Det är ju helt sjukt...

I

Immaculate

...vad väldresserade våra svenska träckare är! Besökte galoppen i USA i somras och det är läskigt att se deras träckare i ledvolten. De har oftast noll koll på hästen, sig själva och andra ekipage. De klär sig för taskigt och och de allra flesta har sina hästar i grimma med kedjegrimskaft ovanpå tränset, sen går de och rycker i kedjan - konstant - för att "hålla hästen fokuserad på mig" som de säger. De behöver sällan gå med hästen särskilt mycket för och efter loppet, de spolar bara av den (om tränaren vill det, alltså) och ställer in den i boxen.

I Sverige får de flesta runt 100 kronor för någon timmes skritt, dusch, linimentbehandling eller liknande och en massa rykt. I USA får man på de flesta banorna runt 50 dollar för det lilla jag beskrev ovan. (Det är nästan 500 kronor) Och om deras häst vinner får de lika mycket till.

Ja, visst, prissummorna är nästan uppåt 10 gånger högre i USA än här, men arbetet är ju faktiskt detsamma. Det handlar om hästar och de behöver behandlas på rätt sätt - det tar tid, svett och ibland tårar. Så jag tycker att det är helt sjukt vad träckarna i Sverige står ut med för den lilla kompensationen de får! Håller ni med mig, eller är det bara jag som fått nog? :( :( :(
 
äh d är ju ändå 100 spänn för en timme . o hunda spänn i timlön e inte dålit . :smirk:
 
I de stall jag jobbat i och träckt för har det knappast tagit en timme per häst. Snarare 2-3, beroende på hur mycket tränarn vill att hästen ska blänka i ledvolten. Och så resan till och från banan, den kostar ju liksom 120 spänn i kuponger för mig, ännu mer i bensin om jag kör. Alltså går man back 20 spänn på en kväll om man inte har mer än en kuse. Trist.
 
Ha, ha, där jag jobbat (ej Sverige) skulle man träcka uppsminkad, i högklackat och med kort kjol för att göra sig bra i TV och på prisutdelningarna. Detta var i.f.s för en mycket bra tränare så många av hans hästar var "extrabevakade" av TV och frekventa besökare i vinnarcirkeln.
 
haha, jag skulla aldrig gå in i ledvolten klädd sådär.
Hihi, skakar på huvudet när jag ser ngn med kjol, fin-skor, smink eller likande i ledvolten på Täby (för dom finns där också!), själv skulle jag aldrig fixa till mig för att jag ska träcka. Ser inte meningen med det :crazy: :)

UNDANTAGET då om man kanske KANSKE skulle träcka i storlopp, men ALDRIG att jag skulle dra på mig kjol, kanske skulle kunna sträcka mig till o sätta på mig rena jeans... ;) :p
 
Vet inte om jag tycker det är så smart att gå i högklackat på ledvolten men jag förstår helt klart varför.

Många hästar ägs av konsortsier eller företag som har hästen som en del i sin marknadsföring. För dom är det en jätte-PR-grej att ta med sina kunder till banan och visa sin häst löpa. Givetvis vill de då att hästen visas upp från sin bästa sida, d.v.s. upputsad, med snygg utrustning och med snygg logga på korset. Självklart är det då lika viktigt att den som visar upp hästen ser representativ ut. Ofta fick man dessutom extrabetalt utöver ordinarie lön när hästägaren var på gott humör efter loppet när man visat upp hästen bra, även om ägarna i första hand var affärsmän så var de ändå måna om att deras häst skulle få bästa möjliga vård för att ha största chans att göra en riktigt bra karriär.

Skulle jag vara hästägare i ett sådant fall skulle jag också vara glad om träckaren såg fräsh, välvårdad och glad ut när den visade upp min häst. Själv skulle jag aldrig ha träckt en häst i trasiga jeans eller en T-shirt med texten "touch me" på brösten =/
 
Jag tror till och med att det står i regelboken för Täby Galopp att man inte får ha kjol eller shorts som inte täcker knäna i ledvolten. Inte heller högklackat eller träskor. De har tydligen rätt att stryka häst som har en träckare som klär sig fel. Men visst har en del både högklackat och för korta kläder på sig, så det verkar ju inte som om nån tar reglerna alltför allvarligt... :confused:
 
Hur ofta tas regelboken till på Täby Galopp nuförtiden.. egentligen. Skiljedomstolen verkar sova varje tävlingsdag verkar det som..
 
Jaja, jag förstår också att i vissa fall vill dom att träckarn ser representativ ut för deras marknadsföring. Men som sagt, jag skulle aldrig dra på mig högklackat runt 15 laddade fullblod i en ledvolt.. :crazy:
Framförallt inte för ett underbetalt arbete som oftast träckningen är...
 
träskor är no no också har ja för mej . men träcka i träskor är väl inte alltför vanlit/skönt
 
Några andra som sover (och det skrämmer mig verkligen) är sjukvårdarna! När man faller av och skadar sig ska man inte behöva ligga i flera minuter innan nån reagerar, eller kanske än värre, behöva gå och leta rätt på farbror doktorn och tala om att han inte har gjort sitt jobb... :devil:
 
Jag håller inte alls med dig. De gånger jag har varit på galopp i USA så har hästarna varit extremt väluppfostrade, välskötta och trekkarna har varit välklädda. Oftast har de haft västar med tränaren logo osv.

På Gulfstream tex gick de med hästarna i grimma längs med upploppsrakan så fort hästarna i loppet innan hade passerat. Hästarna kunde alltså se de andra hästarna som gick lopp och ändå skrittade lugnt och fint.

Jag måste säga att jag var mycket imponerad över standarden på hästarna och hur de uppförde sig.
 
Håller klart med! Jag var på täby senast i söndags och då såg man MINST fyra träckare med högklackat! (inga grova klackar där inte :eek:) Sedan såg man väl en och annan med kjol och linne...visst, linne skulle jag ha på mig om det var jättevarmt, men det var det inte då! det blåste halv storm och jag som hade vindjacka och långbrallor frös asmycket... :smirk:de flesta var också uppsminkade. Under d fyra lopp som jag tittade på såg jag kanske fem människor i vettig "stallklädsel" alltså långbyxor, långärmad tröda och uppsatt hår. Inget smink där heller. :bow:
Enligt min mening är det ingen ide att vara uppklädd när man är hos hästar. De har ingen glädje av det.
 
men i söndas var d ju storlöp . man är ju uppklädd på stora hopp / dressyr tävlingar me ... :smirk:

fast ja har faktiskt träckat i pyjamasbyxer :banana:
 

Liknande trådar

B
Anläggning Jag står i ett litet stall med färre än 10 hästar. Han som äger gården har stall för att han tycker det är trevligt med hästar på gården...
2
Svar
31
· Visningar
3 323
Senast: ball
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 968
Senast: Lilahnee
·
Hästvård http://equineprotectionnetwork.com/slaughter/starve.htm fy fan klicka runt på sidan, läs om de trevliga transporterna å alla...
2
Svar
20
· Visningar
2 309
Senast: Fannih
·
Övr. Djur Hej alla lyckligt lottade kaninägare! :D Hur utfodrar du din kanin egentligen? Hö är precis som för hästen, ett basfoder...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: Skylvik
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp