Depression, ECT och minnesproblematik

parellikusken

Trådstartare
Jag har under vintern och våren befunnit mig i en djup depression så har legat några månader på sjukhus för detta. Mediciner har inte hjälpt utan till slut provade vi ECT, alltså elbehandlingar, och det hjälpte mig att bli så pass bra att jag åtminstone kunde bli utskriven och klara mig hyfsat hemma.
Bieffekten med ECT är att man får problem med minnet och jag har fått ganska stora problem med mitt minne. Bland annat så mindes jag inte vägen till min ateljé, minns inte namn på personer, har ganska få minnen från vad som skedde under tiden jag låg inne och fick elbehandlingarna. Är alltså både minnen från tiden på sjukhuset och minnen från tiden innan depressionen.
Vet att depression också kan orsaka minnesförluster, så antar att det också spelar in.

Men någon som har erfarenhet av detta?
Kommer minnena komma tillbaka?
Hur gör man bäst för att hantera detta?
Som det är nu får jag fråga vänner, familj och stallkompisar om saker jag inte kommer ihåg hela tiden. Blir less på det ibland så låtsas då att jag minns saker fast jag inte har en aning om vad personen pratar om.
Är det bara att vänta ut det eller kan jag göra något för att påverka så att minnena kommer tillbaka?

Behöver tips och råd!
 
Min partner har varit inlagd och fått ECT, och har ungefär samma upplevelse som du, fast lite mildare. Hen minns inte mycket från tiden hen var inlagd, och även en del innan är luddigt. Det innan minns hen oftast om jag påminner. Jag märker att vissa ord ibland är långt borta, och ffa i början förväxlades namn/orter och sådant. Det har blivit bättre. Lite svårt att säga vad som hör till depressionen och ECT:n ibland.
Jag märker också nu att hen ställer frågor och minns en del, typ "var det i x stad vi köpte den här?" och liknande, dvs saker är inte helt glömda.

Jag vet inte om det finns något som man kan göra för att det ska bli bättre snabbare, det är nog bara att hänga i och fråga på. Min partner har pratat mycket om hur läskigt det är att inte minnas, och vi var förberedda på det så jag följde med på tex läkarbesök och andra möten under den perioden för säkerhets skull.
Hoppas det lättar för dig snart!
 
Min partner har varit inlagd och fått ECT, och har ungefär samma upplevelse som du, fast lite mildare. Hen minns inte mycket från tiden hen var inlagd, och även en del innan är luddigt. Det innan minns hen oftast om jag påminner. Jag märker att vissa ord ibland är långt borta, och ffa i början förväxlades namn/orter och sådant. Det har blivit bättre. Lite svårt att säga vad som hör till depressionen och ECT:n ibland.
Jag märker också nu att hen ställer frågor och minns en del, typ "var det i x stad vi köpte den här?" och liknande, dvs saker är inte helt glömda.

Jag vet inte om det finns något som man kan göra för att det ska bli bättre snabbare, det är nog bara att hänga i och fråga på. Min partner har pratat mycket om hur läskigt det är att inte minnas, och vi var förberedda på det så jag följde med på tex läkarbesök och andra möten under den perioden för säkerhets skull.
Hoppas det lättar för dig snart!
Trist att läsa att han har samma upplevelse. Men ja, är väl som du skriver att det är svårt att veta vad som är ECT och vad som är depression.
Jag har ingen partner, så har ingen självklar att fråga om saker. Men frågar vänner om saker de vet om i alla fall.
 
Minnesproblem har jag erfarenhet av men det pga hjärntumör, epilepsi och senare operation av tumören som då satt i närminnesdelen av hjärnan. Det är kanske inte riktigt samma sak men jag har fått lära mig några knep för minnet.

Mitt sätt att hantera minnet är att skriva ner ALLT som behöver minnas. Jag är tydlig och berättar om problemet för alla som kan behöva veta det. Skriver anteckningar på allt som jag behöver minnas och bär med mig, ber folk påminna om saker jag inte kan skriva ner, ber om ursäkt i förväg för saker jag känner att jag sannolikt missar trots mina försök, många påminnelser i mobilen på sånt som bryter mot vardagen, fusklappar (ber även om det i t.ex nya stallet för att kunna komma in i rutiner) osv. Jag frågar ofta saker flera gånger och folk brukar ha förståelse när man säger att minnet är lite skadat av medicinska skäl. Så länge man är tydlig med det blir det sällan problem med konflikter/irritation.

Första månaderna efter operationen jag gjorde var det såpass att jag glömde allt, typ. Även ord försvann så jag fick försöka förklara mycket av det jag försökte få fram. Har förträngt mycket av det där, det var rätt jobbigt. Jag tränade upp det jag kunde med en app som hette braintrainer eller nåt sånt som andra med samma problematik tipsade om. Jag upplevde den riktigt bra faktiskt även om det var oerhört frustrerande att inte klara alla banor direkt ;)
 
Minnesproblem har jag erfarenhet av men det pga hjärntumör, epilepsi och senare operation av tumören som då satt i närminnesdelen av hjärnan. Det är kanske inte riktigt samma sak men jag har fått lära mig några knep för minnet.

Mitt sätt att hantera minnet är att skriva ner ALLT som behöver minnas. Jag är tydlig och berättar om problemet för alla som kan behöva veta det. Skriver anteckningar på allt som jag behöver minnas och bär med mig, ber folk påminna om saker jag inte kan skriva ner, ber om ursäkt i förväg för saker jag känner att jag sannolikt missar trots mina försök, många påminnelser i mobilen på sånt som bryter mot vardagen, fusklappar (ber även om det i t.ex nya stallet för att kunna komma in i rutiner) osv. Jag frågar ofta saker flera gånger och folk brukar ha förståelse när man säger att minnet är lite skadat av medicinska skäl. Så länge man är tydlig med det blir det sällan problem med konflikter/irritation.

Första månaderna efter operationen jag gjorde var det såpass att jag glömde allt, typ. Även ord försvann så jag fick försöka förklara mycket av det jag försökte få fram. Har förträngt mycket av det där, det var rätt jobbigt. Jag tränade upp det jag kunde med en app som hette braintrainer eller nåt sånt som andra med samma problematik tipsade om. Jag upplevde den riktigt bra faktiskt även om det var oerhört frustrerande att inte klara alla banor direkt ;)
Tack för alla tips! Värdefullt för mig att få tips från någon som också har minnesproblem, även om det beror på andra saker. Tror dina problem är mer omfattande, mina handlar mer om att jag inte minns saker bakåt i tiden, men nya saker kan jag lägga på minnet.
Ska kolla upp den appen och se om den kan hjälpa mig, tack. :)
 
Tack för alla tips! Värdefullt för mig att få tips från någon som också har minnesproblem, även om det beror på andra saker. Tror dina problem är mer omfattande, mina handlar mer om att jag inte minns saker bakåt i tiden, men nya saker kan jag lägga på minnet.
Ska kolla upp den appen och se om den kan hjälpa mig, tack. :)
Bakåt i tiden har jag gett upp det som är borta :D
 
Jag hade minnesproblem under tiden jag fick min ect och efter.
Var inlagd till och från (mest inlagd) från maj till december förra året pga först uppvarvning och sen en lång, svår depression. Har en bipolär 2 diagnos.

Fick sammanlagt 22 ect behandlingar.
Den här tiden minns jag väldigt lite ifrån, alltså detaljer, inte tiden på det stora hela.
Fram till ca februari hade jag problem med minnet.
Nu är det helt återställt och jag känner mig ganska skärpt i hjärnan ändå.

Sen vad som är sjukdom och behandling är ju svårt att säga.
Jag har dessutom fått ganska stora doser stesolid i perioder och jag antar att det påverkar också.

Men just det som jag tror är ect-delen är försvunnet helt nu. Nu minns jag och har bra koll. Känner mig skärpt i huvudet, alltså normalt hur jag brukar vara.
Däremot minns jag inte bakåt i tiden från när jag var sjuk. Det är till största delen ganska blankt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 536
Senast: tott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 339
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp