Dessa saker...

Russis

Trådstartare
Ännu mer saker jag vill ha åsikter om! :bump:

Vad tycker ni om dessa?

Smalt träns GM (H**ks)

Rundsytt träns GM (H**ks)

Stropplöst schabrak (H**ks)

Kan tyvärr inte visa bilder då det inte längre går, men ni kanske kan kolla www.hooks.se och kolla in dessa saker.

Vill veta hur kvalitén är, hur de är i storlekarna, om de är prisvärda, vad ni tycker om sakerna rent utseendemässigt o s v...

Sv: Dessa saker...

Har inget av dom men kan skriva vad jag tycker om utseendet

Smalt träns- var fint men ser lite stelt ut. mEn det är det kanske inte
Rundsytt träns- Jättefint!
Schabraket- Vet faktiskt inte! Rider ju inte så mycket utan kör ju mest så jag säger inget

Rundsytt träns - alldells för smal nosgrimma! Inte tryckfördelande det minsta!
Shabrak - Varför ska man sätta klossar istället för kardborre i stropparna? :S jag tycker iaf att det är ult med klossarna.

Akustik skrev:
Shabrak - Varför ska man sätta klossar istället för kardborre i stropparna? :S jag tycker iaf att det är ult med klossarna.

Om man har en sadel som stropparna är där nere och man inte kan dra upp kåpan eller vad det heter så är det inte så snyggt att sätta stropparna i stiglädrerna eller nåt

Aha okej, jag har aldirg sett en sån sadel :S menar du inte typ en bomlös sadel då ?
Och sånna brukar man väll inte ha shabrak till ?!

nej, i stallet har vi en wintec (stavas??) syntet sadel, den är så.

Akustik skrev:
Rundsytt träns - alldells för smal nosgrimma! Inte tryckfördelande det minsta!

Att det inte skulle vara tryckfördelande har jag egentligen inte tänkt på, men nosgrimman kommer inte vara hårt spänd, så det kanske går bra då?

Gällande schabraket så har jag ingen praktisk användning av att det är klossar, utan tyckte bara dessa schabrak (grått och vitt) var snygga och hade bra pris.

Okej, men spänner man inte åt nosgrimman fyller den ju ingen funktion över huvudtaget..
Och meningen e ju att den ska vara tryckfördelande så att man inte sitter och håller i endast bettet. Och med en löst åtsittande nosgrimma e ju då risken att man hålööer väldigt hårt i hästens mun, även fast man inte håller hårdare än vanligt..

Jag spänner nosgrimman så man får plats med 2-3 fingrar. Då sitter den inte hårt, men sitter ändå på plats. Jag har nosgrimman mest för att jag tycker det är fint, har inget egentligt behov av den.

Ny fråga: Gällande det smala tränset (dom jag frågade om där uppe), sitter nosgrimman fast i sidostyckena, eller är det nosgrimman som ligger "bakom/innanför" sidostyckena så den inte syns?

Senast ändrad:

Jag har det det smala GM tränset fast i brunt utförande. Läderkvaliten är inge vidare. Det ser ut som om själva tränset skulle vara inslutet i en brun hinna (fattar du?) och den hinnan har små sprickor i sig lite här och lite där.
Jag har dessutom varit noga med att smörja det i början.

Jättefint träns och det kan ju hända att jag bara råkat få ett s.k "måndags exemplar".

Hm... Okej. Det där med lädrets kvalité låt inte så bra. Visserligen får man väl inte det finaste tränset för 500-600 kr, men så illa ska det väl inte vara?

Får avvakta och se om fler har åsikter om det, ifall ditt var ett "måndagsexemplar".

Hur är det förresten med nosgrimman? se min fråga i mitt senaste inlägg (ovanför ditt)! :)

men man aksnke inte behöver nosgrimma på sin häst? Och just det tränset kanske det skulle se lite lustigt ut utan nosgrimms så då kan man spänna den löst

Läderkvaliten är inte något vidare hos nån GM produkt. Sadlarna känns som tunn plast och fodret på ALLA träns som fanns i Hökksbutiken här var vikta och ojämt sydda. Såg verkligen helt miffo ut... Med tanke på att tränsen är såpass dyra som de är hade jag istället hittat en bättre internetbutik eller en butik i närheten av dig som har kvalitetsutrustning. Bättre att du lägger till några hundralappar (nu vet inte jag vilken prisklass du hade tänkt dig...) och köper Hubertus/Kieffer/Sabre/Stübben/Frank Baines än GM... Cheetak är mer prisvärt och bättre läder och kvalitet.
Eller köp begagnat märkesträns! Finns många som har köpt fina dyra träns och sedan har de sålt hästen/hästen har gått bort och s¨å säljer de ett Stubben träns för typ 700:- när det är knappt använt...

Och så ang schabraket... Det var nog det fulaste jag sett. Lägg dom pengarna på ett schabrak som är till för stropparna på din sadel? Jag har en Globus där man bara kan fästa schabraken i gjordstroppen längst bak och alla schabrak har inte så långa kardborreband, men de flesta schabraken ligger still ändå så länge man drar stropparna genom hållaren längst ner. Hööks schabrak är ju inte av nån hög kvalite heller så gå hellre till Eko och köp märkesschabrak till samma pris. (köpte en gång ett asfint manchesterschabrak där för 119:-! Jättebra kvalitet och det har tvättats en del men är fortfarande jättefint!)

Joo de e sant, isåfall kan de tränset vara ett bra alternativ.

Men jag kan ju endast gämföra med mina egna hästar, och eftersom att jag rider dressyr så måste man ha nosgrimma.
+ att jag tycker att det är snyggt och gillar tryckfördelningen med breda nosgrimmor.

Jag har inte några utav grejerna själv.
Men jag vet en i stallet som har schabraket, det är i alla fall fint!
Verkar vara helt ok kvalité på det i jämförelse med priset. :)
Det är tjockt och fint, men jag vet däremot inte hur hållbarheten är eftersom det är så pass nytt. Tror inte det har blivit tvättat någon gång ännu eftersom hon bara haft det någon vecka.

Det stropplösa schabraket är båda snyggt och bra. Min kompis köpte det då alla schabrak glider bak på hennes häst, men detta ligger där det ska :)

Ullis

superstar skrev:
Det stropplösa schabraket är båda snyggt och bra. Min kompis köpte det då alla schabrak glider bak på hennes häst, men detta ligger där det ska :)

Ullis

Jag tycker schabraket verkar JÄTTESMART! Så mycket enklare att ta av och på schabraket från sadeln när man slipper de där stropparna till stiglädren! Fast jag är en vojlockmänniska så när det kommer samma variant till vojlock så ska jag köpa! Har föresten haft flera Hööks-vojlockar genom åren och jag tycker att de har varit bra! Stadiga och rejäla och har hållit mycket bra! Har brukat köpa dressyrmodell, men nu har jag bytt till en annan islandssadel som har lite bredare kåpor och då passar inte längre Hööks dressyrvojlockar.... tyvärr... Så just nu har jag islandsvojlockar från Mias. Men de är ju betydligt dyrare.

Diabolical_Kitten skrev:
Läderkvaliten är inte något vidare hos nån GM produkt. Sadlarna känns som tunn plast och fodret på ALLA träns som fanns i Hökksbutiken här var vikta och ojämt sydda. Såg verkligen helt miffo ut... Med tanke på att tränsen är såpass dyra som de är hade jag istället hittat en bättre internetbutik eller en butik i närheten av dig som har kvalitetsutrustning. Bättre att du lägger till några hundralappar (nu vet inte jag vilken prisklass du hade tänkt dig...) och köper Hubertus/Kieffer/Sabre/Stübben/Frank Baines än GM... Cheetak är mer prisvärt och bättre läder och kvalitet.
Eller köp begagnat märkesträns! Finns många som har köpt fina dyra träns och sedan har de sålt hästen/hästen har gått bort och s¨å säljer de ett Stubben träns för typ 700:- när det är knappt använt...

Hm... Ja, då struntar jag nog i GM-tränsen. Kan/vill inte köpa ett träns för 1000-lappen/över där, men är villig att lägga till någon/några hundralappar över GM-tränsens pris (500-600 kr). Får leta runt lite och se vad jag kan hitta!

Det där med ett begagnat lät ju bra också! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 494
Senast: mamman
·
R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 654
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 538
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka