Bukefalos 28 år!

Desinfektionsmatta?

kvandi

Trådstartare
Har två hästar med återkommande problem med bärrandsröta (trots god hovvård). En idé slog mig häromdagen, hade man kunnat använda desinfektionsmatta för kor att ställa hästen på dagligen medan man t.ex. ger kraftfoder eller borstar?

Så som den här...
Klövdesinfektionsmatta

Någon som har erfarenhet av denna typ av matta och hur "långt ner" sjunker klövarna? Skulle det kunna fungera på en skodd häst eller bara barfota? Det bästa vore ju om vätskan kunde räcka ända upp över sömhålen, men det kanske blir en kapiläreffekt om bara undersidan av hoven är under vätskenivå?Dvs att kapiläreffekten suger upp desinfektionsmedel i sömhålen underifrån(mellan sko/hov).

Med desinfektionsmedel tänker jag framförallt på virkon, det är iaf det som jag blivit sagt att använda i fotbad till häst. Det hade ju definitivt underlättat med unghästen iaf, att parkera henne på en matta med kraftofder borde bli lättare än att få en nyfiken sprallig tvååring att stå i fotbad...
 
Sv: Desinfektionsmatta?

Jag har också tänkt att man kan göra något sånt. Tex en desinfektions"balja" fylld med lite grus också så att det inte blir för halt, någonstans i hagen där de passerar.
 
Sv: Desinfektionsmatta?

Jag sydde två påsar av vaxduk. Först som en rund cylinder och sen en botten som jag sydde fast. Tätade maskinsömmen med silikon Man kan lägga i plast från en glassburk eller lock i botten så blir det stabilt. En dragsko med snöre upptill . Köper något som heter Sanogene,blandar till och häller i påsen och sen i med hoven och så drar jag åt dragskon. Det räcker med 10 minuter så är bakterier o annat skit borta. Gör sen samma procedur med det andra hovparet på samma blandning. Det täcker sömhålen och en bit upp på hoven beroende på hur mkt du häller i. Under tiden hästen står med sina påsar på fötterna kan den ju få mumsa på något så det distraherar. Har fungerat super på min pålla
 
Sv: Desinfektionsmatta?

Jag har peppar peppar inte haft så mycket hovproblem under min hästår. Men förra året fick jag mitt första fall med början till bärrandsröta och några hovbölder. Jag hittade ett alldeles utmärkt fotbad till hästar i en gammal uttjänt stekpanna. Precis lagom för en hov, lätta flytta och kräver inte så mycket medel. Jag har använt klorin istället för vircon och i en stekpanna behövs det inte mycket för att så långt upp på hoven som man vill.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 278
Senast: Karminnie
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 812
Senast: axel
·
Hästvård Är alldeles för oinsatt i hovvård känner jag. Kan man som lekman se skillnad på aktiv strålröta/annan röta och gammal röta som orsakat...
Svar
3
· Visningar
1 070
Senast: Totola
·
E
Hästvård Ja, min häst skoddes igår och vi upptäckte bärrandsröta på alla fyra hovarna. Inte allvarligt, någon tunn svart linje längs bärranden på...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: Piggelurven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp