Delta tygel ett måste på pelham?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dolce__g
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 712
D

dolce__g

Hur är det? måste man ha delta tyglen när man tävla ponny med pelham eller får man ha två tyglar?? vet att man inte får ha en tygel men två tyglar e ju nästan samma som delta?! eller?
// dolce

Sv: Delta tygel ett måste på pelham?

Är nästan säker på att du måste ha delta. Prova att lägga tråden under tävling så får du kanske fler svar?

Du MÅSTE ha delta när du tävlar på ponny.
Och nej, dubbla tyglar eller delta ger inte samma effekt.

man måste ha delta på ponntävling, och dessutom måste det vara ledat pelham.

vet man hur man rider på två tyglar ger det inte samma effekt, för då kan man utnyttja att man kan reglera styrkan på bettet.
vet man inte hur man ska rida på två tyglar utan bara drar i bägge så blir det ungefär som med delta

ja har märkt stor skillnad då jag rider på två tyglar eftersom då jag lösgör henne använder jag bara den översta tygeln (utan hävsång) men vid hoppning blir hon jätte pigg och stark och då kommer den undre tyglen in och verkar.. funkar kanon men på delta blir det svårare att lossa och det går inte att ta tillbaka lite lätt vid hoppning... men ok då vet jag.
// dolce

Du kan ju dock reglera hävstånngen lite även med delta. Rider du med låg hand är hävstången liten, rider du med hög hand blir det mer hävstång.

jo det är klart men jag försöker alltid rida med en hög hand för att inte " låsa" några tygeltag... men visst går det, inte speciellt mycket skillnad på min häst men det är ju helt individuellt.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
333
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18