Designa egen sadel

misan

Trådstartare
Det här är lite av "dagens I-landsproblem" får man väl säga, men i alla fall inte helt lätt att lösa.
Jag ska göra en egen sadel, men hur ska den se ut?! Det blir en dressyrsadel, hästen är en svart kbl travare.
Hade först tänkt att jag gör det svart, klassiskt och funkar alltid. Men så började jag fundera lite och har tittat runt en del på vad man kan göra med detaljerna, dvs hur mycket som helst ungefär! Såg en sadel som var svart men lillkåpan rödaktig, jätteläckert!! Jag vill inte göra i för extrem/opraktiskt färg heller så den blir ful men vill ju ändå att det ska synas lite att det är min egen liksom.
Så fram för förslag på lite annorlunda men stilrena och snygga sadlar!

Sv: Designa egen sadel

Ohh skulle också vilja designa min egen sadel:d
Blinga lite lätt.. mässningspännen och knappar:love:
Svart sadel med blått läder på bakvalvet. Svårt att beskriva men vissa hoppsadlar har det i vitt om du sett det någon gång?

Så skulle iaf min sadel få se ut..:angel:

Lycka till//Ida

min man har själv gjort en galoppsadel just i svart och blått.

Oj kristaller, så långt hade jag inte tänkt! Ännu mer jobbigt att grubbla på haha.
Har du bilder på den? Jag har nog alldeles missat det.
Här finns en del häftiga http://www.sadelmakeriet.se/sadlar.html men just blått gillar jag inte riktigt själv, tycker det ser lite för plastigt ut på nåt sätt. Men det är ju en smaksak, som allt annat. Var lite inne på vin/mörkrött mot svart, det blir ändå ganska diskret. Men vill gärna ha mer förslag!!

s.e.g company

Klicka på: Hästutrustning > Sadlar > Dressyrsadel Dynamic design, så finns den där!!

Man behöver ju inte blinga så, utan det hade vart snyggt att blinga typ kanten på bakalvet eller kåpans kant eller något annat... :p Endast fantasin sätter stopp för vad du kan göra!! :D

Diana

Oj det var ambitiöst!
Men nu ska ju jag bara göra en sadel, till att börja med i alla fall ;-) Så egentligen är det inte så mycket funktionen utan mer själva utseendet på den jag funderar över.
Ingen fler som har bilder på snygga sadlar?? Behöver såklart inte va egna idéer, utan kanske nån har en märkessadel i ovanligt snygga färger/utseende?!

arc_de_triomphe.jpg

Från Arc de Triomphe.

Finns hur mkt som helst man kan göra...Allt beror väl på hur mkt pengar du är villig att lägga ;) Men jag hade definitivt haft swarovskikristaller lite här och var.
Dekorsömmar är också snyggt, nackdelen är att det inte är lika hållbart och kan bli fult efter några år. Men snyggt är det definitivt!
Det är ju också snyggt att ha en annan färg på sadeln än bara svart, men det är ju samma sak där - färgen håller sig inte lika snygg efter några år. Ska du ha färg hade jag satsat på små detaljer isf, t.ex. på bakvalvet eller liknande.

jag har gjort om en sadel som var sliten.

före:
P134785001.jpg

efter:
länk pga stor bild,
här syns färgen bättre än på bilden nedan
DIV030.jpg

Jätteläckert!! Det var ju lagom dekor tycker jag, får inte bli pråligt men man vill ju att det ska synas! Tror bara jag blir mer velig ju mer jag tittar haha.
Klart det kan bli lite prisskillnad, men mest hänger det egentligen på tiden. Jag ska vara hos en sadelmakarmästare under en månad så hinner dessvärre inte med hur mycket extradetaljer som helst. Därför jag tänkte att det är enklast att bara använda lite olika lädergrejer. Fast är det saker man kan göra i efterhand kan jag ju lägga till mer saker senare =)
Dekorsömmar är jag faktiskt inte så överförtjust i, men snyggt i måttliga mängder! Svårt med läderfärgerna så det håller sig ok, därför jag tror mer på lite mörkare, eller iaf nåt som blir snyggt även när det mörknar o slits.

det är silverpärlor, syns bra men glänser inte lika mycket som om det varit strass - alldeles lagom.
vulstren är mörkblå, mest för att få in lite färg i det hela

arc_de_triomphe.jpg

Från Arc de Triomphe.

Ser lite inspirerat ut från westernsadlarna..

TS
Hos showsadlarna inom western kan du få mkt inspiration, här är min egen tävlingssadel som jag själv tycker är den vackraste i världen!:love:
reinsman_4795.jpg

Och här är en annan, som kostar över 67.000 svenska kronor:
10010131.jpg

Hoppas att du fick lite inspiration! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 366
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: mackan
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 871
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola... 2
Svar
20
· Visningar
3 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka