Den ultimata planlösningen

Håller med!
Har du funderat någon gång på att ta bort mittväggen efter dörröppningen? Finns ju för- och nackdelar tänker jag :)
Nu är det hyreslägenhet, men nej jag vill att hallen är avskärmad ordentligt. Hundar och barn = grus och skor och ytterkläder på golvet, det vill jag inte ha in i andra rum. Det finns ett fönster som ger lite ljus, så trots att det är litet och trångt så känns det helt okej.

En drömhall hade varit lite större dock, och möjlig att stänga till. Och haft golvvärme!
 
Med 6 hundar i familjen styr dom önskemålen :laugh:

Jag vill ha en rejäl grovhall med platsbyggda stora burar (med avtagbara dörrar så klart) och rejäla garderober. Stor separat tvättstuga. Mycket förvaring.

Möjlighet att stänga av mellan kök och vardagsrum, pga vill kunna ha med hundarna men samtidigt kunna stänga undan dem.
Två våningar, sovrum på ovanvåningen.
Typ så.
 
Många hus byggda på sent 70-tal - tidigt 80-tal som jag känner till (både parhus och "massproducerade fristående") har grovingången direkt till tvättstugan och oftast dusch och bastu i direkt anslutning till denna.
Norrlandsfenomen? ;)
Jag tycker att det är en praktisk lösning om en ofta kommer in och är svettig/smutsig.

Ja, det låter ju som en praktisk lösning. Haha, jag har blivit besatt av att kolla på planlösningar nu. :P

Något jag noterat är att de hus som har en tvättstuga, i många fall ligger den, som på en av ritningarna jag visade, innanför köket. Dock med egen ingång, men så att man kommer vidare in i köket. Det känns ju lite skumt? Det är som sagt återkommande, finns det någon tanke med det som jag inte ser...?


Jag vill ju ha något helt annat än de flesta andra... Jag är ensamstående, älskar att bada, duscha, basta, har häst och mycket stallkläder,hatar att laga mat, vill absolut inte hålla bjudningar, gillar inte att städa. Så jag vill ha en groventré med tvättstuga, med möjlighet att skölja av leriga stövlar och ordentligt med förvaring för stallkläder/skor, ett stort härligt badrum med både fristående badkar (med fin utsikt!), dusch med sån´t stort takdusch-munstycke och bastu, ett ganska litet sovrum med gott om förvaring, gärna walk-in closet, en kokvrå (dock med riktig frys inte bara en liten lucka i kylen som det ofta är i kokvrår), ett normalstort tv-rum där en bäddsoffa och en recliner-fåtölj får plats, förutom tv, tv-bänk och bokhylla. En stor veranda med plats för spabad och en solig trädgård till det!

Helt omöjligt att hitta... Det första som blir större i större hus är ju köket och det sista är badrummet, så ska man ha stort badrum så blir det liksom 6 rum och gigantiskt kök... Och då dessutom med ytterligare ett badrum, för är det hus för en hel familj så behövs två toaletter.

Jag har sett det faktiskt när jag kikar runt. Hus med pytte-kök och stort badrum. Då funderar jag över det här att "alla" idag säger sig ha matlagning som intresse, men det syns då inte på planlösningarna iaf, finns inte mycket bänkyta eller plats i köken...


Vad gäller hus.
Att man inte måste passera grovingången och gå x meter för att komma till huvudingången.
Då blir grovingången huvudvingång även för gäster. Har sett det i många hus, så även i vårt tyvärr.
Och när man, som vi, har en liten tvättstuga direkt innanför dörren så är det ingen höjdare att få gäst som kliver in just när man har börjat sortera upp smutstvätt, vika ren tvätt eller annat.

Man kan inte ha en skylt på dörren "Ta gärna andra ingången" eller någonting..? Jag tänker att då förstår gäst-gäster att de ska ta den och de man känner kan ju välja :P

En till sak som jag tycker är viktigt; att huvudsovrummet inte ligger precis vid ingången. Jag vill ha mitt hem i "intimitetsordning", så att man först kommer till de ytor man vill ha gäster på. Hall, umgängesytor, kök, gästtoalett. Sen är det allra bäst om det är någon form av gräns mot mitt sovrum, badrum och tex tvättstuga. Inre och yttre ytor, antingen genom olika våningsplan eller genom en planlösning som gör att gäster lätt hittar vad de behöver, men inte "råkar" kliva in i sovrummet.

Där håller jag med, jag vill också att sovrummet ska vara privat. Helst ska ju ingen annan se det än vi som bor, då vet man att man är speciell typ :P

Nu har jag kommit på lite mer saker jag värdesätter med ett hus.
-Stort kök.
-Stor groventré
-Badrum nära groventrén (har två hubdar varav den ena är en golden som älskar allt vad skit innebär).
-Stor tvättstuga.
-Sovrummen behöver inte vara stora.

Gillar inte
-Kattvindar (avskyr att gå hukad i dem för att leta saker). Svårt att förvara på ett strukturerat sätt i och med snedtak och låg takhöjd.
-Snedtak överlag. Försvårar möblering och jag gillar inte att sova vid snedtaket.
-Vindar pga bökigt att ta upp och ner saker.
-Källare pga kan strula med fukt. Svårt att göra dem ”fina” i och med putsade väggar.
-Badrum intill sovrum
-Sovrum som ligger vägg-i-vägg.

Tänker mycket samma. Kattvindar har det funnits i några av husen vi tittat på nu och jag har tänkt "åh, bra med förvaring", men egentligen är de rätt störiga att gå in i asså :P
Källare väljer vi också helst bort pga fukt.


Inte konstigt att det är öppen planlösning då, eftersom det finns krav på fönster i alla rum (med vissa undantag som toa och hall)

Oj, finns det? Det visste jag inte.

Jag bor i en liten tvåa med ett barn och två hundar utan att det känns trångt. Det tycker jag är välplanerat.

Förrådet agerar barnrum, klädkammaren är förråd och extra förråd lånar jag av en vän. På baksidan finns en trädgård som är typ 5 x uteplatsen i storlek.

Tycker att det är en enorm fördel att man kan gå runt, att det inte är enkelriktat.

Din lägenhet ser väldigt välplanerad ut! :up:


Jag har inte läst hela tråden, så kanske upprepar, men den störigaste grejen är om en behöver passera farstun för att ta sig mellan olika delar av boytan, tex badrum/trappa eller så. Det blir grus överallt och blöta strumpor :rage:

Haha, asså det är lite roligt det här. Vi har såhär i huset där jag är uppvuxen och jag vet ju att det varit svårt att inte få med sig snö in i köket t ex, men jag har liksom aldrig tänkt att det beror på planlösningen ^^, det har liksom bara varit så det varit... Men ja, det vill man ju gärna slippa ja...
 
Ja, det låter ju som en praktisk lösning. Haha, jag har blivit besatt av att kolla på planlösningar nu. :P

Något jag noterat är att de hus som har en tvättstuga, i många fall ligger den, som på en av ritningarna jag visade, innanför köket. Dock med egen ingång, men så att man kommer vidare in i köket. Det känns ju lite skumt? Det är som sagt återkommande, finns det någon tanke med det som jag inte ser...?

Jag har också tänkt på det och undrat varför. Men mina svärföräldrar som har en tvättstuga som INTE ligger i anslutning till köket kallar sin tvättstuga för "grovköket". Så någon koppling måste ju finnas med att det är så vanligt att den ligger där.
 
Jag har också tänkt på det och undrat varför. Men mina svärföräldrar som har en tvättstuga som INTE ligger i anslutning till köket kallar sin tvättstuga för "grovköket". Så någon koppling måste ju finnas med att det är så vanligt att den ligger där.

Kanske... Typ man tar in mjölken eller potatisarna dit, klädd i smutsiga stövlar?
 
På många håll är ju också "köksingång" mer eller mindre synonymt med grovingång. Det var den vägen man släppte in varubud och tjänstefolk...

Så utanför "finköket" ligger grovköket med köksingången/grovingången. Ordet kanske bara har hängt med, även om många idag inte har sin ingång just till köket?
 
  • Gilla
Reactions: fio
Vi har köpt nytt hus som vi får tillgång till 2023. Överlag rätt bra planlösning. Men jag kommer sakna vår tvättatuga vi har idag. Där finns ingen. Utan de har maskinerna i ett (förvisso stort) badrum.
Idag har vi en tvättatuga på 16 kvm minst. Två tvättmaskiner, en tumlare, massa vajrar i taket att hänga tvätt på och stora avlastningsytor. Den är en dröm.
 
Sambon och jag bor i ett hus på 140m3
Det känns nästan för stort för oss...

Just nu behöver master bedroom och det badrummet totalrenovering så vi bor i resten av huset. Älskar planlösningen.
Det lilla badrummet vi använder nu är inte helt klart men det blur en skjutdörr mellan dusch och toan så man kan använda båda samtidigt om det behövs, samtidigt som det också kan vara en ensuit om vi har gäster (när master bed och badrum blir klart... om 5 år eller så 🤣 )

20221207_064327.jpg
 
Jaaha.. jag har som sagt blivit lite besatt. Hittade en planlösning som jag tycker det riktigt vettig ut?! Jag har gjort några små ändringar, det är versionen till höger. Det gröna är ett draperi och den röda kvadraten uppe en toa.
Vad tänker ni om den här planlösningen?
Jag kan länka till huset om ni vill, jag gillar hela huset, tips om nån vill bo i Avesta :p.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221207-101158_Postcards.jpg
    Screenshot_20221207-101158_Postcards.jpg
    51,7 KB · Visningar: 75
Jaaha.. jag har som sagt blivit lite besatt. Hittade en planlösning som jag tycker det riktigt vettig ut?! Jag har gjort några små ändringar, det är versionen till höger. Det gröna är ett draperi och den röda kvadraten uppe en toa.
Vad tänker ni om den här planlösningen?
Jag kan länka till huset om ni vill, jag gillar hela huset, tips om nån vill bo i Avesta :p.

Hittade huset på hemnet. Vilken tonårsdröm med gamingrum och kylskåp utanför dörren på övervåningen 😆
Hallen tyckte jag var hyfsat stor som den är, hade inte offrat köksfönstrena för att utöka den. Tror det blir onödigt besvärligt att flytta köket som du ritat pga var fläkten sitter, men omöjligt är det ju inte.
Toaletten på övervåningen tror jag blir hopplös att få till som du har ritat den. Tänk på att det är snedtak också.

Om man inte behöver fyra sovrum hade jag gjort ett ordentligt badrum av sovrummet som ligger rakt ovanför tvättstuga/badrum på nedervåningen, och haft lilla badrummet nere bara som wc :)
 
Hittade huset på hemnet. Vilken tonårsdröm med gamingrum och kylskåp utanför dörren på övervåningen 😆
Hallen tyckte jag var hyfsat stor som den är, hade inte offrat köksfönstrena för att utöka den. Tror det blir onödigt besvärligt att flytta köket som du ritat pga var fläkten sitter, men omöjligt är det ju inte.
Toaletten på övervåningen tror jag blir hopplös att få till som du har ritat den. Tänk på att det är snedtak också.

Om man inte behöver fyra sovrum hade jag gjort ett ordentligt badrum av sovrummet som ligger rakt ovanför tvättstuga/badrum på nedervåningen, och haft lilla badrummet nere bara som wc :)

Tack för dina reflektioner!

Nej, det jag tänkte på med hallen var det här om man inte ska behöva gå ut i hallen för att ta sig till toalett och tvättstuga... Jag tänkte inte så allvarligt med mina förändringar hur man på riktigt ska göra liksom, mer att om man skulle gjort huset från scratch hade jag velat ha de små ändringarna, kul att fundera bara :). Vi ska inte bo i Avesta :P Men tänkvärda kommentarer, tack :)
Ja, jag såg det också med köksfönstren sen, det blir en helt annan vinkel på huset då också, det är finare som det är nu. Men om man kunnat få till det och ändå att det sett likadant ut utanpå :). Vi behöver fyra sovrum (eller ja, tre sovrum och ett kontor). Uppepå vill jag personligen inte ha dusch/bad utan bara wc.
 
Tack för dina reflektioner!

Nej, det jag tänkte på med hallen var det här om man inte ska behöva gå ut i hallen för att ta sig till toalett och tvättstuga... Jag tänkte inte så allvarligt med mina förändringar hur man på riktigt ska göra liksom, mer att om man skulle gjort huset från scratch hade jag velat ha de små ändringarna, kul att fundera bara :). Vi ska inte bo i Avesta :P Men tänkvärda kommentarer, tack :)
Ja, jag såg det också med köksfönstren sen, det blir en helt annan vinkel på huset då också, det är finare som det är nu. Men om man kunnat få till det och ändå att det sett likadant ut utanpå :). Vi behöver fyra sovrum (eller ja, tre sovrum och ett kontor). Uppepå vill jag personligen inte ha dusch/bad utan bara wc.

Jag fattar att det är på låtsas :D

Fattar tanken med entrén men tänker att det inte behöver bli så hemskt eftersom toadörren är precis i utkanten av hallen som ändå är rätt stor. När alternativet är köksfönstren menar jag?
Varför vill du inte ha dusch och bad på övervåningen? Jag tänker att oavsett våning så är det en fördel att ha det intill sovrum och klädförvaring? Att jag föreslog det uppe här var dock mest för att badrummet nere är pyttelitet, framför allt i ett hus med så många sovrum.
 
Sambon och jag bor i ett hus på 140m3
Det känns nästan för stort för oss...

Just nu behöver master bedroom och det badrummet totalrenovering så vi bor i resten av huset. Älskar planlösningen.
Det lilla badrummet vi använder nu är inte helt klart men det blur en skjutdörr mellan dusch och toan så man kan använda båda samtidigt om det behövs, samtidigt som det också kan vara en ensuit om vi har gäster (när master bed och badrum blir klart... om 5 år eller så 🤣 )

Jag måste fråga eftersom jag verkligen inte fattar ritningen, och nyfikenhet dödar mig. 🤣 Var är egentligen ingången? Ställer ni skor och eventuellt skitiga utekläder utomhus?
Varför vill man ha tvättmaskinen utomhus? 🤔 (Och jag gissar att det är en skiss utan skala, med tanke på att master bedroom är det minsta rummet? 🤔😇)
 
Jag fattar att det är på låtsas :D

Fattar tanken med entrén men tänker att det inte behöver bli så hemskt eftersom toadörren är precis i utkanten av hallen som ändå är rätt stor. När alternativet är köksfönstren menar jag?
Varför vill du inte ha dusch och bad på övervåningen? Jag tänker att oavsett våning så är det en fördel att ha det intill sovrum och klädförvaring? Att jag föreslog det uppe här var dock mest för att badrummet nere är pyttelitet, framför allt i ett hus med så många sovrum.
:D

Hmm, nä kanske inte behöver bli så hemskt.. Nej, precis, vinkeln/köksfönstret vill jag ha kvar...
Jag tänker på risken för vattenskador, därför vill jag inte ha bad/dusch där uppe. Jag förstår att det fungerar finfint t ex i lägenhetshus, men kan jag välja så har jag gärna bad/dusch på nedre våningen. Men jo, toaletten där nere är väldigt liten, det har du rätt i. Kanske förstora den också då om jag får drömma :laugh:. Och kanske sätta en till bredvid, bara en wc.
Åh, jag hade velat gå på visning i det här huset bara för att känna av... :P
 
Jag måste fråga eftersom jag verkligen inte fattar ritningen, och nyfikenhet dödar mig. 🤣 Var är egentligen ingången? Ställer ni skor och eventuellt skitiga utekläder utomhus?
Varför vill man ha tvättmaskinen utomhus? 🤔 (Och jag gissar att det är en skiss utan skala, med tanke på att master bedroom är det minsta rummet? 🤔😇)
🤣🤣
Ja definitivt utan skala, det är också en dörr från master till uterummet samt dörr från uterummet till verandan som jag missade.

Vi går in genom dörren som är från verandan till tv/soffa. Ställer av skor till vänster om dörfen samt det är en liten byrå där som vi lägger nycklar och stuff på.

Om det regnat ute tar vi av skorna på verandan och "skakar av dom" innan vi ställer in dom. Vi lämnar inte skor utomhus pga risk för spindlar eller ormar i dom på morgonen 🤔🙈

Att ha tvättmaskin och ev torktumlare utomhus är mer regel än undantag här i norra QLD 😎

Vi hade det inomhus tidigare där den nya toaletten nu är istället

20221208_082146.jpg
 
EXAKT sådär som man inte vill ha, ja. Allt grus som hamnar innanför dörren kommer sprida sig till hela lägenheten. En groventre utanför skulle kunna vara en lösning! För mig som har hund och häst så blir det ju en del bös. Både grus, sand, halm och hö. Så onödigt att dra runt det i hela huset.
Håller med till fullo. Jag har också häst och hund och mängden envist hö, spån och grus som hamnar innanför dörrarna är helt makalös. Jag skulle också vilja ha två ingångar och toalett i anslutning till grovingången. Nu hänger jag hästjackan i en annan del av hallen men det hjälper ju inte helt 100. Har stalljackor i sadelkammaren också men det känns osmidigt att gå in där och byta om när hästarna ska ut på morgonen. Inser när jag skriver detta att problemet är att jag är bekväm :o
 

Liknande trådar

Äldre Lite konstig rubrik men men En släkting till mig har stora problem men det största problemet är nog att han inte vet om det eller...
2
Svar
24
· Visningar
13 132
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp