Bukefalos 28 år!

Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nog påverkas större delen av Sveriges befolkning av gängkriminaliteten. Även om man inte bor så man löper nämnvärd risk att träffas av en förlupen kula så kostar ju gängkriminaliteten väldigt mycket,
Att en lidingöbo ska träffas av en förlupen kula på Lidingö är så minimal att jag tvärsäkert påstår att det inte kommer att hända. Det får däremot en invånare i utsatta område får leva dagligen. Det är påtiden att polisen får utökade befogenheter.
 
Inte så många "paradigmskifte" i jultalet dock! Kan iofs ha missat något eftersom jag mentalt zonar ut mycket snabbt av det övertydliga mässandet med de ackompanjerande viftande händerna som nuvarande statsminister gärna använder för att Förklara Saker för Folket.

Och så "vi ska fortfarande satsa på ny kärnkraft - precis som vi sa före valet!" Wow liksom - grymt skickligt att hålla fast vid detta fortfarande. :up: Då kan vi väl bara strunta i en massa tråkiga detaljer om allt annat som sas före valet som inte riktigt funkat i praktiken.
 
Senast ändrad:
SD mfl gick till val på brottsligheten, integration etc. Och de var uppenbarligen mycket nöjda att de håller sina vallöften. Vid undersökningar hamnade det nästan högst (ibland) högst upp som viktig fråga. Skulle man göra samma undersökning idag skulle den rasa ner långt på listan. Vad folk prioriterar nu är inflationen, elpriserna, lågkonjunktur och klimatet. Den absoluta majoriteten av svenskar berörs inte av gängkriminalitet och kommer aldrig att göra det. Däremot berörs alla utom en liten minoritet höginkomsttagare och förmögna av inflation, arbetslöshet och skenande elpriser. När Sverige gick som tåget hade de flesta svenskar 'lyxen' att oroa sig över brottslighet och utanförskap. Nu är prioriteringen helt annorlunda.

Visiteringszoner mm möttes av en ganska stor likgiltighet eftersom det inte är viktigt. De blåbruna är stolta över sin enighet i de frågorna. För majoriteten är det viktiga att de bröt sitt löfte vad gäller elstödet. Att fossilpriserna inte går ner, elpriserna ligger på rekordnivå och inflationen gör att en växande grupp inte har råd att leva på en dräglig nivå. Vem bryr sig om att det ska byggas fler fängelser och anonyma vittnen - vilket jag har extrema tvivel kommer att hjälpa eftersom det förutsätter att vittnen litar på polismyndigheter, vilket det inte görs idag, anonym eller inte.
Brottslighet och invandring är dessutom rejält manliga frågor.
Frågar man kvinnliga väljargrupper så ligger de frågorna rejält långt ner på listan.
SDs väljare är också övervägande manliga. Fler fängelser är inte direkt en feministisk fråga.
BetongEbba hänger med i retoriken trots att hon tidigare försökt framhäva familjen, vården etc. Det verkar hon ha släppt nu.
 
Nu kommer jag inte ihåg vilka som satt vid makten, men för en herrans massa år sedan var det något ljushuvud som bestämde att polisens alla civilanställda skulle sägas upp och ersättas med poliser. Var fanns då de poliserna? Jo, det var ute och jobbade med "polissaker", nu fick de istället överta alla administrativa uppgifter och det fattades poliser ute på gatorna efter det.

Efter mycket om och men höjdes lönerna för polisen på 90-talet men vad jag förstår så är de fortfarande en starkt eftersatt grupp och lönen motsvarar inte de risker de utsätts för i jobbet. Då sökte sig fler till polisen, nu har vi problem med att inte alla platser på polishögskolan tillsätts och att intagningskraven sänkts vilket medför att fler hoppar av och inte ens de som utbildar de nya aspiranterna anser att de håller måttet men är tvungna att godkänna dem pga politiska löften.

Jag tror inte regeringens luftslott kommer hjälpa mot polisbristen och en ökad gängkriminalitet. :meh:
 
Eller så insåg tillslut även sossarna att någonting var tvunget att göras - Oavsett "boskaps"bortfall åt helt fel parti. Vilket parti förresten ville ha de där smutsiga hitlermänniskorösterna ändå. Lika bra de bekände färg och gav sig av..... Skitinvånare vill ju inget etablerat och erkänt parti ha.
Ja, de insåg att de behövde göra något för att vinna tillbaka röstboskapen, för det är vad vi är, allihopa. Men absolut, vi behöver göra något åt de samhälleliga problem vi har idag, men det enda hårdare straff och liknande leder till är ett hårdare samhälle med mer brott och hat. Rejäla satsningar på att hjälpa folk skulle däremot leda till sänkta kostnader för samhället i slutändan, det är inte att hjälpa att bara behandla symptomen. Man måste även titta på vad som är grundproblemen, och försöka göra något åt sådant som strukturell rasism ("det är mycket jobbigare att anställa någon med utländsk bakgrund på grund av språk, möjliga kompetensbrister med mera, så jag anställer hellre Sven Svensson, oavsett vem som faktiskt har bäst kompetens"), socialt utanförskap, etc, etc, etc.
 
Vattenfalls VD kritiserar Regeringens krav på ny kärnkraft; "Det är inte riktigt så styrningen av statliga bolag fungerar."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfalls-vd-kritiserar-regeringens-krav-pa-ny-karnkraft


Jan-Olof Jacke, VD Svenskt näringsliv: "Ebba Busch ska inte bestämma om det ska byggas ny kärnkraft. Det ska investerare och företag göra på marknadens villkor."

https://www.svt.se/nyheter/svenskt-...te-bestamma-om-vattenfall-ska-bygga-karnkraft


Spännande detta, med praktikanter i Regeringen. :cautious:
 

"Mätning: Regeringen skulle tvingas avgå om det var val.

Regeringen skulle tvingas avgå om det vore val i dag, visar TV4 Väljaropinion. I mätningen ökar Socialdemokraternas stöd kraftigt och oppositionspartierna samlar tillsammans 195 mandat jämfört med regeringspartiernas och SD:s 154.
Mest stöd tappar SD som förlorar 2 procentenheter jämfört med valet, därefter kommer L som tappar 1 procentenhet och därmed hamnar under riksdagsspärren.
S ökar i mätningen 4,5 procentenheter, V ökar 1 procentenhet medan MP och C tappar 0,8 procentenheter vardera. M hamnar på samma siffra som i valet den 11 september."

https://omni.se/matning-regeringen-skulle-tvingas-avga-om-det-var-val/a/ve6mEj


Det räcker inte att bara ta sig in i Rosenbad. Sen måste jobbet göras också. Ansvaret tas. Kompetensen finnas.
 
Det har ju dessutom redan gjorts en utredning som kom fram till att anonyma vittnen inte var ett bra verktyg. Så då beslutar den nya regeringen att utreda det en gång till. Hepp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ingar-av-visitationszoner-och-anonyma-vittnen

Synd att ingen på presskonferensen (vad jag vet) lyfte om detta med anonyma vittnen är något som har efterfrågats av Åklagarmyndigheten, med tanke på att det påstås att det skulle ha efterfrågats av polisen.

Hade man varit intresserad av att det ska vara åtgärder som håller för fällande dom i rätten kan jag ju tycka att ÅM varit en väl så sakkunnig part att lyssna på i just denna del. Men det är väl lite problematiskt att vice riksåklagaren ingick i den förra utredningen som avstyrkte att införa anonyma vittnen, så bättre att inte låtsas om ev. åsikter från detta obetydliga håll.
 
Inte så många "paradigmskifte" i jultalet dock! Kan iofs ha missat något eftersom jag mentalt zonar ut mycket snabbt av det övertydliga mässandet med de ackompanjerande viftande händerna som nuvarande statsminister gärna använder för att Förklara Saker för Folket.

Och så "vi ska fortfarande satsa på ny kärnkraft - precis som vi sa före valet!" Wow liksom - grymt skickligt att hålla fast vid detta fortfarande. :up: Då kan vi väl bara strunta i en massa tråkiga detaljer om allt annat som sas före valet som inte riktigt funkat i praktiken.
Inte så många ”paradigmskifte” men minst två i alla fall, jag stängde ner efter ett tag. Så kanske jag missade kärnan i talet men utifrån vad jag hörde var det ANSVAR. Ansvar att försörja sig själv, föräldraansvar, medmänskligt ansvar osv. (Tack för ideologisk tydlighet).
Men vad är Uffes eget ansvar? Kom han någonsin fram till det?
 
Pressträff om strömavbrott och krisberedskap. Vilket fjanteri. Jag jobbar med krisberedskap och jag går inte på deras budskap att de satsar på krisberedskap och civilt försvar, för de har som sagt, sagt nej till MSB:s utredning och lägger inte en krona mer än förra regeringen (som ökade med ett belopp pga kriget och det är kvar). Så mycket är kris och civilt försvar värd i regeringens ögon.
 
Att en lidingöbo ska träffas av en förlupen kula på Lidingö är så minimal att jag tvärsäkert påstår att det inte kommer att hända. Det får däremot en invånare i utsatta område får leva dagligen. Det är påtiden att polisen får utökade befogenheter.

Det har ju varit skjutningar på Lidingö?
Eller vad menar du? Ena skjutningen var väl drive by om jag inte minns fel.
Generellt är väl risken rätt låg att bli skjuten om du ej figurerar i gängmiljö men om folk drar runt och smattrar mot bilar och hus så finns ju risken att stryka med
 
Inte så många "paradigmskifte" i jultalet dock! Kan iofs ha missat något eftersom jag mentalt zonar ut mycket snabbt av det övertydliga mässandet med de ackompanjerande viftande händerna som nuvarande statsminister gärna använder för att Förklara Saker för Folket.
Jag hade också svårt för att hålla fokus. Noterade dock att det är "lättare att leda ett land än att uppfostra barn."

Sorry, Statsministern. Väljare uppskattar inte heller falska löften och att bli klappade på huvudet. Lovas det en ponny i julklapp så behöver den stå där intill granen i god tid före jul.
 
Det har ju varit skjutningar på Lidingö?
Eller vad menar du? Ena skjutningen var väl drive by om jag inte minns fel.
Generellt är väl risken rätt låg att bli skjuten om du ej figurerar i gängmiljö men om folk drar runt och smattrar mot bilar och hus så finns ju risken att stryka med
Ok jag ska inte anta att det är lugna gatan i någon förort i Stockholm. Man kan hamna i skottgluggen varsom.
 
Ok jag ska inte anta att det är lugna gatan i någon förort i Stockholm. Man kan hamna i skottgluggen varsom.

Ja du kan ju bli skjuten i Vasastan också. Reagerade mest på att du tog just Lidingö som exempel som består av både lugna villakvarter men också platser med hyresrätter med en helt annan demografi. Lidingö är ganska segregerat.

I områden som Djursholm tror jag att vi kommer se allt fler home-invasions och liknande. Det var en på Strandvägen (Östermalm) häromdagen.
Alla får nog sin skopa av denna typ av organiserade brottslighet.
Sen är det ju såklart en helt annan värld för de ungdomar som växer upp i utanförskapsområden och riskerar att bli rekryterade in i gängen.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8J5w91/trelleborgsmoderaten-hojer-sin-lon-med-53-000-kronor

När politikerna predikar återhållsamhet och flaggar för att det inte kommer ske några löneökningar i den offentliga sektorn pga det ekonomiska läget känns det inte direkt som läge att höja lönerna för politikerna och öka antalet kommunalråd. Trelleborg har 46,231 invånare så det är inte direkt en storstadskommun vi pratar om. Dessutom en som inte är så rik (31.58 kommunalskatt). Helt otroligt hur tondövt det är.

Kajson Carlqvist anser att hon ”varit felavlönad” tidigare.

– Som det är i dag, har jag ett väldigt stort ansvar för kommunen. Därför är jag berättigad till ett högre arvode än jag har i dag, säger hon till SVT Skåne.

Partikamraten Venzel Rosqvist, ordförande i arvodesberedningen, motiverar lönenivån med att kommunstyrelsens ordförande jobbar långa dagar och bär ett stort ansvar.

– Det är en mycket mer komplex omvärld och därför behöver också arvodena höjas och ska kommunstyrelsens ordförande tjäna mest i kommunen behöver de höjas så här mycket, säger Venzel Rosqvist.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8J5w91/trelleborgsmoderaten-hojer-sin-lon-med-53-000-kronor

När politikerna predikar återhållsamhet och flaggar för att det inte kommer ske några löneökningar i den offentliga sektorn pga det ekonomiska läget känns det inte direkt som läge att höja lönerna för politikerna och öka antalet kommunalråd. Trelleborg har 46,231 invånare så det är inte direkt en storstadskommun vi pratar om. Dessutom en som inte är så rik (31.58 kommunalskatt). Helt otroligt hur tondövt det är.

Alltså vilken människa bör tjäna mer än 100 kkr/månad? Det är ju helt orimligt.
 
Inte så många "paradigmskifte" i jultalet dock! Kan iofs ha missat något eftersom jag mentalt zonar ut mycket snabbt av det övertydliga mässandet med de ackompanjerande viftande händerna som nuvarande statsminister gärna använder för att Förklara Saker för Folket.

Och så "vi ska fortfarande satsa på ny kärnkraft - precis som vi sa före valet!" Wow liksom - grymt skickligt att hålla fast vid detta fortfarande. :up: Då kan vi väl bara strunta i en massa tråkiga detaljer om allt annat som sas före valet som inte riktigt funkat i praktiken.
Snälla nån, han måste ju vara ÖvErtyDliG, han är ju den vuxne i rummet med mindre vetande (aka narcissist 🤭 )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp