Delat eller inte?

Linnea_1987

Trådstartare
Vilken bett-typ funkar bäst? Är ju olika från häst till häst, men jag tänkte rent generellt bara. Är verkligen ett vanligt tränsbett det "snällaste"?

Senast ändrad:
Sv: Delat eller inte?

jag tycker det är jättesvårt att säga, precis som du säger tycker alla hästar inte om samma bett, så ett bett som anses som ett snällt bett kan vissa hästar verkligen avsky samtidigt som ett bett som anses skarpare rivs en del hästar väldigt bra på.
Persinligen tycker jag att tredelade bett, gärna med kopparmitt är bra och fungerar mkt bra på många hästar

Min häst trivs bäst på tredelat fullcheek. Rakt bett och tredelad stång (som inte är så rörlig) trivs han mkt bra med också. Tvådelade bett gillar han däremot INTE, har provat olika varianter men han har inte tyckt om något av dom tvådelade.

Min uppfattning är att de tredelade betten är snällast mot hästen. Men det är så induviduellt det där så det är svårt att säga..

jag använder det tredelade bettet på mina hästar och tycker det fungerar bra.

i rent fysisk mening är tränsbett det snällaste eftersom det inte förstärker tygletagen som tex ett stångbett gör.

det som funkar bäst är det bett som passar häst och ryttare bäst

Min häst är alltid riden på tränsbett (tvådelat och tredelat). När jag köpte henne reflekterade jag över att hon drog och lekte mycket med bettet, hon var på tok för stark och tog tag i det. Samling var inte att tala om eftersom hon vägrade ta stöd på bettet.

Jag bytte och rider idag oftast på pelham med en tygel, hon grejar aldrig med bettet längre. Är lugn och harmonisk, stödjer gärna på bettet och jag har inga problem med en häst som har betong i käften.

Så, vissa hästar som är på nåt sätt stumma eller av någon annan anledning inte gillar ledade bett behöver starkade bett, det är därför de finns... Jag är föreståndare för tre-delat, men denna hästen hatar det.

Ska jag skifta så blir det jaktbett eller hackamore, kedjan är i stort sett omöjligt att ta bort på henne...

//E

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
459
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈