Dessa jäk**a knott!!!

R

Raderad medlem 94602

Äntligen är de ljuvliga sommarkvällarna här. De där som man längtat efter en hel vinter. Uteplatsen har fått nya dynor och massor med blommor och lyktor. Sitter här ännu en kväll med ett glas rött och en bok redo att njuuuuuta! :love:

Men så kommer de. Dessa jäkla knott! De är i mitt hår, ansikte, vin....ja överallt :rage::arghh:

Ge mig era bästa antiknotttips!!!!!!!!
Finns det några sådana? Huskurer? Prylar?

Och nej.....jag tänker inte köpa en myggfångarmaskin för 10.000. Max nån tusenlapp räcker budgeten till i år.
 
En thermacell för 349 kr som täcker 20 kvadrat?
Funkar den verkligen då? Vi har tak över altanen men inga väggar.
Altanen är nog 30 kvadrat allt som allt men huvudsaken är att det är knottfritt här under taket.
 
Låter som den kan vara värd att prova!

Jusst nu är knotten under kontroll. Anting så blev de trötta och gick och lade sig eller så ogillade de infravärmen och värmeljusen.

Vilken sommarkväll vi har :banana:
 
Nu måste en termacell införskaffas.
Bästa buke när man är i nöd :love:
 
Den ser ut att funka precis som de värmeljus och blå Mr Mosquito-plattor, som mina föräldrar nyttjat med stor framgång i många år.

En 30-packs refill kostar 70 spänn, och varje platta håller i tio timmar.
 
Den ser ut att funka precis som de värmeljus och blå Mr Mosquito-plattor, som mina föräldrar nyttjat med stor framgång i många år.

En 30-packs refill kostar 70 spänn, och varje platta håller i tio timmar.
Var finner man dessa?

Men nu tvärdog ju sommaren ändå:(
 
Googla Mr Mosquito refill så finner du.

Aktivt ämne är d-alletrin och piperonylbutoxid. Är thermacells plattor likadanna, är det precis samma grej.

Skillnaden är då bara grejen som värmer upp plattan, så den kan avge sitt mygg-å-knott-godis.
Thermacellen värmer med gas, medan Mr Mosquito har en elvärmare - ungefär som en mobilladdare som plattan läggs på.
Dock finns inte el här i fäboden, därav ett lyckat fusk med värmeljus - där man bara köper dryga refills.

Mr Mosquito har funnits MINST i 25 år, och funkar utmärkt även idag.
 
Vi kör värmeljus och mr mosquito på altanen men thermacell (med hölster) vid ex rensning av trädgårdsland då det är smidigt att bära med sig
 
Får bli båda alternativen. Låter ju ursmidigt att kunna ta med sig tremacellen som tex kvällspromenaden med hundarna. I vår skog är mygg och knotten hemsk. Bra när vi ska tälta också.
 
Googla Mr Mosquito refill så finner du.

Aktivt ämne är d-alletrin och piperonylbutoxid. Är thermacells plattor likadanna, är det precis samma grej.

Skillnaden är då bara grejen som värmer upp plattan, så den kan avge sitt mygg-å-knott-godis.
Thermacellen värmer med gas, medan Mr Mosquito har en elvärmare - ungefär som en mobilladdare som plattan läggs på.
Dock finns inte el här i fäboden, därav ett lyckat fusk med värmeljus - där man bara köper dryga refills.

Mr Mosquito har funnits MINST i 25 år, och funkar utmärkt även idag.
Säg 50 år för de fanns når jag var tonåring, :D
 
Aftonbladet hade ett tips där man byggde en knottfälla med hjälp av en klotgrill

Sk%C3%A4rmavbild+2015-07-07+kl.+10.02.01.png
 
Har inte testat detta själv, men det lär ju inte vara någon större kostnad med att göra ett försök?
Geni!
Tack Lillgrådis, där gick jag omkring med en gammal utegrill, briketter och en flaska matolja - nåt som inte används här för att det eldas med björkved.
Den är aktiverad, och ser JÄKLIGT effektiv ut. Just nu är 'schvidarn' (de knappt synliga, mycket mindre än knotten) det stora problemet, och huven är redan rätt knottrig... :)

Genial på så sätt att insekterna går på infravärme, huven blir varmare än människor och djur, och matolja håller dem kvar när de upptäcker sitt misstag...
 
Med grillmetoden måste man vara noga med hur briketterna läggs ut. Det är inte helt trivialt att få bra glöd i en tarm kol, under ihärdig flygfäattack.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp