Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

Sporthorse

Trådstartare
http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/

Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även bevisats vara sant. Inte så förvånande kanske.

Det finna alltså imamer i Sverige, utbildade i Saudiarabien enligt den salafitiska läran.
Trots att några enstaka i den förra tråden påstod att salafism inte är en extrem tolkning så har jag svårt att tro det, bland annat P1 har ett inslag om salafism och en intervju med den berörda imamen där den fundamentala (och ofta även militanta) tolkningen förklaras av kunniga personer.

Har man sett dokumentärer om flera moskéers dolda agenda i Sverige så förstår man hur farligt det här är för unga religiösa eller vilsna män. Det ser vi även resultat på bland antalet IS terrorister som rest till Irak och Syrien.
P1 om salafism och samtal med imamen Abo Raad: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/712020?programid=416

2012 avslöjade man att flera moskéer i Sverige uppmanar misshandlade kvinnor att ha sex med sina män - trots att de inte ville det samt att absolut inte gå till polisen vid misshandel. Flera moskéer som besöktes i dokumentären, utom två stycken i Stockholm ( en i Rinkeby) samt någon mer, uppmanade kvinnor att hålla tyst och istället underkasta sig mannen.
Googla Örebro Moské - misshandel.
http://na.se/nyheter/sverige/1.1660044-sex-av-tio-moskeer-uppmanar-till-lagbrott


Problemet finns, och det går inte att förneka.

Vad händer nu tror ni?
Hur får man stopp på det här vansinnet? Salafismen håller tydligen på att etablera sig och ta över flera svenska moskéer och det är ett fenomen som sker världen över. Hur konstigt det än låter så tyder mycket på det enligt rapporter från moskéer osv.
Borde Sverige utbilda sina egna imamer?
Borde vi sätta stopp för religiösa predikare som är lärda i diktaturer?
Annan lösning?

Kina har nu börjat begränsa religionsfriheten då flera muslimska salafi-extremister försökt infiltrera något större organ.

Vad gör man åt religiösa tokstollar som lever i en parallell verklighet/samhälle pga sin tro?

Jag tänkte skriva någonting mer, men kommer inte på vad just nu.

Snälla håll god ton!
 
http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/

Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även bevisats vara sant. Inte så förvånande kanske.

Det finna alltså imamer i Sverige, utbildade i Saudiarabien enligt den salafitiska läran.
Trots att några enstaka i den förra tråden påstod att salafism inte är en extrem tolkning så har jag svårt att tro det, bland annat P1 har ett inslag om salafism och en intervju med den berörda imamen där den fundamentala (och ofta även militanta) tolkningen förklaras av kunniga personer.

Har man sett dokumentärer om flera moskéers dolda agenda i Sverige så förstår man hur farligt det här är för unga religiösa eller vilsna män. Det ser vi även resultat på bland antalet IS terrorister som rest till Irak och Syrien.
P1 om salafism och samtal med imamen Abo Raad: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/712020?programid=416

2012 avslöjade man att flera moskéer i Sverige uppmanar misshandlade kvinnor att ha sex med sina män - trots att de inte ville det samt att absolut inte gå till polisen vid misshandel. Flera moskéer som besöktes i dokumentären, utom två stycken i Stockholm ( en i Rinkeby) samt någon mer, uppmanade kvinnor att hålla tyst och istället underkasta sig mannen.
Googla Örebro Moské - misshandel.
http://na.se/nyheter/sverige/1.1660044-sex-av-tio-moskeer-uppmanar-till-lagbrott


Problemet finns, och det går inte att förneka.

Vad händer nu tror ni?
Hur får man stopp på det här vansinnet? Salafismen håller tydligen på att etablera sig och ta över flera svenska moskéer och det är ett fenomen som sker världen över. Hur konstigt det än låter så tyder mycket på det enligt rapporter från moskéer osv.
Borde Sverige utbilda sina egna imamer?
Borde vi sätta stopp för religiösa predikare som är lärda i diktaturer?
Annan lösning?

Kina har nu börjat begränsa religionsfriheten då flera muslimska salafi-extremister försökt infiltrera något större organ.

Vad gör man åt religiösa tokstollar som lever i en parallell verklighet/samhälle pga sin tro?

Jag tänkte skriva någonting mer, men kommer inte på vad just nu.

Snälla håll god ton!

@Sporthorse: En helt ärlig fråga, vill du verkligen diskutera problemet med militanta islamister eller bara validera islamofobi?

Det heter dessutom salafistiska, inte salafitiska.

I övrigt anser jag att alla religiösa samfund etc ska granskas och det är bra att sådant här kommer fram i dagen.
 
@Sporthorse: En helt ärlig fråga, vill du verkligen diskutera problemet med militanta islamister eller bara validera islamofobi?

Det heter dessutom salafistiska, inte salafitiska.

I övrigt anser jag att alla religiösa samfund etc ska granskas och det är bra att sådant här kommer fram i dagen.
Det är märkligt att man inte får diskutera problem inom islam utan att kallas islamofob!
Börjar bli lite trött på det här.

Klart som tusan att jag vill diskutera problemet. Kolla gärna alla länkar innan du kallar mig islamofob.
 
Jag får väl skriva en gång för alla: Jag har ingenting emot muslimer. Jag har en vän som är muslim och har aldrig brytt mig om folks tro eller liknande.
Däremot är det viktigt att man vågar diskutera problem med religiösa tokstollar när det leder till social isolering, hat, död och terror.
 
Jag får väl skriva en gång för alla: Jag har ingenting emot muslimer. Jag har en vän som är muslim och har aldrig brytt mig om folks tro eller liknande.
Däremot är det viktigt att man vågar diskutera problem med religiösa tokstollar när det leder till social isolering, hat, död och terror.

Har du ett lika stort problem med våldsbejakande extremister av annat slag, tex nynazister? Det är de som begått mord i Sverige i sin ideologis namn.

Det är dock inte helt rätt att dra en parallell mellan en våldsbejakande ideologi och en religion. En religion är inte i sig nödvändigtvis våldsam (inte någon av världsreligionerna iaf). Dvs den inbegriper både de som är våldsamma och de som inte vill ha med våld att göra.

I en ideologi som bygger på våld kan man inte göra den distinktionen. Söker man sig till en sådan grupp vill man utöva våld.

Kontentan av det hela är att extremister är inte bra för samhället oavsett var de hör hemma ideologiskt eller religiöst. De ska alla granskas och lagföras om de begår brott.
 
Jag får väl skriva en gång för alla: Jag har ingenting emot muslimer. Jag har en vän som är muslim och har aldrig brytt mig om folks tro eller liknande.
Däremot är det viktigt att man vågar diskutera problem med religiösa tokstollar när det leder till social isolering, hat, död och terror.
Klart är att det är viktigt att diskutera religiösa tokstollar. Precis som det är viktigt att diskutera politiska tokstollar eller djurrättsaktivister. Ja samhällsproblem i stort.

Social isolering, hat, död och terror är inte något som utmärker svenska muslimer. Mer än det utmärker svenska kristna.

Jag vistas dagligen bland väldigt många muslimer. Rätt kul personer de flesta av dem. ;) Skulle jag säga att det är problem med muslimskt hat, död och terror på vår ort skulle de nog tro att jag fått solsting... Det skulle nog de flesta av ina vänner också tro.

De stora bekymren är de som tänder på (mordbrand) och vandaliserar tilltänkta boenden för andra människor. Eller Soldiers of Odin (som nu verkar gett upp Sverige?) som säger sig skydda kvinnor.
Av de 17000 som utsatts för våld i nära relationer i Sverige förra året så är den absoluta majoriteten svenskar. Det dör ett antal kvinnor varje år - mördade av sina partners och nära. De siffrorna såg likadana ut redan innan de stora flyktingvågorna nådde oss.
 
Nog har jag också reagerat på att @Sporthorse verkar lägga ett otroligt fokus på just problem kopplade till muslimer och Islam. Det känns lite märkligt och ärligt talat unket. Having said that...

Har du ett lika stort problem med våldsbejakande extremister av annat slag, tex nynazister? Det är de som begått mord i Sverige i sin ideologis namn.
...så jag tycker nog att man kan diskutera farliga religiösa samfund utan att nödvändigtvis vara tvungen att också diskutera nazism. Det här är superallvarligt och otroligt farligt och absolut något som behövs talas om. Jag har läst om hur flera moskéer i olika förorter blir mer och mer extrema och detta påverkar våra ungdomar som bor här och kan komma att påverkas av det.

Att skita i problemen som finns i våra svenska moskéer är att skita i alla dem som kan komma att påverkas negativt av det som pågår. Och nej, då menar jag inte SD:s lintottar utan faktiskt muslimska ungdomar först och främst.
 
Nog har jag också reagerat på att @Sporthorse verkar lägga ett otroligt fokus på just problem kopplade till muslimer och Islam. Det känns lite märkligt och ärligt talat unket. Having said that...


...så jag tycker nog att man kan diskutera farliga religiösa samfund utan att nödvändigtvis vara tvungen att också diskutera nazism. Det här är superallvarligt och otroligt farligt och absolut något som behövs talas om. Jag har läst om hur flera moskéer i olika förorter blir mer och mer extrema och detta påverkar våra ungdomar som bor här och kan komma att påverkas av det.

Att skita i problemen som finns i våra svenska moskéer är att skita i alla dem som kan komma att påverkas negativt av det som pågår. Och nej, då menar jag inte SD:s lintottar utan faktiskt muslimska ungdomar först och främst.

Jag har inte sagt att vi ska strunta i de extremistiska rörelserna i vissa moskéer. Hade det inte funnits ett visst tema i TS tidigare tråd hade jag inte tagit upp nynazisterna kan jag lugnt säga. Personligen har jag problem med alla våldsbejakande extremister, sedan kvittar det varför de gör det.

För att komma åt problemet måste man givetvis klarlägga motivationen bakom organisationerna för att sätta in rätt åtgärder.
 
Hade det inte funnits ett visst tema i TS tidigare tråd hade jag inte tagit upp nynazisterna kan jag lugnt säga.
Fast oavsett vad TS har för syfte med det här så tycker jag att det är ett märkligt argument. Kommer aldrig begripa att när en person vill lyfta problem A så kommer nån och säger varför lyfter du inte problem B eller C.

Det här är ju ett problem på riktigt. Alla vi som bor i förorten vet ju det. Det kan finnas en moské i förorten eller småstaden och om den radikaliseras och sprider en massa skit så påverkar det folk.
 
Fast oavsett vad TS har för syfte med det här så tycker jag att det är ett märkligt argument. Kommer aldrig begripa att när en person vill lyfta problem A så kommer nån och säger varför lyfter du inte problem B eller C.

Det här är ju ett problem på riktigt. Alla vi som bor i förorten vet ju det. Det kan finnas en moské i förorten eller småstaden och om den radikaliseras och sprider en massa skit så påverkar det folk.

Det får du ju tycka. Jag tyckte det var rimligt att fråga om alla våldsamma extremister är ett problem och kunde lika gärna tagit upp AFA som exempel. Nu låg nynazisterna lite närmare i minnet med tanke på demonstrationen inte långt ifrån mig nyligen.
 
2012 avslöjade man att flera moskéer i Sverige uppmanar misshandlade kvinnor att ha sex med sina män - trots att de inte ville det samt att absolut inte gå till polisen vid misshandel. Flera moskéer som besöktes i dokumentären, utom två stycken i Stockholm ( en i Rinkeby) samt någon mer, uppmanade kvinnor att hålla tyst och istället underkasta sig mannen.
Ja, det här är så jävla fruktansvärt tycker jag och det gör mig så otroligt jävla arg. Och jag minns en tråd nyligen när jag nämnde det här och liksom ingen verkade reagera på hur jävla gräsligt det är. Det är kvinnor som blir utsatta för våld av sina partners och "ingen" käft reagerar?!

För i helvete liksom.

Om moskéerna* får någon form av ekonomiskt stöd från staten eller skattelättnader borde det dras in på en gång tycker jag. Utan tvekan. Samma gäller oavsett vad för religiöst samfund det handlar om, om det så är Jehovas eller nån som tillhör svenska kyrkan.

*som avslöjades i reportaget alltså, inte generellt
 
Mitt intryck är att omvärlden är mer bekymrad över extrem islamism i Sverige än vad vi svenskar själva är. Tyvärr känns det till stor del som om islamofober och brunskjortor äger diskussionen inrikes. Handlingsplaner mot våldsbejakande extremism är något som först ganska nyss börjat skapas i kommuner, och på nationell nivå känner jag inte till något särskilt energiskt proaktivt arbete - det verkar mer handla mer om reaktion än om aktion, i bästa fall.
Jag tror att radikalisering av muslimer (och förvisso även av andra religiösa eller ideologiska grupper men nu pratar vi om islam) är ett problem som nog behöver tas på större allvar.
 
Ja, det här är så jävla fruktansvärt tycker jag och det gör mig så otroligt jävla arg. Och jag minns en tråd nyligen när jag nämnde det här och liksom ingen verkade reagera på hur jävla gräsligt det är. Det är kvinnor som blir utsatta för våld av sina partners och "ingen" käft reagerar?!

För i helvete liksom.

Om moskéerna* får någon form av ekonomiskt stöd från staten eller skattelättnader borde det dras in på en gång tycker jag. Utan tvekan. Samma gäller oavsett vad för religiöst samfund det handlar om, om det så är Jehovas eller nån som tillhör svenska kyrkan.

*som avslöjades i reportaget alltså, inte generellt
Märkliga imamer finns. Jag är inte mindre upprörd än du.

Ett stort problem är att titeln imam inte är att jämställa med präst.
En präst här i landet har gått en lång (akademisk) utbildning och blir sedan prästvigd .
Imam kan vem som helst bli. Oavsett utbildning.
Imamutbildningar har diskuterats och jag skulle välkomna det. Islam är en förhållandevis ny religion i landet. Det tar kanske ett tag att hamna rätt. Tills dess måste vi fortsätta att informera och agera mot dem som är fel ute.

Jag känner två imamer på den här orten. Bägge är synnerligen vettiga och fina män. Men ingen av dem har någon längre akademisk teologisk/religiös utbildning.
 
Ja jag tycker det är jätteviktigt att prata om denna fråga. Om vi inte gör det så sviker vi de personer som drabbas. Dvs jag har umgåtts med tjejer från olika kulturer och ja.. vissa var enormt utsatta av sina familjer. Det var fruktansvärt att se.
Sen hopas jag att ingen tror att alla muslimer eller alla imamer är så
MEN- vi måste börja prata mer om denna fråga. Vi kan inte svika de unga tjejer som blir bortgifta som tonåringar mot sin vilja eller de personer som av släkt och imamer blir styrda åt ett håll de inte vill åt.
 
Klart är att det är viktigt att diskutera religiösa tokstollar. Precis som det är viktigt att diskutera politiska tokstollar eller djurrättsaktivister. Ja samhällsproblem i stort.

Social isolering, hat, död och terror är inte något som utmärker svenska muslimer. Mer än det utmärker svenska kristna.

Jag vistas dagligen bland väldigt många muslimer. Rätt kul personer de flesta av dem. ;) Skulle jag säga att det är problem med muslimskt hat, död och terror på vår ort skulle de nog tro att jag fått solsting... Det skulle nog de flesta av ina vänner också tro.

De stora bekymren är de som tänder på (mordbrand) och vandaliserar tilltänkta boenden för andra människor. Eller Soldiers of Odin (som nu verkar gett upp Sverige?) som säger sig skydda kvinnor.
Av de 17000 som utsatts för våld i nära relationer i Sverige förra året så är den absoluta majoriteten svenskar. Det dör ett antal kvinnor varje år - mördade av sina partners och nära. De siffrorna såg likadana ut redan innan de stora flyktingvågorna nådde oss.
Men vad har det du skrev med min diskussion att göra?

Håll dig till tråden tack.


Men jag ska svara på din fråga iallafall då det är viktigt. Jag är emot all form av våld. Nynazister är ett ännu större problem IDAG i Sverige än vad religiösa extremister är idag. Men bägge sidor föder varandra.
 
Senast ändrad:
Märkliga imamer finns. Jag är inte mindre upprörd än du.

Ett stort problem är att titeln imam inte är att jämställa med präst.
En präst här i landet har gått en lång (akademisk) utbildning och blir sedan prästvigd .
Imam kan vem som helst bli. Oavsett utbildning.
Imamutbildningar har diskuterats och jag skulle välkomna det. Islam är en förhållandevis ny religion i landet. Det tar kanske ett tag att hamna rätt. Tills dess måste vi fortsätta att informera och agera mot dem som är fel ute.

Jag känner två imamer på den här orten. Bägge är synnerligen vettiga och fina män. Men ingen av dem har någon längre akademisk teologisk/religiös utbildning.
En annan fråga jag intresserat mig för på senare tid är kvinnliga imamer. Hittills har Sverige noll kvinnliga imamer, och när jag lyssnade på en debatt om detta så var representanten för det muslimska samfundet väldigt ovillig till att låta kvinnor bli imamer av någon konstig anledning.

Danmark har en kvinnlig Moské med en väldigt intressant inriktning inom islam. Minns tyvärr inte vad den grenen kallades men dit var hbtq personer välkomna. Däremot är det väl inte så bra att man separerar moskéer för kvinnor och män. Men det är ett steg på vägen.
 
Jag förstår inte vad det är för personer som går på all sån där religiös skit, är de efterblivna? Hur kan de på riktigt tro att det är rätt att slå "sin kvinna" och tvinga henne till saker? Är de obildade? Eller bara dumma i huvudet?

Jag har inget emot muslimer, jag tycker alla som går på religiös skit oavsett vilken religion är lika blåsta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp