Dessa tjocka(?) hästar.

Vita_N_6520

Trådstartare
Nästan alla i mitt stall påstår att min häst är alldeles för tjock, och jag börjar bli redigt irriterad över detta. Man kan inte jämföra en grövre häst med magra halvblod. :mad:

Nu till saken. Hästen ifråga är lite grövre i kroppen (troligtvis connemarakorsning). Hon är rund om magen, men revbenen är synliga när man står snett framför.
Baken är rund och fin men omusklad. Även ryggen.

Hästen ifråga får 10kg hö om dagen, 1 kg müsli och 7 dl betfor. + bvitamin.
Jag tycker INTE det är för mycket mat.. :crazy: (Hon är 150 cm hög, och konditionstränas)
Det känns nästan snarare som att jag underfodrar nu iom att jag börjat rida betydligt hårdare.
De i stallet (dels min tränare och stallchefen) tycker att jag ska banta hästen, men det tycker inte jag är något bra alternativ.
Hon har inte gått upp i vikt något alls sen jag höjde fodret (Höjde med 2 kg hö, och lade till müslin) utan snarare har hennes rebven börjat kännas och synas ännu mer.

Har en dålig bild här :
7945089.jpg

Ska försöka ta lite bättre bilder ute på henne sen utomhus, men var tvungen att skriva av min lite för jag blir så irriterad. :crazy:
Jag mår DÅLIGT av att de håller på och tjatar över att hon är så tjock. Är det mitt fel att jag har en häst som inte blir mager för att man sänker maten?
Eller som blir "tjock" av att titta på mat?
Suck.

Sv: Dessa tjocka(?) hästar.

Kan man se revbenen så är hon definitivt inte för tjock. Jag tycker att du ska strunta i vad de säger.

Du säger "Är det mitt fel att jag har en häst som inte blir mager för att man sänker maten? "´

-Men provat att sänkt maten har du väl inte gjort??

"...utan snarare har hennes rebven börjat kännas och synas ännu mer."

-Har du kollat så att hästen inte har mask?

/malu

Kan man se revbenen så är hon definitivt inte för tjock. Jag tycker att du ska strunta i vad de säger.

Du säger "Är det mitt fel att jag har en häst som inte blir mager för att man sänker maten? "´

-Men provat att sänkt maten har du väl inte gjort??

"...utan snarare har hennes rebven börjat kännas och synas ännu mer."

-Har du kollat så att hästen inte har mask?

/malu

Nej jag har inte sänkt maten. Vill inte göra det eftersom jag tycker att hon inte bör få mindre. Jag syftade snarare på att deras hästar blir magra av att man sänker maten :crazy: (Är sur :p )
Men när stallägaren sätter upp foderstater på hästarna, så sätter hon alltid för lite på min häst eftersom hon är så tjock. Hon tyckte att jag skulle ge henne 8 kg hö, och ännu mindre ensilage.

Nej masken ska kollas snart. Tror det är på G, ska höra med dem.
(De brukar ta ridskolehästarna och privatarna samtidigt, och säga till när det ska kollas)
Det är inget som syns i avföringen iaf.

Tycker ABSOLUT inte din häst är för tjock, kanske omusklad möjligtvis men för att kuna bygga muskler måste hästen ha mat (1+1=2 )eller hur?? Min häst ett Sv. halvblod på 158cm HON är för tjock/fet och står på ständig diet men givetvis får hon mat/ensilage men inte i jätte lass. Det du skulle kunna göra om det är så att det är ensilage hon äter är att sänka det och ge henne/honom ett foder som är mindre proteinrikt och därmed få bort magen utan att svälta hästen, men tyvärr är det inom hästvärden idag som inom mode världen att idealet är att hästen skall vara jäääätte smal oavsett vilken ras det är!?
Skall se om jag lyckas lägga in en bild på henne (ingen stjärna på detta :-) )

http://i74.photobucket.com/albums/i261/LadyD_photos/Kitamlle.jpg

Ja hon är väldigt omusklad eftersom jag mest promenadridit :p
Hon får hö just nu, men det är väldigt dåligt (Vi har fått nytt som jag hoppas är bättre..), och ska byta till ensilage..

Ja jag blir så sur. Visst bör hästen vara vältränad om man ska kunna tävla högre, men det är inte heller mitt mål.

Det jag tror att de mycket reagerar på är att min häst får mer grovfoder än deras hästar. :crazy:

Ja hon är väldigt omusklad eftersom jag mest promenadridit :p
Hon får hö just nu, men det är väldigt dåligt (Vi har fått nytt som jag hoppas är bättre..), och ska byta till ensilage..

Ja jag blir så sur. Visst bör hästen vara vältränad om man ska kunna tävla högre, men det är inte heller mitt mål.

Det jag tror att de mycket reagerar på är att min häst får mer grovfoder än deras hästar. :crazy:

Tycker du ska strunta i vad dom andra säger för du känner väl din häst bäst?! Och så länge den mår bra och som du säger inte skall upp på några högre nivåer och tävla kan han/hon väl få vara lite "mys" rund även om det stör dom andra. Lycka till och STÅ på dig!

//LadyD (och den tjocka "mysiga hästen) ;)

I ditt fall är det nog proteinet som saknas.
HAr du analys?

En häst kan inte bygga muskler utan proteiner.
Även en häst som promenadrids ska se fim ut på överlinjen.

Även bukighet som jag tycker att du beskriver din häst är ett täcken på för lite proteiner till den mängd energi hästen får.

JAg skulle byta ut muslin till något mer proteinrikt.

Mindre proteiner ger inte mindre mage utan snarare större då kvoten mellan energi och proteinet blir mindre. Då bli hästen bukig.
Utan proteiner kan inte en häst bygga muskler.

Skulle även ge dej rådet att ge mer proteiner då din häst ser väldigt uppblåst och lite bukig ut då detta är täcken på proteinbrist.

HAr du analyserat grovfoder så att du vet att kvoten stämmer mellan energi och protein?

Strunta i vad dom säger ! Säg ifrån. Det önskar jag att jag hade gjort där jag stog innan. Stallägan sa ofta att min häst va så tjock. (Jag visste ju att han är det) men hur kul är det att höra detså ofta? Någon gång kanske man kan ta. Men till slut blev det jobbigt. Så jag tröttna och blev arg på henne. Önskar att jag hade sakt ifrån i stället så kanske jag hade fått slippa höra hennes taskiga kritik om min häst:devil:

Tycker din häst är jätte fin, tjock? nää :)

Det är lucern i müslin som hon får, var dels därför jag valde det.
Det är ett mysli med 'mycket fibrer'.

Om jag ska ge henne lucern (pellets isf), hur mycket bör jag ge till en början isf.?

Det finns tyvärr ingen analys på höet, men om vi ska köpa eget kommer det finnas, så då blir det ju lite lättare.

Har några bilder till som blev lite ljusare iaf.

9515821.jpg

9515822.jpg

9515824.jpg

:p

Jag säger ifrån. Men hon är ju tjock enligt dom, och de kommer antagligen inte ändra sig fören hon ser ut som ett benrangel :smirk:
Vilket aldrig kommer inträffa.

Alla sa samma sak om min fjording, men hon var väldigt fin i hullet! :crazy:
Jag tror dom skulle behöva lära sig ett och annat om kallblod och grövre hästar.

Senast ändrad:

Tycker inte heller att hon ser tjock ut. Däremot väldigt välmående med blank päls.
Min pålle är väldigt rund om buken. han får bara ca 1 näve kli, 1 näve betfor och 2 näver havre+övrigt tillskottsfoder.Däremot har han mycket hö ca 10-15 kg dygn.

Hon är inte tjock, men behöver mera protein! Syns på sista bilden framför allt.
Byt exvis. ut något kg av höet mot lusern och lite av muslin mot något proteinrikare kraftfoder. Snart kommer ju gräset och då får de mer än tillräckligt med protein i vilket fall (OM de går på gräshage förståss).

En del hästar har rund bröstkorg och det ser ut som dom är tjocka. Vi har en häst som ser ut som han skulle spricka men han är mager och man känner revbenen lätt under vinterpälsen. Man måste känna på hästen också. Gör dom det i ditt stall?

Tycker din häst är jättefin och tycker att folk ska sköta sig själva och s*a i alla andra!
Det är skillnad när man som du nu frågar och VILL ha andras åsikter, mot när andra lägger sig i och tror sig veta bäst om andras hästar. Otroligt irriterande när man hyr stallplats, då kan man få höra både det ena och det andra. Bra att du säger ifrån!

Magen blir mindre om pålle får mer magmuskler, då håller musklerna in buken så där snyggt. Du tränar upp magmusklerna bra med t ex mycket kavaletti, och även med kort galopp.

Jag håller även med om att påller troligen får för lite proteiner. Proteinbrist syns inte förrän efter flera månader av brist, så vänta dig (synligt) resultat med en gång.

Hon är INTE tjock. Däremot skulle hon må bra av mer protein.

är det hoppstall du står i eftersom dom vill ha vinthunds-hästar? :p

Jag tycker din häst ser väldigt lagom ut, varken fet eller mager. Bilden ger inga hållpunkter för att den skulle ha proteinbrist. HH

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
3 042
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat... 2
Svar
22
· Visningar
4 693
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka