Fick min fösta häst en månad innan jag fyllde 15(1½ år sen).
Skaffade mig en oinriden varmblodsvalack som skulle fylla fem en vecka senare. Till en början var han orolig och kastade sig för allt. Men detta var inget nytt utan han var helt enkelt lite osäker och oerfaren. Jag har heller aldrig varit rädd för att ramla av eller för att hästen ska skada mig så jag såg inte detta som ett problem utan det var helt enkelt bara att ge honom stöd och lära honom lita på att han kunde vara trygg när han hade människor med. Det blev bättre fort. Första veckan stog han nästan på bakbenen men det var snart över och vi red ut. Bara barbacka då han hade foderkvölar på ryggen. Så lärde vi oss galoppera och vi busade mest och njöt av sommaren.
Idag är han lugn och snäll. Vädigt pigg, och det händer att han blir rädd för saker såklart men han litar på sin ryttare och står still tills han lugnat sig istället för att fly, om matte säger så.
Första hästen blir vad man gör det till. Man ska skaffa sig en häst som man känner når upp till de krav man har. Och man måste se positivt på allt. Vad som än händer så finns en lösning och man lär faktist inte känna hästen ordentligt förrän efter minst ett år. De utvecklas ju också.
Problem får man ju alltid av något slag, men se det inte som ett problem utan som ett tecken från din häst som ger dig MÖJLIGHETEN att förbättra eran relation. De går alltid att lösa. Om man bara lyssnar.
GÖR det till en trevlig upplevelse. Inställningen är viktigast av allt.
Har aldrig känt mig "prövad" av människorna runt omkring. Och om det var så att dom gjorde det så skulle detta inte störa mig. För man är där för att umgås med sin häst. Inte för att göra sig "värdig" hos de andra hästägarna. Jag har dessutom alltid haft lite anurlunda åsikter och inte ens det har gjort att jag hamnat utanför utan snarare tvärt om. Bara man ser till att vara trevlig och lyssna på de andra, precis som man gör jämt, så har man gjort allt man kan. Som sagt, det är ju "du och din häst", inte "du, hästen mot alla andra". :smirk:
Lycka till!