Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kan klara oss om vi löser det akuta med vindkraft, solenergi och pumpvattenkraft.
Samtidigt så måste vi bygga kärnkraft som kan ta vid när de gamla reaktorerna nått sin slutliga livslängd.

Det är inte enkelt och alla säger "Nej inte här".
Vi planerar på att bli självförsörjande.
Men det hjälper ju inte välfärden.
Var ska du bygga pumpkraftverken som ska reglera all vind- och solenergi?
 
Vi har inte heller haft den typen av massövervakning som föreslås, där även anhöriga barn till misstänka (notera misstänka, det behöver inte ens vara någon som gör sig skyldiga till något, ändå kan anhöriga till oskyldiga drabbas) kan få sin integritet kränkt. Det är ett extremt obehagligt sluttande plan som garanterat kommer slå emot helt oskyldiga människor emellanåt.

Det kommer självklart bli så i någon utsträckning. Däremot finns det också goda argument för att det är ett verktyg som behövs. Jag hoppas att det går att hitta en balans, men jag håller med om att bortviftandet av risken, som vi med stor säkerhet vet kommer drabba människor är helt fel väg att argumentera för det.
 
Strömmer håller pressträff. Lagrådet har sagt sitt och snart ska man rösta om hemliga tvångsmedel att ta till mot bla gängkriminella. Lagrådet föreslog att golvet skulle ligga på 6 månaders fängelse med regeringen sänker till 3 månaders fängelse 👏👏. Nu börjar det hända något. När ska det här börja gälla då
Är applåderna för att man går emot lagrådet?

Men man köper Lagrådets skäl till att det måste tillföras en golvregel som begränsar hur de föreslagna skärpningarna tillämpas för att de annars kommer bryta mot bl.a. unionsrätten.

Den viktigaste i förändringen är ändå att diverse bötesbrott som i sig knappast kan falla in under begreppet "grov brottslighet" inte kan ackumuleras per automatik, snarare än om gränsen läggs på 3 eller 6 månader.
 
Nej nej kommer inte att bli så. Polisen har redan kartlagt dom gängkriminella och det är mot dom som man ska ta till hemliga tvångsmedel. Vill dom verkligen lägga tid o resurser på mig eller dig med hemliga tvångsmedel?
Fast en sådan lagstiftning har ändå möjligheter att slå mot andra. Och nu tror jag inte det nej, men säg att lagen klubbas, politiken ändras drastiskt och polisledningen också och man vill åt meningsmotståndare. Perfekt lag för det.
 
Är applåderna för att man går emot lagrådet?

Men man köper Lagrådets skäl till att det måste tillföras en golvregel som begränsar hur de föreslagna skärpningarna tillämpas för att de annars kommer bryta mot bl.a. unionsrätten.

Den viktigaste i förändringen är ändå att diverse bötesbrott som i sig knappast kan falla in under begreppet "grov brottslighet" inte kan ackumuleras per automatik, snarare än om gränsen läggs på 3 eller 6 månader.
Dom är för att regeringen inser allvaret och är villiga att gå längre än lagrådet. Skulle man gå på lagrådets linje så skulle fler gängkriminella komma undan. Istället kommer rättsväsentet åt fler gängkriminella och det är viktigt att slå sönder dom så att dom inte kan etablera sig och istället låsa in fler
 
Fast en sådan lagstiftning har ändå möjligheter att slå mot andra. Och nu tror jag inte det nej, men säg att lagen klubbas, politiken ändras drastiskt och polisledningen också och man vill åt meningsmotståndare. Perfekt lag för det.
Polisledningen vill komma åt organiserad brottslighet eftersom dom inte klarar av den som dom skulle vilja idag
 
Fast en sådan lagstiftning har ändå möjligheter att slå mot andra. Och nu tror jag inte det nej, men säg att lagen klubbas, politiken ändras drastiskt och polisledningen också och man vill åt meningsmotståndare. Perfekt lag för det.
Och svar JA den kommer att klubbas eftersom det finns majoritet för detta i Riksdagen :up:
 
Dom är för att regeringen inser allvaret och är villiga att gå längre än lagrådet. Skulle man gå på lagrådets linje så skulle fler gängkriminella komma undan. Istället kommer rättsväsentet åt fler gängkriminella och det är viktigt att slå sönder dom så att dom inte kan etablera sig och istället låsa in fler
Men de går ju på lagrådets linje, eftersom de inför en golvregel istället för att lagstifta så som förslaget såg ut innan?

Hur effektiva förändringarna är i att "komma åt" är det ingen som vet ännu, det får framtiden utvisa...
 
Men de går ju på lagrådets linje, eftersom de inför en golvregel istället för att lagstifta så som förslaget såg ut innan?

Hur effektiva förändringarna är i att "komma åt" är det ingen som vet ännu, det får framtiden utvisa...
Men lagrådet sa ju 6 månader regeringen säger 3 månader och 3 månader är det som går till Riksdagen för omröstning :up:
 
En förstudie pågår om att återställa Juktans kraftstation, vid sjön Storjuktan i anslutning till Umeälven, Västerbotten, till ett pumpkraftverk, med en potential på upp till 380 MW. Investeringsbeslut planeras för 2027 och kommersiell drift från 2031.

https://group.vattenfall.com/se/nyh...tenfall-planerar-for-ny-vattenkraft-i-sverige
Länsstyrelsen i Västerbotten har lagt ut många miljoner på att försöka sanera utsläppen i Umeälven från Juktan efter att de dumpat giftigt gruvavfall i dammen, från Blaikengruvan. De största zinkutsläppen i svensk historia där 200 kg zink dagligen läcker vidare ända ner till Bottenhavet.

Jag har mycket svårt att tro att de kommer kunna återställa pumpkraftverket för kommersiell drift utan att förgifta Umeälven helt.
 
Det intressanta är att trots alla krav på hårdare lagstiftning, längre fängelsestraff osv är polisen och alla andra rättsvårdande myndigheter rörande överens om att de som ligger bakom våldet är ledare som den sk kurdiska räven. Eftersom Sverige saknar ett utlämningsavtal med Turkiet så sitter han bekvämt där och styr gängvåldet och kriminaliteten liksom de droger som förpestar Sverige och leder till misär för svenskar, oavsett socioekonomisk status ska påpekas.

Trots det har inte regeringen, varken nuvarande eller förra sagt bu till Erdogan att kräva utlämning av kurdiska räven och andra. Så länge bara fotfolket drabbas, och med den återväxt vi ser med allt yngre ungdomar kommer det inte spela någon roll så länge ledarna inte fängslas och straffas.
 
Men lagrådet sa ju 6 månader regeringen säger 3 månader och 3 månader är det som går till Riksdagen för omröstning :up:
Lagrådet sade att den här lagstiftningen fungerar inte som den är upplagd i förslaget. Ett lämpligt sätt att åtgärda det som är problematiskt kan vara att införa en golvregel. Regeringen tillför en golvregel innan förslaget läggs fram för riksdagen.

6 månader som gräns hänger ihop med att det redan är en tröskel som används i många regler om straffskalor och skulle kunna ge bättre enhetlighet och funktionalitet till lagstiftningen som helhet. Det var inte direkt skrivet som att Lagrådet hade en uttalad åsikt om var gränsen borde ligga, mer som att ska man införa en gräns kunde det vara lämpligt att sätta den där.

Det låter som det är viktigare för dig att framhäva skillnaden mellan 3 resp. 6 månader, än skillnaden mellan att ha ett golv resp. att inte ha det.
Har svårt att se att den sakligt sett skulle vara större? Har det ett egenvärde att framhäva att man "går emot" och "är skarpare", även om det bara är en rätt liten detalj i helheten som det pekas på?
 
Yes! Det var högst medvetet att ta två slumpmässiga negativt värderade epitet på SD-politiker och föra in dem i ett enda inlägg i den här specifika tråden
Ja förutom då Nazister och Rasister i var och varannan mening från ditt håll. Men det förstås -bägge dessa har ju helt tappat sin betydelse eftersom de MILT sagt har överanvänts.
 
Ja förutom då Nazister och Rasister i var och varannan mening från ditt håll. Men det förstås -bägge dessa har ju helt tappat sin betydelse eftersom de MILT sagt har överanvänts.

I en tråd med över 2000 inlägg där jag varit med frekvent och regelbundet har jag använt dessa ord i ett enda inlägg i en enda mening och i det inlägget hänvisade jag till vilka det var som startade SD när det begav sig.

Man kan säga att det återkommande påpekandet helt tappat sin betydelse eftersom det MILT sagt är en extrem överdrift att påstå att jag använder dem i var- och varannan mening.
 
Länsstyrelsen i Västerbotten har lagt ut många miljoner på att försöka sanera utsläppen i Umeälven från Juktan efter att de dumpat giftigt gruvavfall i dammen, från Blaikengruvan. De största zinkutsläppen i svensk historia där 200 kg zink dagligen läcker vidare ända ner till Bottenhavet.

Jag har mycket svårt att tro att de kommer kunna återställa pumpkraftverket för kommersiell drift utan att förgifta Umeälven helt.
Det var mer än jag visste om.
Jag gillade tanken på att inte ta ytterligare plats i anspråk.
 
Lagrådet sade att den här lagstiftningen fungerar inte som den är upplagd i förslaget. Ett lämpligt sätt att åtgärda det som är problematiskt kan vara att införa en golvregel. Regeringen tillför en golvregel innan förslaget läggs fram för riksdagen.

6 månader som gräns hänger ihop med att det redan är en tröskel som används i många regler om straffskalor och skulle kunna ge bättre enhetlighet och funktionalitet till lagstiftningen som helhet. Det var inte direkt skrivet som att Lagrådet hade en uttalad åsikt om var gränsen borde ligga, mer som att ska man införa en gräns kunde det vara lämpligt att sätta den där.

Det låter som det är viktigare för dig att framhäva skillnaden mellan 3 resp. 6 månader, än skillnaden mellan att ha ett golv resp. att inte ha det.
Har svårt att se att den sakligt sett skulle vara större? Har det ett egenvärde att framhäva att man "går emot" och "är skarpare", även om det bara är en rätt liten detalj i helheten som det pekas på?
Det är väldigt viktigt att göra skillnad på 6 resp 3 månader. Då kommer man åt fler gängkriminella och andra brottslingar vilket säger sig självt. Sen gäller golvet inte alla. För en del kommer det inte att finnas nått golv och då är det raka puckar på direkten. Kan man sen få in att åtalet sedan ska innehålla en generell regel om utvisning samtidigt som myndigheterna får dela information så har vi verkligen kommit en bra bit påväg att bekämpa detta klientel som avses.
 
Fast en sådan lagstiftning har ändå möjligheter att slå mot andra. Och nu tror jag inte det nej, men säg att lagen klubbas, politiken ändras drastiskt och polisledningen också och man vill åt meningsmotståndare. Perfekt lag för det.
I det läget gör de nog som de vill med det mesta ändå så vad spelar det för roll?
Både Erdogan och Putin far fram precis som de vill oavsett gamla lagar.
Det är annat som vi behöver akta oss för.
 
Man räddar ingenting genom att klistra fast sig på Essingeleden.
Det görs med grävmaskin på egen mark.
Grannen här har grävt men det ger ju inga rubriker.
Ja, det är ju så många av oss bönder/skogsägare jobbar med miljö.

Vi avsätter mark i skogsbruksplanen som NO eller NS, vi bevarar stycken av ädellövskog, vi avstår från att rensa vissa skogsdiken fast det skulle varit tillåtet, vi ser till att naturbetesmarker blir betade istället för planterade med gran, och en lång lång lista med andra saker.

Det här ger absolut inga rubriker, men är miljöarbete i praktiken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp