Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Men Svartfot länkade ju till en artikel som refererar till en dom i Svea Hovrätt. Som jag tolkade det som stod i artikeln säger hovrätten att det är möjligt för enskilda affärsidkare att avtala om att betalning endast skall ske med kort och ett sådant avtal får väl anses ha kommit till stånd om det är tydligt upplyst om detta innan skulden har uppstått.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Nja, fast det handlade om länsstyrelsen.

Sen ska man passa sig för att bara ta enskilda fall sådär, man behöver liksom mer på fötterna ifall man verkligen ska bevisa sin sak. Det kan ha varit så att den som skulle betala bara ville vara elak och djävlas med länsstyrelsen och därför kom med enkronor, vilket länsstyrelsen vägrade ta emot. Det finns så mycket mer som ligger bakom i vissa fall att man inte bara kan ta domen och godkänna den rakt av för vad man själv vill ha den till.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Inte vet jag men i Örebro får du inte betala med pengar på bussen. Ska man betala med sms ska man vara registrerad innan. Man måste alltså noga planera om man ska åka stadsbuss.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

I det fallet så blev domen att personen hade rätt att deponera beloppet hos länsstyrelsen i kontanter som jag förstod, men då ansågs det inte finnas något avtal om hur deponeringen skulle ske.

Men vidare i domen nämner de att rätten att få betala kontant inte gäller då det finns ett avtal om att betalningen skall ske på annat sätt.

Så tolkade jag den lilla information som ges i artikeln. Kanske det kan vara värt för dig att beställa ut hela domen från Svea Hovrätt?
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Det är många som skriver att lagen är dispositiv, men jag hittar ingen officiell stans som skriver så. Men det är nog så att lagen då är dispositiv och att så länge man har stora skyltar så torde det räcka som avtal/information.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Svea Hovrätt:

"Betydelsen av uttrycket kan emellertid inte vara så begränsad att en betalning anses gjord med befriande verkan endast för det fall borgenären godtar betalningen. Att en godtagen betalning har skett med befriande verkan gäller nämligen oberoende av vilket betalningsmedel som har använts och någon särställning för lagliga betalningsmedel blir det därmed inte fråga om. Betydelsen av uttrycket lagliga betalningsmedel får anses vara den som framgår av förarbetena. En annan sak är att avtal kan träffas beträffande vilket betalningsmedel som ska användas och att en part för att ingå avtal kan ställa villkoret att betalning ska ske på annat sätt än med sedlar och mynt (jfr 7 § lagen [1936:81] om skuldebrev)."

För att vara säker får man nog gräva djupare men utifrån hovrättens skrivelse (hämtat från artikeln) är det väl ganska rimligt att tro att det är ok att kräva kortbetalning?
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Inte vet jag men i Örebro får du inte betala med pengar på bussen. Ska man betala med sms ska man vara registrerad innan. Man måste alltså noga planera om man ska åka stadsbuss.

Samma sak i Uppsala och Stockholm. Det är dessutom myndighetsbeslut på att man ej får hantera kontanter på bussarna.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Man kan nog betala med betalkort.

Det är arbetsmiljöverket som stoppat kontanthantering på de allra flesta bussbolag.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Som jämförelse så i England är det mer än olagligt! Där är det en skymf emot drottningen att vägra ta emot hennes pengar.

Oj, då är det många som mer än bryter mot lagen.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Skogsolas kompis har nog missuppfattat det gamla begreppet legal tender.
PL
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Skogsolas kompis har nog missuppfattat det gamla begreppet legal tender.
PL

Jo, jag misstänker det också. Tekniskt sett ska man kunna betala vad som helst med frimärken i England (i alla fall tills för några år sedan) då dessa är legal tender.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp