Om samvete vs effektivitet

Otherside

Trådstartare
Jag kunde verkligen inte komma på en vettig rubrik här, men:

Jag väljer att äta växtbaserat, så mycket jag bara kan. Frågan handlar nu inte om just detta, utan:

Varje DAG gasas c:a 3000 grisar till medvetslöshet i SCAN:s slakteri i Kristianstad. ALLA är överens om att det är en hemsk och mycket plågsam metod, men än så länge har ingen tydligen kommit på nåt bättre. (Eller om man ska sluta äta gris överhuvudtaget, men det är en annan historia...)

NU har samma SCAN börjat tillverka vegetarisk skinka!! Den är riktigt god, faktiskt, och jag har köpt den då och då (oavsett om processad mat i sån form ens är hälsosam, MEN det, igen, är en annan historia.)

HUR ska jag ställa mig kring detta? Hur hade ni gjort? Stötta SCAN:s nya, vegetariska alternativ FASTÄN det stöder företaget. Och se det som att det är en ny väg, ett nytt tänk?

Eller INTE köpa den produkten alls, då den, omän vegetarisk, stödjer ett företag som gasar ihjäl (i Kristianstad ensamt) 3000 grisar varje dag?

Igen - det handlar INTE om vegetariskt/veganskt vs animaliskt, eller processat vs naturligt, utan om det rent logiska? Vad säger ni?

Inte stötta alls skulle jag säga faktiskt.
Och @parellikusken - så tänker jag med, MEN ... om detta nya vegetariska skulle ta fart och man insåg att man kunde göra lika mycket profit på det som på kött?? OM det vegetariska alternativet var SÅ gott att folk började köpa det istället för griskött? Och grisslakten skulle minska?

Det är detta jag funderar kring...

Jag kunde verkligen inte komma på en vettig rubrik här, men:

Jag väljer att äta växtbaserat, så mycket jag bara kan. Frågan handlar nu inte om just detta, utan:

Varje DAG gasas c:a 3000 grisar till medvetslöshet i SCAN:s slakteri i Kristianstad. ALLA är överens om att det är en hemsk och mycket plågsam metod, men än så länge har ingen tydligen kommit på nåt bättre. (Eller om man ska sluta äta gris överhuvudtaget, men det är en annan historia...)

NU har samma SCAN börjat tillverka vegetarisk skinka!! Den är riktigt god, faktiskt, och jag har köpt den då och då (oavsett om processad mat i sån form ens är hälsosam, MEN det, igen, är en annan historia.)

HUR ska jag ställa mig kring detta? Hur hade ni gjort? Stötta SCAN:s nya, vegetariska alternativ FASTÄN det stöder företaget. Och se det som att det är en ny väg, ett nytt tänk?

Eller INTE köpa den produkten alls, då den, omän vegetarisk, stödjer ett företag som gasar ihjäl (i Kristianstad ensamt) 3000 grisar varje dag?

Igen - det handlar INTE om vegetariskt/veganskt vs animaliskt, eller processat vs naturligt, utan om det rent logiska? Vad säger ni?

Vad vill du att ditt handlande ska ge? Det avgör vad du ska göra säger jag.

De ser ju vad som köps, så att bojkotta det vegetariska gör nog ingen skillnad för grishanteringen. Att köpa den ger snarare ett budskap att kunderna vill ha annat än traditionellt produktionskött, och jag ser inte hur det skulle vara ett sämre alternativ för dig?

De ser ju vad som köps, så att bojkotta det vegetariska gör nog ingen skillnad för grishanteringen. Att köpa den ger snarare ett budskap att kunderna vill ha annat än traditionellt produktionskött, och jag ser inte hur det skulle vara ett sämre alternativ för dig?
Ja, för mig är det nog det mest logiska, att visa att det finns en efterfrågan på alternativ

Jag vill att vegetariska alternativ ska bli lika lönsamma som animaliska. Detta är, inte minst, vad som styr. MEN jag vill, samtidigt, inte stötta företag som, likt SCAN, gör enorm profit på den vidriga hanteringen av grisarna. Finns där ens en astronomiskt liten möjlighet att SCAN ändrar inriktning? Vinstintressena är ju de som styr mest. OCH, i det här fallet, SCAN:s nya produkt som är ett gott alternativ till skinka (omän hårt processad...).

Nää, jag vet inte..... Det lutar ändå mest åt att INTE stötta SCAN. Alls....

Och @parellikusken - så tänker jag med, MEN ... om detta nya vegetariska skulle ta fart och man insåg att man kunde göra lika mycket profit på det som på kött?? OM det vegetariska alternativet var SÅ gott att folk började köpa det istället för griskött? Och grisslakten skulle minska?

Det är detta jag funderar kring...
Jag bojkottar hellre helt och stödjer vegetariska företag. Kan inte med tanken på att ge pengar till företag som plågar djur på det sättet.

Jag vill att vegetariska alternativ ska bli lika lönsamma som animaliska. MEN jag vill, samtidigt, inte stötta företag som, likt SCAN, gör enorm profit på den vidriga hanteringen av grisarna. Finns där ens en astronomiskt liten möjlighet att SCAN ändrar inriktning? Vinstintressena är ju de som styr mest. OCH, i det här fallet, SCAN:s nya produkt som är ett gott alternativ till skinka (omän hårt processad...).

Nää, jag vet inte..... Det lutar ändå mest åt att INTE stötta SCAN. Alls....

Tänker du att om du inte köper de vegetariska produkterna så skulle de kunna behöva lägga ner företaget (om andra också gör samma, förstås)? Jag tänker snarare att det som händer om kunderna inte köper de nya vegetariska produkterna så avvecklar de den delen av verksamheten och går tillbaka till enbart kött. Ser inte hur köp av vegetariska produkter skulle ha någon stödjande påverkan för deras köttproduktion?

(Om de behåller sina vegetariska produkter ser jag också att det skulle kunna få fler köttätande scanlojalister att få upp ögonen för alternativ till kött, så att det i förlängningen påverkar andra konsumenter och därigenom får ytterligare effekt på både Scans köttproduktion och köttätandet i allmänhet)

Tänker du att om du inte köper de vegetariska produkterna så skulle de kunna behöva lägga ner företaget (om andra också gör samma, förstås)? Jag tänker snarare att det som händer om kunderna inte köper de nya vegetariska produkterna så avvecklar de den delen av verksamheten och hår tillbaka till enbart kött. Ser inte hur köp av vegetariska produkter skulle ha någon stödjande påverkan för deras köttproduktion?

(Om de behåller sina vegetariska produkter ser jag också att det skulle kunna få fler köttätande scanlojalister att få upp ögonen för alternativ till kött, så att det i förlängningen påverkar andra konsumenter och därigenom får ytterligare effekt på både Scans köttproduktion och köttätandet i allmänhet)
Nåt sånt, ja!

ALLT sånt här är ju långsiktigt. Det är ju inte så att hela planeten ska bli veganers över en natt - eller ens någonsin! Utan om att dra ner på köttkonsumtionen, dra ner på, och slutligen, bli av med den vidrigaste djurindustrin. Sånt tar TID! Och rätt engagemang. Därför funderar jag kring hur man bäst ska agera, här och nu, i den här inledande biten av processen.

Jag tycker att det är lite svårt. Scans vegetariska "charkprodukter" är betydligt godare än de flesta från växtbaserade företag. Men jag gillar ju inte Scan.

Jag vet inte om jag är rätt person att svara då jag äter kött. Just Scan är inget jag köpt däremot.
Men ja deras vegetariska alternativ funkar väl. Och det är bra företag generellt går över mer på växtbaserat.

Jag har, som exempel, minst två inbitna köttätare i min krets, som verkligen älskar Beyond Burgers vegetariska burgare! Som tycker de är mycket godare än de animaliska. Fastän de har minsta problem med att äta kött. Personligen tror jag att detta är EN väg att gå, mot en neddragning av djurindustrin. Att ta fram vegetariska alternativ som är alldeles oemotståndliga!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka