Delade omklädningsrum

BernT

Trådstartare
Där jag jobbar är jag enda kvinnan och har tidigare haft ett eget omklädnings/duschrum. Pga platsbrist har nu ett antal män också börjat använda samma. Vi har mycket fys på arbetstid så jag måste använda omklädningsrummet/duschen på arbetstid.

Jag är absolut ingen pryd person eller så och har egentligen inga problem med att byta om/duscha samtidigt som män, bara det att de som också använder "mitt" är såna jag inte känner och som jag helt ärligt känner mig riktigt obekväm med. Det går heller inte att låsa så står jag i duschen kan vem som helst stövla in.

Finns det ingen lag som säger att jag borde få ha eget?
 
Sv: Delade omklädningsrum

http://www.av.se/dokument/afs/afs2009_02.pdf

96 § Omklädningsrum ska vara skilda för män och kvinnor om de behöver
använda rummen samtidigt. Detta gäller dock inte omklädningsrum som
avses i 95 §, om det av något kön finns endast en arbetstagare. I sådant fall
ska det ändå ordnas en lämplig plats för ombyte och klädförvaring för den
arbetstagaren.
 
Sv: Delade omklädningsrum

Fast bisatsen där innebär väl då främst att arbetsgivaren inte behöver skapa ett till omklädningsrum för bara en anställd, som jag fattar det. (detta var aktuellt för mig för snart 25 år sen *hjälp!* :eek: då åkeriet jag började jobba på bara hade ett omklädningsrum, jag var deras första kvinnliga chaufför på orten där jag jobbade)
När det nu finns ett eget omklädningsrum med dusch så lär väl arbetsgivaren antingen utrusta dörren med lås så att TS kan låsa om sig när hon ska duscha, eller be TS flytta ut och ordna någon annan duschmöjlighet. Det kan inte vara meningen att ovan nämnda text ska vara en ursäkt för att tvinga fram att tjejer o killar delar omklädningsrum.
 
Sv: Delade omklädningsrum

Kontakta facket. De kan svara på såna frågor,och även hjälpa till att fixa genom att vägleda arbetsplatsen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 306
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp