Bukefalos 28 år!

Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

I

Iglatjarn

så efter 15 goda trotjänar år lämnde den gamle oss. tungt värre men sånt är livet.

Hon efterlämnade sig en Wheaten-kompis på 7 år som nu tycker livet är tråkigt hon har aldrig varit ensam förut och har varit lite deprimerad, på ett sånt sätt man bara som ägare lägger märke till.

men vi har under ett par års tid funderat på vad nästa hund skall bli, den gamle kunde dock läsa tankar och förstå ord :o så vi pratade inte högt om det, men nu känner vi osss lite ensamma och disskuterar mer på allvar en ny hund. det kommer inte att bli förrän till våren, den gamle får svalna först.... :cry:

men vi har funderat på Hovawarten. läste ett reportage i Hundsport eller vad tidningen heter, och blev intresserade för ett par år sedan, nu har två kompisar skaffat sådana, men de är för unga för att kunna utvärdera dom. vi har skaffat information på Nätet, men där står det att de är enmanshundar, har en benägenhet att skälla, kan inte vara ensamma, måste aktiveras flitigt mm. låter inte så kul tycker vi.

så hur är dom i verkligheten? har sökt på trådar här men det har inte sagts något direkt givande, "dom är snälla", jo jo, det är väl de flesta hundar.
Är det lämpliga hundar att ha om man bor på landet? vi har får så vill den jobba "kan man väl skicka ut den en stund" :D

analys tack! väntar ivrigt på info, har hört att det är lånt väntetid på dom, ca 6-7 månader, och då bör vi boka snart.
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

Jag läste också en rasspecial om de och det jag minns är att det är "gårdshundar". De vet vilka som får komma in på gården. Till och med på grannens gård :smirk: Om de inte fick tillräcklig annan stimulans så kunde de börja att vakta jättemycket bara för att få utlopp för sin arbetslust.

Så jag tror att det är en jättetrevlig ras, men de behöver en meningsfull sysselsättning. En hund som vaktar för att få utlopp för sin energi är nog ingen rolig hund. Min hund är lite åt det håller och hon blir riktigt "vass" om hon har för tråkigt och det är INTE roligt.
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

Min f.d. chef har två hanar och de är riktigt skarpa. De behöver mycket aktivering och de vaktar mycket, men eftersom de är väl skarpa för att bara skälla om det kommer in någon på gården så får de inte längre gå lösa.
Men när man väl är okejad av ägarna så var det väldigt fina hundar. Lite reserverade, men fina. Chefen med sambo lägger massor av tid på sina hundar och gör man det så är det nog en trevlig ras.
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

hmm, man börjar ju fundera på om det inte är fel ras trots allt...
vi bor ju som du vet på gård och kan väl något generat säga att så många promenader för hundarna (hunden...) blir det inte. dom blir glada när dom får gå på promenad, men dom tycker inte illa om att ströva över sina hektar själva heller. vi vill gärna ha en hund som är lite vaktig, men inte för mycket. vår landsväg utanför kallas av göteborgspolisen för "fyllevägen" då det är en undangömd genomfartsled till en annan stadsdel. mycket skumt folk smyger i buskarna här och inbrott sker. så gärna en hund som vaktar. men den måste tåla att klara sig utan 4 promenader varje dag men istället nöja sig med att var ute en stor del av vår lediga tid.

Milou (terriern) har tröttnat på att valla Vladimir & Co så dom har börjat valla henne sitället för att få något att göra. ibland sticker hon iväg över ängarna som en blixt då fåren går på den delen som vetter mot vägen, 2 minuter tar det så ser man hela flocken komma med bocksprång jagandes Milou som snabbt sticker hemåt! :D
dom är inte alls aggresiva utan mest glada åt att ha fått någonting att göra. nästa hund kanske kan få lite pli på dom så att dom fattar att dom är får och skall bli vallade, inte tvärtom! :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

vi har nog egentligen varken tid eller intresse för att arbeta med fåren. dom är bara 8 st. och jag har aldrig sysslat med det. vet att man kan tävla i vallning, var och tittade en gång vid Nääs slott utanför Göteborg. otroligt fashinerande. dom släppte 100 får på en megastor äng, lät dom springa iväg flera hundra meter åt alla håll och kanter och skickade sedan iväg hunden. Jättehäftigt!!
nu när man tänker på saken kanske det inte vore fel....
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

Kanske något att titta upp, en vallhund som får valla är en underbar individ.
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

Har två hoffar i min träningsgrupp, det är inga lätta hundar, men ni har ju så gott som redan avskrivit dem.

Vallhundar är något man måste jobba MASSOR med, man måste ju lära in all vallning med, de har vallinstinkten, men ska ju gärna valla det man vill...

Funderade lite smått på en bullmastiff, hur pass mycket vakt är det kvar i dem??? Det är ju ingen jätteaktiv ras, kräver uppfostran som alla andra, men inte den här dagliga träningen (dvs hjärngympa, inte promenader) som en vallhund.

Det finns ju massor av gårdshundar, ex pyreneén, berner sennen osv...

//E
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

Å de mer korthåriga Sennenhundarna om man inte gillar pälsen :) (Fast jag vet inte vad de heter...)

Vallhundar som kanske inte kräver lika mycket är ju LH Collie och Shetlands Sheepdog. Har behållt sin lilla reservation och är hemmakära, men har kanske inte så mycket arbete i sig.
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

*lånar knapp*

En vakthund måste ju inte heller vara en jättehund. En vakthund ska vakta och låta. En fördel därtill är att den är hemmakär och inte ger sig iväg.

En ras i lagom storlek att umgås med en softie kan väl vara en Keeshond? De är ju gårdshundar/pråmhundar och de har mycket vaktinstinkt och ett bra skall. Inte mer än runt 50 cm höga (som en softie).
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

bara nyfiken - exakt vad innebär det att dom inte är några lätta hundar? vi har tänkt på rasen under ett par år och avskriver dom inte bara sådär. jag är fortfarande väldigt intresserad av en sådan då den är lagom i storlek, lagom päls för mig, tycker om färg och teckning samt att de övriga lynneskildringarna lät bra.
det var när man fick höra att dom kunde "ta sin uppgift på FÖR stort allvar" som jag blev fundersam.

så, på vilket sätt är dom inte lätta? :confused:
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

Min sambos styvmor har en Hoffe (egen uppfödning) och hon är hur trevlig som helst, går lös på gården skäller om det kommer någon, men skulle nog släppa in vem som helst. Hon aktiveras genom lydnadsträning (tävlar också) och promenader. Tror dock inte att det är hur många rundor som helst per dag då ägaren har 3 hundar till. Däremot är några av hennes kullsyskon sämre mentalt, men om det beror på rasen eller på dålig fostran vet jag inte då dessa har blivit omplacerade.
 
Sv: Den gamla ur tiden - dags för ny hund?

HalyBailey skrev:
men vi har funderat på Hovawarten. läste ett reportage i Hundsport eller vad tidningen heter, och blev intresserade för ett par år sedan, nu har två kompisar skaffat sådana, men de är för unga för att kunna utvärdera dom. vi har skaffat information på Nätet, men där står det att de är enmanshundar, har en benägenhet att skälla, kan inte vara ensamma, måste aktiveras flitigt mm. låter inte så kul tycker vi.

så hur är dom i verkligheten? har sökt på trådar här men det har inte sagts något direkt givande, "dom är snälla", jo jo, det är väl de flesta hundar.
Är det lämpliga hundar att ha om man bor på landet? vi har får så vill den jobba "kan man väl skicka ut den en stund" :D

analys tack! väntar ivrigt på info, har hört att det är lånt väntetid på dom, ca 6-7 månader, och då bör vi boka snart.

Om du gillar hovawarten så tycker jag att du skall skaffa en sådan hund! Vet du att du har tid och intresse av att aktivt jobba med hunden så ser jag inte varför du inte skulle få en trevlig hund.

Med ditt intresse och känsla för ansvar så tvivlar jag inte en sekund på att du tar tid på dig att hitta en vettig kennel. Så varför inte ta ett snack med några olika uppfödare och väga deras ord emot varandra? Ta tillfället i akt och umgås lite gran med dina vänners hovawarter.

Att hundar "inte kan vara ensamma" känns som en konstruerad bortförklaring för att "jag har en hund som inte får tillräcklig stimulans och därför mår dåligt när den är själv". Det är alltid lättare att skylla på rasen än att ta ansvar för sina egna handlingar!

Jag har träffat en hel del hovawarter då en bekant till mig har en kennel. Det intryck jag har fått av dem är att de ibland är lite fega och då behöver mycket stöd från ägaren. Men rent allmänt så tycker jag att de är vänliga, framåt och lite som settrar - fart i dem alltså!

Om du vill ha kontakt med min bekantas kennel, så kan du pm:a mig. Hon har hållt på länge med rasen och kan säkert svara på frågor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 280
Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 636
Övr. Hund Vet inte vad jag vill med tråden egentligen, mest prata av mig lite tror jag :crazy:. Jag och sambon har pratat om när vi ska skaffa...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
7 873
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp