det är väl ändå inte...

M

MysticDream

vårt ansvar?
Såhär ligger det till, för ett tag sen (ca 2 månader sen) sålde vi vår hund, då 20 månader...han är glad men vild o svår att dressera vilket gjorde att vi inte kunde ha kvar honom (kommer ej på inkallning, sticker, drar, etc.) pga av spädbarn i familjen...vi var tredje familjen om man räknar med uppfödarna. Hur som helst så fick han ett nytt tryggt hem hos ett äldre par med massor av tid och intresse.
Allt väl. Men nu ringde de härom dan och berättade att mannen fått stroke, allt hade gått bra men han kan ju inte ta hand om vovven längre och inte frugan heller tydligen. De menar nu att det är VÅRT ansvar att avgöra om han klarar av en familj till o isf hitta en ny familj eller om man bör låta honom somna in... :( vi kan inte ta tillbaka honom tyvärr....är det verkligen VÅRT ansvar efter att de har köpt honom????
 
Nej, lagligt sett är det inte ERT ansvar - men MORALISKT så kan man väl tycka att ni är den som känner hunden bästa och lättast kan avgöra om den skulle klara av ett till hembyte.
Ni borde väl vara tacksamma att de frågar efter er åsikt?!
 
SJÄLVKLART är vi jätteglada att de hör av sig o frågar, jag tror dock inte att den klarar av ett till familjebyte (även om den älskar nästan alla människor), men tycker det här är ganska svårt och ville att de skull avgöra, o då blev de förbannade, ville bara veta om de hade rätt o KRÄVA att vi tar tillbaka hom eller nåt...
 
Nej det är inte ERT ansvar , men om hunden ligger dig varmt om hjärtat så råd den nuvarande ägaren att avliva. Kan vara svårt att tro att just det alternativ skulle vara bäst för hunden, men i de läge som hunden blivit satt i så är avlivning de mest humana :(
 
Eftersom ni gjorde ett impulsköp som inte var genomtänkt och sen sålde vidare hunden tycker jag gott ni kan ta på er en stor del av ansvaret. Försök hjälpa det stackars äldre paret att göra det allra bästa av situationen, det är ni skyldiga dem!
 
eh? Varför omplacerar man en så ung hund så många gånger`?

Jag tycker att ni alla som ägt hunden är otroligt oansvariga som inte tänkt igenomdet hela innan ni tagit en omplacering. Omplaceringar är så mycket sårbarare...

Nej, ni har inget ansvar för hunden men ni borde känna lite skuld i det hela i alla fall och råda dem att avliva den stackars hunden...
 
Ni borde väl känna att ni har ett ansvar, tänker ni inte alls på hunden?
 
Stroke är ju en allvarlig sjukdom som man kan dö av och man kan förmoda att mannens anfall har inneburit stor stress, ångest och dödsrädsla för såväl honom för hans hustru.

I ett sådant läge känns det kanske som om man helt enkelt inte ORKAR fatta nästa jobbiga beslut, eftersom det inte finns något bra alternativ. Antingen skall hunden dö eller omplaceras - pest eller kolera? Vad föredrar du? Och vad "kostar" det att säga att du inte tror att hunden kan omplaceras igen och lyfta känslan att ha fattat beslutet från det här paret? Inte så mycket. Förvisso finns möjligheten att de kommer att klandra dig om de sedan ångrar sig, men det spelar väl knappast någon roll? Jag har förstått det som att detta är människor du inte känner. De kan väl få vara arga på dig på avstånd. Det du EGENTLIGEN gör är ju att hjälpa dem ur en besvärlig situation genom att helt enkelt svara "ja" eller "nej" på en rak fråga.

Om du tycker det är jobbigt för att DU på det sättet blir ansvarig för hundens död...så är du inte mer ansvarig om du svarar på parets fråga än om du inte gör det. Uppenbart hade ni inte tänkt igenom beslutet att skaffa en hund, allra minst en omplaceringshund.

Anneli
 
Det är väl klart att vi tänker på hunden och vi har redan gett vår åsikt, att vi tycker att de bör ta bort honom, trist nog...förmodligen snällare mot honom än att han än en gång får byta familj.
Ogenomtänkt var väl inte egentligen hur det var när vi fick honom, vi tog hand om honom för att han som hade honom inte hade tiden och knappt var hemma vilket resulterade i en understimulerad hund som tuggade sönder hans lägenhet... :(
Det gick bra men vad vi inte räknat med var att vi inte skulle ha hunnit dressera honom när bebisen kom...hade man kunnat gå ut med honom utan att han välte barnvagnen hade det väl inte varit några problem men det känns helt enkelt för riskabelt att ta tillbaka honom... *snyft*
 
Tyvär, håller med de andra att ni skaffade hunden utan att tänka igenom vad det innebar. Ville ni rädda hunden från det tidigare förhållande skulle ni direkt sett till att den blev omplacerad hos ngn som är kunnig. Ni har defenitivt inte gjort hund eller de nuvarande ägarna någon tjänst. Man skaffar aldrig djur på impuls, de som blir drabbade är alltid djuren.
 
nu har jag inte läst dom andra inläggen, så det e väl antagligen nån som redan har skrivit det här.
Det första jag funderar över är varför hunden har bytt hem så många gånger? :confused: han är ju trots allt inte så gammal.
Jag tycker faktiskt att du ska vara glad att dom frågar dej om råd. Du känner ju trots allt hunden bäst. Eller hur länge hade du honom??? Du va ju tredje ägaren...
Det är inte ditt ansvar att bestämma om han klarar ett nytt hem eller inte, men ärligt talat så tycker jag att hunden ska få somna in. Han kan ju inte ha det lätt som har fått flytta runt så många gånger.
 
bara lite nyfiken...
vilken, ev. vilka raser handlar det om?
Christin
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 975
Senast: Murphy
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 992
Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 633
Senast: Cafer
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp