Designerhund

Du kan berätta om mina kollegor, som står och håller i valparna när de avlivas för att något as försökt smuggla in dem från valpfabriker I sydöstra Europa. De som lyckats smugglas in utan upptäckt säljs på blocket, som uppfödda i Sverige i en helt vanlig familj. Jag ser SÅ många köpare som inte har en aning om att valpen de vill köpa har börjat sitt liv nedpackad i ett trångt utrymme, bland avföring och ofta utan mat och vatten. Köparna är de som möjliggör den här verksamheten, och det är MYCKET pengar det rör sig om! Ofta går säljarna dessutom på bidrag och lurar staten på mängder av pengar.

Och ja, det är både renrasiga och blandraser som smugglas. Köp bara från registrerade kennlar :arghh:
Det hjälper inte att köpa från reg kennel, det kan ligga lite vad som helst i valplådan. Dnatest är det enda om man vill vara säker
 
Mycket ovanligt.
Hur vet man det? Smugglare kontaktar garanterat kennlar och erbjuder valpar. Det senaste året har ju dvärpudel varit väldigt vanligt på blocket så det kan mycket väl bli nästa fralla.
Jag kollar kreditvärdighet på kenneln, köper och DNA testar på embark, då kan man vara ganska säker.
 
Hur vet man det? Smugglare kontaktar garanterat kennlar och erbjuder valpar. Det senaste året har ju dvärpudel varit väldigt vanligt på blocket så det kan mycket väl bli nästa fralla.
Jag kollar kreditvärdighet på kenneln, köper och DNA testar på embark, då kan man vara ganska säker.
Oreggade dvärgpudlar har alltid varit vanligt på blocket.
 
Hur vet man det? Smugglare kontaktar garanterat kennlar och erbjuder valpar. Det senaste året har ju dvärpudel varit väldigt vanligt på blocket så det kan mycket väl bli nästa fralla.
Jag kollar kreditvärdighet på kenneln, köper och DNA testar på embark, då kan man vara ganska säker.
Well, många(!) uppfödare skriver direkt när tiken fått valpar på sociala medier och berättar hur många valpar som fötts. Det skulle vara mycket märkligt om det sedan helt plötsligt fanns fler valpar hos tikarna.
 
Hur vet man det? Smugglare kontaktar garanterat kennlar och erbjuder valpar. Det senaste året har ju dvärpudel varit väldigt vanligt på blocket så det kan mycket väl bli nästa fralla.
Jag kollar kreditvärdighet på kenneln, köper och DNA testar på embark, då kan man vara ganska säker.
Vad har kreditvärdighet med det hela att göra?
De som fulavlar drar in betydlit mer pengar än renrasavlare.
 
Hur vet man det? Smugglare kontaktar garanterat kennlar och erbjuder valpar. Det senaste året har ju dvärpudel varit väldigt vanligt på blocket så det kan mycket väl bli nästa fralla.
Jag kollar kreditvärdighet på kenneln, köper och DNA testar på embark, då kan man vara ganska säker.
Kreditvärdighet? Hur gör du då med en-kull-om-året (om inte tiken går tom)-uppfödarna? Senaste valpen köpte jag av just en sådan uppfödare. Hon är dessutom pensionär men lade mer pengar på hundavel än sig själv.

De uppfödare jag känner hade ställt till ett :devil: liv om någon försökt pracka på dem valpar de skulle sälja som sina. Frånsett den etiska biten - jo, det betyder en hel del för dem! - innebär det alldeles för stora risker. Både juridiskt och privat. För vad? Några tusenlappar extra en eller max två gånger om året?

Sen, som @Red_Chili skrev, väldigt många uppfödare formligen spammar med bilder - från den växande tikmagen via förlossningsbilder, sen minst veckovisa uppdateringar fram tills valparna får nya hem.
 
Hur vet man det? Smugglare kontaktar garanterat kennlar och erbjuder valpar. Det senaste året har ju dvärpudel varit väldigt vanligt på blocket så det kan mycket väl bli nästa fralla.
Jag kollar kreditvärdighet på kenneln, köper och DNA testar på embark, då kan man vara ganska säker.
Vem DNA-testar en 8 veckors valp innan köp?
Tror aldrig att det har förekommit öht. Och vad ska man jämföra DNAt med? Man har väl knappast föräldrarnas så att man kan se att valpen är deras.
 
Jag skulle säga att köper du en valp från en registrerad svensk uppfödare där du kan kolla föräldrar och tidigare kullar i hunddata, du får uppdateringar under tiden valpen växer och du är välkommen att hälsa på innan leverans är du n8g så säker du kan vara på att det är en svenskfödd kull.

Har uppfödaren dessutom annonserat i sociala medier där tidigare valpköpare skriver positiva saker eller har en facebook-grupp eller liknande för valpköpare är du ännu tryggare.

Om det inte går att hitta nån info alls om uppfödaren skulle jag dra öronen åt mig, men det låter överdrivet att börja vilja dna-testa en valp från en normalaktiv uppfödare.
 
De som smugglar smugglar det som är lönsammast, dvs de hundar de kan ta mest betalt för. Frallor, Bulldoggs, Pommar, Mops och så just designermixer som cockerpoos och Cavapoos och gud vet allt vad de kallas.
Ju dyrare hund desto större risk.
Money money....
 
Här är en radikal idé - tipsa bekantingen om phaléne! :D

Samma storlek, frisk och sund och långlivad, lättskött päls, lätt att träna, rolig att leva med och har helt undgått smuggelhysterin. Finns gott om superseriösa svenska kennlar med hälsotestade linjer och trevliga uppfödare som finns där under hela hundens liv. För halva priset av en designerras. ^^
 
Vem DNA-testar en 8 veckors valp innan köp?
Tror aldrig att det har förekommit öht. Och vad ska man jämföra DNAt med? Man har väl knappast föräldrarnas så att man kan se att valpen är deras.
Jag gör det på mina valpar, med föräldrar.

Jo, man ser rätt bra om det stämmer på linjerna även utan föräldrarna. Naturligtvis beroende på hur mycket material det finns på rasen. Mödernet går ju att följa typ till vargen.

Jag gör det efter köp för att vara säker.
 
De som smugglar smugglar det som är lönsammast, dvs de hundar de kan ta mest betalt för. Frallor, Bulldoggs, Pommar, Mops och så just designermixer som cockerpoos och Cavapoos och gud vet allt vad de kallas.
Ju dyrare hund desto större risk.
Money money....
Små ska de vara också. Pudel börjar gå upp, fralla ner
 
Jag skulle säga att köper du en valp från en registrerad svensk uppfödare där du kan kolla föräldrar och tidigare kullar i hunddata, du får uppdateringar under tiden valpen växer och du är välkommen att hälsa på innan leverans är du n8g så säker du kan vara på att det är en svenskfödd kull.

Har uppfödaren dessutom annonserat i sociala medier där tidigare valpköpare skriver positiva saker eller har en facebook-grupp eller liknande för valpköpare är du ännu tryggare.

Om det inte går att hitta nån info alls om uppfödaren skulle jag dra öronen åt mig, men det låter överdrivet att börja vilja dna-testa en valp från en normalaktiv uppfödare.
Skk gjorde det ju tidigare med frallor i stora kullar, så det är inte taget ur luften. Jag vill veta vad jag äger så jag gör det. Sen beror det på om jag orkar lägga energi och reklamera om det inte stämmer..
 
Jag skulle säga att det är otroligt ovanligt att det ligger "lite vad som helst i valplådan". Registrerad kennel är nog absolut det säkraste sättet att undvika smuggelvalpar.
De är ju etablerade återförsäljare, så superbra för smugglare. Hade jag smugglat hade jag kontaktat kennlar med dålig ekonomi det första jag gjorde.

Jag gör precis så om jag vill låna en skk hane över helgen. Kollar med fogden vilka som är cash människor så att säga.

frallor med stora kullar fick man ju dnatesta tidigare
 
Kreditvärdighet? Hur gör du då med en-kull-om-året (om inte tiken går tom)-uppfödarna? Senaste valpen köpte jag av just en sådan uppfödare. Hon är dessutom pensionär men lade mer pengar på hundavel än sig själv.

De uppfödare jag känner hade ställt till ett :devil: liv om någon försökt pracka på dem valpar de skulle sälja som sina. Frånsett den etiska biten - jo, det betyder en hel del för dem! - innebär det alldeles för stora risker. Både juridiskt och privat. För vad? Några tusenlappar extra en eller max två gånger om året?

Sen, som @Red_Chili skrev, väldigt många uppfödare formligen spammar med bilder - från den växande tikmagen via förlossningsbilder, sen minst veckovisa uppdateringar fram tills valparna får nya hem.
Att vara pensionär är inte vad jag menar med dålig ekonomi, det låter som en fantastisk uppfödare.
Det är inte intäkterna som styr ekonomin.
Skulder hos fogden menar jag
 
Skk gjorde det ju tidigare med frallor i stora kullar, så det är inte taget ur luften. Jag vill veta vad jag äger så jag gör det. Sen beror det på om jag orkar lägga energi och reklamera om det inte stämmer..
Ja men SKK kan ju tvinga, och jag kan förstå tänket att ras som oftast får ganska små kullar och ofta förekommer i smuggelfall kan bli testade om de får jättestor kull.

Men vad skulle en uppfödare säga om presumtiva valpköpare ville dna-testa valp för de litade inte på deras ärlighet.

Skulle tro att den valpköparen kommer få väldigt svårt att köpa valp.
 
Ja men SKK kan ju tvinga, och jag kan förstå tänket att ras som oftast får ganska små kullar och ofta förekommer i smuggelfall kan bli testade om de får jättestor kull.

Men vad skulle en uppfödare säga om presumtiva valpköpare ville dna-testa valp för de litade inte på deras ärlighet.

Skulle tro att den valpköparen kommer få väldigt svårt att köpa valp.
Tyvärr ja, jag testar i efterhand

Annars kan du köpa av mig, mina är testade vid leverans
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 660
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 418
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 661
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp