Depression ? eller bara trött??

Status
Stängd för vidare inlägg.

TBT

Trådstartare
Jag ska snart bli mamma, är i v 37, o känner mig bara så trött!!!
Är det normalt ni som fått barn tidigare? :( Jag orkar ingenting och börjar bli lite orolig för hur jag ska orka med en långdragen förlossning.
Är inte orolig för själva förlossningen (smärta odyl) det får bli som det blir, men känner att jag är så förb.. trött.. Har jag tex varit i stallet så orkar jag inte med så mkt mer den dagen och skulle jag göra för mkt på en dag så gråter jag hela kvällen ( hormoner antar jag) och börjar blöda näsblod.
Har varit en mkt aktiv människa men känner mig som världens klenaste just nu. :cry:
Sambon är förtvivlad över mitt gråtande och tror att jag är jätteolycklig, men försöker trösta honom med att jag bara är trött :crazy:
Vad tror ni kloka "bukefalister". är detta övergående eller...
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Är dina värden OK - näsblod har jag för mig kan bero på järnbrist.
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Mina blodvärden ska vara ok (kollade senast för ca 1 mån sedan) äter järntabletter o multivitaminer...Har aldrig förr haft näsblod.
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Jag tycker nog att du ska ta det lite lugnt - v 37 = du kan föda barn närsomhelst!!!

Släpp kraven på dig själv, focusera på dig och din baby. Tänk possitiva tankar om förlossningen och förbered dig. Mys med magen och slappna av! Du kommer orka, du kommer kunna och allt blir jättebra - men slit inte ut dig i förtid!
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Antar att du är kollad hos BM med blodvärden och sånt, så långt gången som du är. Men annars så vill jag minnas att jag också var dödligt trött på slutet. Precis som du säger, blev det för mycket, någon som skällde på mig, eller arbetat lite för mycket med något, då kunde jag också börja grina. Men respektera att du är i slutet av graviditeten, du behöver vila upp dig inför den stundande förlossningen och framförallt tiden efter. Var inte duktig, gör inte ett handtag mer än du har lust med, det kan du gott kosta på dig de få veckor du har kvar. Världen går inte under, det som inte blir gjort nu får du väl göra om några månader då. Be din omgivning att hjälpa dig med det som måste göras för att vardagen ska fungera. Kanske det handlar om att du måste inse att du inte pallar med att vara lika aktiv som tidigare? Tror du verkligen det handlar om en depression så måste du ju förstås ta upp det med BM.
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Men herregud!!!

Du är i nionde månaden och har lagt all förstahandsenergi på att tillverka en bebis. Ditt maskineri jobbar för två och du är jättetung att släpa runt på.

Jag är ungefär lika långt gången som du och orkar ungefär en tiondel av det vanliga.

Det är NORMALT :eek: :eek: :eek: :eek:

Relax :idea:

Det är liksom meningen att man ska bli trött så man måste ta det lugnare och och vila/sova mycket innan bebin kommer, så man orkar med vaknätterna sedan :angel:
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

TBT skrev:
Jag ska snart bli mamma, är i v 37, o känner mig bara så trött!!!
Är det normalt ni som fått barn tidigare? :( Jag orkar ingenting och börjar bli lite orolig för hur jag ska orka med en långdragen förlossning...
Du skall med dina sammanklämda lungor syresätta en hel individ till.
I v36 så står livmodern som högst och lungorna får knapt plats.
Syrebrist gör att man blir dödstrött.
Du måste ta det lugnt så att syret räcker till er båda, det duger inte att flänga runt.
Så fort barnet är fött så kommer du att bli pigg igen, för dels så får lungorna plats och dels så behöver du inte längre syresätta barnet.
Det andas liksom och sköter den saken själv sedan.

Ta det lugnt, det är inget fel att bli trött av att vara gravid.
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Släpp kraven, låt nån annan ta hand om stallet, SOV! Jag tror en del av att man är så trött är för att man ska passa på att sova innan bäbisen kommer och sen blir det inte så många hela nätters sömn, he he.
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Den förlamande tröttheten kommer jag ihåg. Jag kunnde somna överallt närsomhelst. Jag jobbade halvtid pga. av foglossningar. Hela eftermiddagarna låg jag och sov :angel: och sen somnade jag vid 19.30tiden när sonen skulle nattas, kunde bara inte hålla mig vaken. Men det går över när bebisen har hittat ut!
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Jag funderar på om själva foglossningen gör att man blir ÄNNU tröttare, vad tror du marieka?

Jag har värre foglossningsbesvär än sist, och är tröttare fast jag förra gången var jättesjuk med bl.a. halverat blodvärde också.

Nu är jag frisk och har bara jätteont och har blivit jätteorörlig.

Det känns som den tappade kondisen och smärtan liksom tar de krafter man har? Nu får jag verkligen SLÄPA mig genom de längsta arbetspassen (har inte fysiskt tungt jobb så jag ska jobba till nyår) och orkar inget annat än att ligga på soffan sen...

Tar jag mig ut och rör på mig (och pussar hästar) blir jag piggare :) men då får jag så mycket mer ont att jag däckar för det :crazy:

Dessutom är all simultankapacitet borta... Jag kan inte hålla reda på NÅGONTING :o

Så tröttheten är ju mer än fysisk liksom.

Finns det någon annan som blivit mer utmattad under graviditeter med mer foglossning?
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Jag har inget att jämföra med, eftersom jag hade foglossningar under båda graviditeterna. Men man kanske blir tröttare, det gör ju faktiskt skitont att anstränga sig. MAn behöver inte ens anstränga sig, gör ont ändå :crazy:

Hoppas nån annan kan jämnföra.......
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Tusen tack för era svar, känns redan bättre. :bow: Har ett tungt vårdjobb så jag har haft ture att få havandeskapspenning.. Kan verkligen ta igen mig med andra ord men det är svårt eftersom jag så gärna VILL så mkt. Tiden finns ju men orken tryter. :crazy: Inte blir det bättre av att ALLA talat om för en hur mkt dom minsann orkade med i 9:e månaden. Men ska lyssna på alla kloka ord och ligga lite lågt tills det är dags för lillen att komma till oss :love:
Det här med minskad syresättningen av blodet känner jag verkligen av: har ibland alldeles blå-lila färgade naglar och vita fingertoppar. Längtar redan efter att "få tillbaka" mina lungor...

Så tack alla :bow:
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Presis! Ta det lugnt och försök vila så mycket du kan. Det behöver du.
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

"ALLA" har nog förträngt tröttheten, man glömmer så lätt alla besvär när det blir en bebis av det :D

Vila du ordentligt med gott samvete :bow:

Själv har jag bara sex arbetsdagar och två jourdygn kvar, sen ska jag ligga sistan tiden på soffan och matas med små praliner eller så :love: (om inte bebben vill ut i förtid förstås, sist blev jag "snuvad" på de två veckornas semester jag planerat in :o )
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Jamen då kan du ju nästan vara ledig över jul :eek: ;) . Fast det är kanske de dagarna du ska jobba. :D
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

jo, jag är rätt mkt ledig veckan som kommer men jour över själva julen som vanligt, sedan kontorstid i mellandagarna.

Praliner till nyår :banana:

Tim
(som legat utslagen i tempurmadrassen och bubbelbadet hela kvällen)
 
Sv: Depression ? eller bara trött??

Har du möjlighet tycker jag att du skall boka ett besök hos barnmorskan och prata om det här. Extra stöd kan behövas ibland. Det är hur du upplever det som är det viktiga, inte vad som är "normalt"!

Har haft 4 graviditeter/förlossningar, ingen var den andra lik!

Lycka till! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 844
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 621
Senast: Trott
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 113
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp