Depprimerande.

karamelldrottningen

Trådstartare
Det känns inte alls bra just nu. Allt är botten. Framförallt ekonomin. Har inte fått en ordentlig lön på evigheter. Har praktiserat på ett avelstall i flera månader och bufferten ekar tom.

Jag vet att jag kan (och kommer) att tjäna pengar. Räknar nu till dagarna då lönen kommer in på kontor, även om det inte är mkt. så är de det för mig. Varenda krona räknas. Jag har gjort allt för att tjäna extra, tom. pantat andras burkar... Har inte råd med ett sl kort änns. Är livrädd att något ska hända hästarna mina, de är försäkrade. Tycker det är jätteviktigt, men det är dyrt.

Jag ska åka som praktikant till en känd instruktör i början på nästa år och frågan är om jag öht. har råd med det. Vill ju så gärna utvecklas och utveckla mina hästar. Har inte råd med lektioner eller tävlingar. Behöver verkligen åka till det stället och jobba archlet av mig, bara för att kunna utvecklas till en ännu bättre ryttare. Men har jag råd? Och har jag råd att ta med mig bägge hästarna?

Det vill jag så oerhört gärna. Just nu känns allt så långt borta och så ouppnåerligt. Måste få en fast anställning i höst. Vad som helst. Vill inte behöva tvingas att sälja någon.

Hur ska jag klara allt i livet?

Sv: Depprimerande.

Du kommer att klara livet fram tills det är slut! Om du klarar att ha två hästar står ännu skrivet i framtiden. Njut att du har dem nu- det är allt du har och det du vet kommer att ha!

Om du nu praktiserar, har du en handledare som finns vid din sida hela tiden? Jag tycker att det är helt sjukt med alla dessa "praktikplatser" som i praktiken innebär att folk arbetar gratis... Vilket gör att det är näst intill omöjligt att hitta ett jobb där man faktiskt får betalt.
Vad får du lära dig i avelsstallet? Är det verkligen värt allt slit för den kunskapen?

Vad kommer du att få lära dig hos instruktören? Kommer du att få vara med på alla dennes lektioner? Om det nu är som jag anar, du ska jobba i dennes stall och sköta mockningar och fodringar och på nåder få en lektion i veckan, så tycker jag att du ska fundera över om det inte är bättre att ta ett fast jobb någonstans och sedan betala för lektioner istället.

Kanske bättre att försöka få ett "riktigt" jobb och ha råd att rida för bra tränare genom att betala för träningarna? Och istället jobba/praktisera några timmar på fritiden hos instruktören för att lära dig mer. Har du ett normalt arbete med en normal lön, skulle du säkert ha råd att betala för att få kunskapen du söker.

Vet inte hur du tänkt dig framtiden? Vad vill du arbeta med? Är det värt att ta ett studielån och försöka komma in på utbildning, för att senare få ett bra och stabilt arbete? Som någon annan sa, praktik innebär ofta mycket praktiskt arbete som inte innebär så mycket ny kunskap. Väg för och emot, är det värt det att gå långa dagar i stallet och arbeta "gratis" för att få den kunskapen du vill åt? Kan du få den på annat sätt?

Lycka till!

Problemet är väl att TS kanske vill läsa vidare inom häst och många utbildningar kräver praktik (eller rättare sagt arbetslivserfarenhet men det är bättre att kalla det praktik). Jag försvarar inte dessa praktikplatser på ngt sätt, tycker självklart att det är helt orimligt att tjejer utnyttjas som gratisarbetare. Har själv haft så kallade praktikplatser med fullt ansvar för alla hästar och alla inackorderade hästar och vet hur utnyttjad man blir. Men jag skulle ändå inte vilja ha det ogjort, man lär sig mer än vad man tror och viss del av den kunskapen är svår att skaffa på egen hand. Många är inte medvetna om hur det är att driva ett stall som ett företag, det är inte som att ha häst själv. Däremot kan man undra varför man måste ha så lång praktik, ett halvår räcker gott och väl för att få en bild av hur det är och man lär sig nog inte mkt mer efter det. Ridmässigt utvecklas man bara om man får rida vilket inte är så vanligt. Jag fick rida mkt på första stället både lektioner och självständigt och då lärde jag mig mkt. Andra stället motionsred jag hästarna vilket iofs var mkt ridning men lärde mig inget på det.

Jag praktiserar inte längre. Fick lära mig om AR och endel NH. Lite allmänt om hur det är att ha gård. Fick väldigt mkt. eget ansvar. En del in- och tillridning. Hade velat haft fler lektioner ändå.

Nästa praktik ska jag göra hos en annan AR tränare, kommer få 3 lektioner/vecka. Jobbar 6 dagar/vecka. Ena hästen står gratis, den andra måste jag betala för, var det 1700 kr. har jag för mig. Tycker det är mycket pengar. Kommer inte få nån lön under denna tid så jag hoppas att jag hinner tjäna ihop en buffert innan dess. Vill helst vara där i 6 månader, men det kanske jag inte har råd med. Räknade ihop att det kommer att kosta mig 4000 kr/månad där och ingen lön får jag så länge jag är där. Det är krävande.

Det jag vill arbeta med är ju hästar, det är en självklarhet. En egen gård känns som lite orimligt, det är så mycket jobb och kräver verkligen massor, främst ekonomiskt. Däremot vill jag utbilda mig till C-tränare islandshäst och B-instruktör alternativt gå hippologen. Relativt snart (kanske nästa år?) tänkte jag mig att utbilda mig till Biträdande ridisktruktör och sen göra provet. Är redan utbildad NH-instruktör och vill vidareutbilda mig inom det.

Sa med andra ord kostar det dig 4000/manaden nar du jobbar for nagon annan.....

I arligetens namn, ska man prompt jobba gratis - sa ska det vara gratis at BADA hall!!

Jag blir ju inte tvingad att jobba där, utan det är något jag vill i utbyte mot lektioner, som jag annars inte skulle få. Det är 1000kr för hästförsäkringar, det är 300 kr, för annan försäkring, 1000 kr för mat för mig och så 1700 kr för ena hästen.

hur mkt kostar lektionerna dar? 100-200 kr/ lektion? du jobbar alltsa for 1700/4 + 300 (600) /6? alltsa 120 kr/dag 170 om vi raknar pa lektionskostnad pa 200. Beraknat timarbete/dag dryga 10 timmar (absolut into ovanligt i stall) sa skulle du isf arbeta for 12 kr/timmen alt. 17 kr/timmen.

Jag hoppas verkligen du far otroligt bra och larorika lektioner! :D

Hej!

Varför inte hitta en riktigt jobb och betala för sagda lektioner??

/Lavinia, som gav upp gratisaretet och "jag lär mej så mycket- tänket" för länge sen.

120 kr/timme tror jag, detta gäller bara sittplats. Ej ridning.

Uppstallning/hagplats inkl. foder och strö: 100kr/dygn.
Lektionspris: 500kr/lektion + 60kr i ridhusavgift för ej inackorderade ekipage.

Logi med egen dusch/wc och pentry:
En natt i dubbelrum 500kr, en natt i enkelrum 350kr.
Flera nätter i dubbelrum 450kr, flera nätter i enkelrum 300kr/dygn.
En vecka i dubbelrum 2500kr, en vecka i enkelrum 1600kr

Senast ändrad:

Det dyger visst inte att vara en vanlig hederlig låginkomsttagare längre för att ha råd med två hästar. Fast jag ska nog bevisa er att det visst går, fast det verkligen är svårt.

Inte lätt att vara inne i hästbranchen... Men med utbildning ska jag nog få ett instruktörsjobb snart :).

Annars jobbar jag inom vården. Suck säger jag bara......... Det gör jag för att ha råd med hästarna......... och inte har jag råd med NÅGONTING UTÖVER DET!!!!!

F*n!!!!

Blir så arg bara då ALLT ALLT ALLT ska handla om pengar.

Ett jobb där du har en lön som du kan leva på...

Just nu känns det tufft. men jag har haft det BETYDLIGT värre än i dagsläget. Jag VILL verkligen inte sälja någon av hästarna. Har stora planer för dem båda. Och jag VILL verkligen utvecklas till en riktigt duktig ryttare och bli en ÄNNU bättre hästmänniska.

Jag vet att många tycker att det är knasigt att en fattiglapp som jag har två hästar. Jag vet dock att båda mår bra och deras behov kommer framför mina egna. Deras välmående betyder allt för mig. Ber varje kväll att de ska ha det så bra som möjligt.

Men jag håller med till viss mån om att det vore bra om jag fick ett mer välbetalt jobb. Fast jag vill helst inte jobba inom vården, det var bara så att jag råkade hamna där.

Fyller snart 22. Hur ska detta gå...

:cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Du kan inte låna ut den ena ett tag eller t ex försöka på tag på en betalande medryttare?

Tror att jag skulle klara det om jag satsade på att bli egenföretagare och åkte ut till folk och gav lektioner?

Fast jag vill och kommer fortfarande att utbilda mig inom häst, trots att det är dålig lön. men hellre det än att jobba med något jag inte trivs med. Vet att det finns efterfrågan, har redan blivit erbjuden att hålla lektioner inom det jag brinner för :). Fast jag vill vara så välutbildad som möjligt och kommer därför att satsa på utbildningen framför allt. Den här praktiken ser jag som en form av utbildning som jag inte skulle fått annars. Det ligger i helt fel ände av Sverige så det blir en stor flytt för mig och hästarna. Inget jag kan göra bara över en kafferast direkt.

Jo, det är mkt. bra tips och jag funderar på vilken av dessa hästar jag isåfall ska låna ut. Vill helst inte göra det men men... det är lättare att låna ut den äldre hästen än unghästen tror jag. Vem vill ha en ettåring på foder liksom?

Kan ju låna ut henne till mamma på foder ;)!? Nä jag vet inte...

undrar om jag ska stanna där antingen 3 månader med bägge hästarna eller 6 månader med en häst och isåfall vilken? Ideér?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan På senaste tiden har jag mer och mer börjat tänka på att jobba med hästar. Jag har tidigare erfarenhet av ridning och olika typer av... 2
Svar
31
· Visningar
3 128
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Jobba som veterinär
  • 12 kvm utbyggnad?

Hund, Katt, Andra Djur