Bukefalos 28 år!

dermathofylos?

P

poseidon

min häst har fått någonting som jag först trodde var vanlig mugg. men efter att noga försökt hålla efter den utan att den la sig började jag fundera. benen var svullna och karlederna fulla med sårskorpor och det varade sig. en och en halv vecka. sen tillkallade jag veterinär. Jag är i Danmark just nu och danskan kan ju vara lite knepig ibland. Han sade i alla fall att det förmodligen var någonting mellan svamp och bakterie som hette "dermathofylose" (på danska). Nu blev det en rejäl penecillinbehandling och jag hoppas det kommer att lägga sig. Veterinären sa att detta var en vanlig sjukdom och kunde dyka upp lite varstans på kroppen. Och att den var väldigt smittsam och svår att bli av med. Jag har aldrig hört talas om den tidigare. Någon som kan berätta om den? Eller om det heter något annat på svenska? Hur har andra behandlat den?

:confused: Poseidon
 
Sv: dermathofylos?

Dermatofilios heter det, brukar kallas regnskållor på svenska. Det är en bakterieinfektion och behandlas därför vid behov med antibiotika (tillskillnad från vid Ringorm).
 
Sv: dermathofylos?

Dermatophilus congolensis är den bakterie som ger Streptotrichos(regnskollor).
Dermatophytos är infektion med ringorm o liknande svampar.
PL
 
Sv: dermathofylos?

Ok, något liknande ringorm alltså. Jag funderar på hur smittsamt det är, om jag måste desinficera hela hästen, borstar, box etc? Hur lång tid tar det innan det börjar avta, med en penecillin-kur? Kan det gå ned i hoven? Hon är lite "svampig" längs kronranden och ned mot strålen, hur kan jag behandla det?

Jag jobbar med hästar på en och samma gård hela dagarna, hur varsam bör jag vara med smittorisk och så? Själva bakterien ligger ute i en av hagarna som min häst gått i. Det är en hage som har nya hästar regelbundet som kommer och går. Kalkar man för att få bukt med det? Andra knep? Den är otroligt knepig att få bukt med, den här åkomman har jag märkt...

En annan tanke; jag har hört att mugg kan gå upp i lymfarna, kan det ske med denna sjukdom? Vad är liksom det värsta scenariot?

Jag gör allt jag kan för att hålla efter men det är ingen lite envis bakterie...

// Poseidon
 
Sv: dermathofylos?

Jag skulle inte säga att Dermatofilus c. är särskilt smittsam snarare att den är en allmänt förekommande organism som ger infektion under vissa förutsättningar.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 314
Senast: SaraMara
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 501
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har haft en märklig rand i karleden på två ben ett tag. Först trodde vi att det var sårskorpor efter något han fastnat i i...
Svar
4
· Visningar
1 839
Senast: Yttik
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 876
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp