Denna bettfråga...

Solvira

Trådstartare
Har ett stort halvblod (170+) som när vi rider ute blir otroligt stark. På ridbanan, eller på lugna skogsturer är det inga problem att rida på ett "vanligt" tränsbett eller tredelat bett, men när vi ska ut på "hårdare" rundor (särskilt när det är andra hästar med) så blir han lite väl stark för att jag ska orka hålla igång särskilt länge... Han ligger på hela tiden verkligen.

Han funderat på ett jaktkandar eller d-ringsbett. Vad finns det för andra bett man skulle kunna tänka sig?

Sv: Denna bettfråga...

varför inte testa ett kombinationsbett? så h*n även får ett tryck över nosryggen när du tar i tyglarna.
funkar förvånansvärt bra på vissa hästar

Pessoa med delta brukar funka bra på en del. Utan delta tycker jag det blir f ö r skarpt.

Nej, pessoa tycker jag inte om. Plus att han inte tycker om det heller (sedan han fick ordning på tänderna så blir han galen när han får ett sånt i munnen). Vågar heller inte rida på ett sånt. :crazy:

Ja, det kanske skulle vara något att testa... Dilemmat är ifall han inte tycker om det, för såna är väl ganska dyra att köpa?

Ett Pessoa med delta blir inte så skarpt. Har du fått en kraftig reaktion u t a n delta blir jag inte förvånad eftersom det verkar bakom nacken och det är inte alla hästar som accepterar det. Mundelen ser ju ut som vilket tränsbett som helst så blir han galen av att bara få den i munnen skulle jag rekommendera bettlöst, typ sidepull.

Se gärna den svenska bettfilm som finns på marknaden.

Jo, jag hade delta på pessoat när jag red med det sist. Och har blir inte tokig bokstavligt talat när han FÅR det i munnen. :smirk: Utan om man tar i tyglarna om man rider med det så verkar han väldigt störd av bettinverkan och ruskar på huvudet, det går inte att rida med korta tyglar då. Och då hjälper det mig inte att hålla in honom särskilt mycket, eller hur? :smirk:

Om jag inte vill rida på pessoa så är det ju mitt val, med eller utan delta så tycker jag inte om det.

I sådana där lägen brukar jag prova endera pelham med två tyglar (inte delta, utan två tyglar så du själv kan finlira lite med styrkan) eller kandar.

Om du inte kan rida med två tyglar eller tycker det är fippligt så prova då pelham med delta, det är inte lika optimalt som med två tyglar, men ändå bättre än många andra bett.

Pessoabettet har inte i en hästmun att göra om man frågar mig..

Jo, jag har funderat på pelham förut... Kanske ska ta och prova med två tyglar, tak för tipset!

Jag har också haft det lilla problemet att hitta ett bett som är någ.skarpare ett "vanligt" träns bett, men ändå inte för skarpt. Jag har provat både jaktkandar pelham, men det fungerade inte alls bra. Han protesterade extremt å slängde över tungan å tjaffsa hela tiden. Sedan hittade jag ett bett kallt "Nathe bett", visste ingenting om dessa bett. Men så när jag undersökt saken närmare så ser jag många hoppryttare i toppen som använder sig av sådanna bett- Malin Baryard mfl. Sedan så bestämde jag mig för att det var värt att prova. Hehe dock var det inte särskilt biligt(1400:-) :crazy: Men det var verkligen värt pengarna! nu går han som en klocka å jag är verkligen mycket nöjd! Sök på Nathe bett så får du veta mer om dessa underverk! De är dock svåra att få tag på..det ända stället dom säljer på i sverige(som jag vet) är i Skara. Därifrån kan man beställa, men det är dock kö...

Ja naturligtvis men jag trodde du missat att jag skrivit med delta.

Alexandra - personligen är jag inte heller överdrivet förtjust i pessoa men kan du utveckla ditt resonemang? De går ju faktiskt att sätta kedja på och skillnaden mot ett pelham borde bli marginell?

Alexandra - personligen är jag inte heller överdrivet förtjust i pessoa men kan du utveckla ditt resonemang? De går ju faktiskt att sätta kedja på och skillnaden mot ett pelham borde bli marginell?
[/QUOTE]

Om man sätter kedja på har jag inga större synpunkter på pessoa, men eftersom det sedan årtionden finns varianter med kedja ser jag inte varför man ska köpa ett pessoa och sätta kedja på?

DESSUTOM gillar jag inte att ÖVRE RINGEN i ett pessoa ofta är såpass stor. Det gör att du får en något annan verkan med pessoa + kedja jmf med pelham t ex.

Men visst, kedja och dubbla tyglar och jag säger inte så mkt om pessoa, men varf inte då satsa på en bettyp som från början är avpassad för det?

Men när jag uttryckte mig om pessoa var det pessoat som det är, dvs utan kedja, och då gillar jag det inte alls.

Elektron skrev:
Men varför? För att hävstångseffekten blir för stor utan kedja?

För att du inte får ett 'mothåll' och ett stopp, och du får ingen egentlig hävstångseffekt heller, hävstångseffekten kräver ett mothåll/mottryck.

Det inverkar helt enkelt inte som jag vill, och det är lättare att de knäpper av i nacken på pessoa än på t ex stång eller pelham (min erfarenhet då). Sen, i rätt händer så, men jag kan liksom inte komma på en enda anledning att använda pessoa när det finns så många andra, bättre alternativ som ger det man vill ha med pessoat.

Jag har ridit på pessoa i min okunniga ungdom och tyckte det var ett superbett :crazy: Men jag kan nu i backspegeln se vad det var pessoat eg gjorde, och det var inte så super. Hade ett litet helvete sen att få bort 'olaterna' från pessoatiden, och när jag sen red samma häst på pelham i flera år insåg jag vilken skillnad till pelhamets fördel det är jmf med pessoat.

Men det är just att du inte har kedja och inte får något mothåll utan 'stångskänkeln' på bettet kan falla igenom hur långt som helst jag inte gillar, eftersom det ger effekter jag inte vill ha.

Ok, då är jag med. Tycker du att du får samma dåliga effekt med ett delta?

Jag har bara haft en häst som gett mig anledning att prova pessoa. På henne funkade det inte alls utan delta, allt tryck hamnade på nacken, med delta var det helt ok. Red henne även på pelham och tyckte inte jag märkte nån större skillnad mot pessoat. Jag använde det dock bara när jag red ut. Ett tag hade jag pessoat med tygeln i den stora ringen och inbillade mig att jag märkte skillnad mot ett vanligt tränsbett tills nån med hjälp att fysiska lagar övertygade mig om att det faktiskt inte blir nån skillnad.

Jag har precis sålt nästan hela min bettsamling och blev lite nojig när TL i senaste Hästfynd rekommenderade att byta bett så ofta som var tredje dag. Har bara en ridbar häst hemma och han har två bett han gillar så jag får växla mellan dom.

Elektron skrev:
Ok, då är jag med. Tycker du att du får samma dåliga effekt med ett delta?

Jag har bara haft en häst som gett mig anledning att prova pessoa. På henne funkade det inte alls utan delta, allt tryck hamnade på nacken, med delta var det helt ok. Red henne även på pelham och tyckte inte jag märkte nån större skillnad mot pessoat. Jag använde det dock bara när jag red ut. Ett tag hade jag pessoat med tygeln i den stora ringen och inbillade mig att jag märkte skillnad mot ett vanligt tränsbett tills nån med hjälp att fysiska lagar övertygade mig om att det faktiskt inte blir nån skillnad.

Jag har precis sålt nästan hela min bettsamling och blev lite nojig när TL i senaste Hästfynd rekommenderade att byta bett så ofta som var tredje dag. Har bara en ridbar häst hemma och han har två bett han gillar så jag får växla mellan dom.

Aldrig provat med delta så kan inte uttala mig där faktiskt.

TL må säga vad han vill, men min valack gick på samma bett i 4 år, och hade inte ens ett märke i munnen, och kräver bara raspning vartannat år (max). Så jag ger inte så mycket för den teorin som äallenarådande'. (Han accepterar inte spec många bett, innan jag provade rakt (efter T-märkning, dvs ingen tävlingsreglemntation att bry sig om) så ville han bara ha ett tredelat med KULA. Det går bra, och ett rakt svagt böjt (han GILLAR tungtryck..). Kandar trodde jag inte alls han skulle gilla men det DYRKAR han. Han är nog den enda promenadhästen som promenerar runt i skogarna med kandar för övrigt, men vill han ha det så varsågod, mig gör det ingenting =)

Jag har faktiskt samma bett på min - ett rakt mullenmouth och ett tredelat + sidepull.

Jag kommer inte byta så ofta som han rekommenderade men kommer jag nog växla mer än vad jag tänkt.

Hej ett rakt stångbett med D-ringar är det mildaste du kan ha på en stark o pigg häst.
det ligger varken o trycker eller nyper hästen ngnstans och man brukar rekommendera detta till ungar som rider heta ponnier för att inte hästens mun skall skadas.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 243
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka