu när du var med på tävlingen och hjälpte till med allt.
Det borde stå om detta i TR 1.

Lycka till!
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Enligt TR ska rosett tillfalla hästens ägare (dvs dig). Plakett och övr hederspriser tillfaller ryttaren.

Deltar ryttaren i ngn speciellt cup så tillfaller sådan rosett ryttaren. (TR moment 141-142)
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Enligt TR ska rosett tillfalla hästens ägare (dvs dig). Plakett och övr hederspriser tillfaller ryttaren.

Deltar ryttaren i ngn speciellt cup så tillfaller sådan rosett ryttaren. (TR moment 141-142)

Hoppsan, borde ha kollat TR först innan jag kastade ut frågan...
Tack i alla fall. Litet konstigt att det är rosetten som går till ägaren. Den bryr jag mig inte om, men det hade varit trevligt att få sätta en plakett på ponnyns box. Tänker dock inte tjafsa med ryttaren om detta. Jag är glad att ryttaren vill tävla hästen, i väntan på att mina egna barn blir redo för den uppgiften. Att jag reagerade litet beror mest på att jag tycker föräldrarna, av artighet, kunde ha frågat mig om jag ville ha något av priserna.
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

medryttaren får behålla prisrosett.
hästen får plaketten!

Om det tex blir ngn hästpryl som hederspris, som täcken, schabrak eller ngt, så tycker jag det tillfaller hästen helt klart! är det ngt som passar ngt annat än häst, så kan ryttaren behålla det.

så jag tänker inte "tillfaller ägaren" utan vissa saker "tillfaller hästen". Den är ju också med och presterar, inte bara ryttaren.
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

hade jag lånat ut min häst för tävling hade jag för det första inte betalat något.. dom får ju ändå låna hästen. Sen tillhör jag den skaran som tycker att det ser väldigt flott ut att ha massa plaketter hängandes på boxdörren :angel: så den hade jag nog norpat. Annars hade ryttaren såklart (är för mig en självklarhet) fått behålla rosetten. Som någon skrev är hederspriset en hästsak skulle den tillfalla hästen :D

de är mina åsikter
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

När jag tävlade annans ponny: Ägaren stod för det mesta. VIssa klasser stod jag för. Rosett och plakett till hästen och hederspris till mej. (var aldrig tal om täcken o dylligt). Någon rosett fick jag endå som minne.:)
Foderhästen: Allt tillföll mej, jag stod för alla kostnader.

Skulle jag låna ut hästen skulle den som stod för kostnaderna få allt.
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Jag tycker ägaren får rosett och plakett.
Ryttaren får hederpris.
Jag tycker på något sätt att rosetten och plaketten tillhör ägaren, hästen har ju också varit duktig.
Jag har ju en shettis så skulle något barn tävla på honom skulle hon/han fått rosetten. Men inte till någon äldre.
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Jag tycker du kan säga att du vill ha plaketten vad ska hon med den till? den ska ju upp på boxen.
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Står ponnyn hemma hos dig? I så fall tycker jag det är konstigt att ryttaren behåller plaketten. Vi sätter ju upp sådant på boxen...
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

knapplån

hur kan man som ägare vilha ha rosetten? vad ska man med den till? jag tycker det känns jätteskumt o mottaga en rosett som ngn anan vunnit. Det känns fel. Rosetten tycker jag tillhör ryttaren och inte ägaren. En plankett däremot är ju avsedd att hängas upp på tex en box. Då känns det mer givet att det är "hästens".
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

ja och däför passar plaketten hästen. Som man med fördel kan sätta på boxdörren.

men rosett, jag skulle inte vilja sätta upp ngn annans rosett på väggen..där vill jag bara ha mina egna, som jag gjort mig förtjänt av.
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Lite sant när du väll säger det, vill inte heller ha någon annans på vägen.
Vill bara ha de jag har vunnit med min pålle.
Men jag tycker ändå hästen har gjort sig förtjänt av rosetten,men den skiter nog i den vill ha godis i stället:p
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

*kl*
Hann inte läsa alla svar.
Men en vännina till mig som håller på med ponnytrav har sagt såhär till mig, vilket jag kan tycka funka fint!
Rosetten =hästens
Pokal eller annat till kusken =kuskens
Ev vinstpengar o liknande =ägarens/hästen.
Detta tycker jag funkar bra men om kusken då tex betalar anmälnings avgifter osv så skall de ju åtminstone få tillbaka den summan vid ev vinst!
Resten borde gå till hästen/ponnyn som en investering!
 
Sv: Dela på tävlingsvinster?

Jag har aldrig förstått mej på folk som vill ta rosetter & plaketter som de själva inte ridit hem.
Även om det står att vissa grejer tillfaller hästen så anser jag ändå att hästen inte bryr sig men att ryttaren borde förtjäna sin vinst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp