Dessa hjälptyglar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare et_flikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 982
E

et_flikkan

Vad tycker ni om dom,bra elr dåliga?.Själv tycker jag inte om dom.Men berätta varför ni inte tycker om dom.Vill gärna veta.eftersom det verkar vara många som rider med sånna nu för tiden.

Sv: Dessa hjälptyglar!

Japp precis vilka som helst.Inspänningstyglar,chambon,m.m

Tycker mer eller mindre alla hjälptyglar är bra om man vet hur man ska använda dom. Sen föredrar jag vissa framför andra.

Tigertofflan skrev:
Tycker mer eller mindre alla hjälptyglar är bra om man vet hur man ska använda dom. Sen föredrar jag vissa framför andra.

Håller med dig.

Det beror ju på hur man använder dom..Men om man använder dom rätt så tycker jag dom är bra,om hästen/ryttaren behöver det vill säga..

använder man hjälptyglar under en kort period och man vet hur man använder dom (och framförallt varför) så är det helt ok, tycker jag. men att ständigt använda hjälptyglar för att få sin häst att 'gå i form' för att man själv är för lat för att rida hästen i form utan hjälptyglar tycker jag inte är okej.

själv har jag martingal på min hopponny och så insp. vid lonchering..

Fast en martingal anser jag inte vara en hjälptygel. Den ska ju sitta så löst att den endast tar i när hästen håller på att knocka ryttaren.

Håller med de tidigare inläggen, vet man varför och hur man skall använda dem så är de hjälpmedel. Skillnad är de som sätter på dem för att det är smidigt att hästen går i "form" direkt.

Känns som att det är någon principsak att man skall vara emot hjälptyglar, sporrar och spön om man är en bra hästmänniska. Blir panikartat "djuuuuuurplågare!!!!" om man bara nämner det man använder. Nej, bara man har vett att använda grejerna på rätt sätt är allt ok.

det finns MASSOR med trådar om detta ämne redan, en väldigt färsk från tidigare i veckan....

diamond skrev:
använder man hjälptyglar under en kort period och man vet hur man använder dom (och framförallt varför) så är det helt ok, tycker jag. men att ständigt använda hjälptyglar för att få sin häst att 'gå i form' för att man själv är för lat för att rida hästen i form utan hjälptyglar tycker jag inte är okej.
:bow:
Håller med! Har fått höra att jag bör rida min häst med halsförlängare, graman, matingal eller snodd. (Han är ingen stjärnkikare) Men det finns ingen som helst anledning. Han jobbar i rätt form när han är stark nog och har muskler för det. Tycker bara det är fel att försöka gena genom att ta till hjälptyglar, det stjälper mer än det hjälper.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 302
Senast: Elise4321
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 413
Senast: Efwa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad har ni för klösträd?
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka