Det är med barndop....

memma

Trådstartare
.....så sjukt jobbigt......

Vi har ju lilla Melwin på 7 veckor och har börjat disskutera barndop och vill ha det i augusti.....

MEN det jobbiga är att välja fadder/faddrar.

Hur många kan man ha??
Måste man ha fadder/faddrar??

Vi vill ha barndopet i kyrkan, och om vi nu väljer faddrar så för att inte göra ngn besviken(finns vissa i vår släkt som lätt blir det) har vi valt att VI kommer hålla Melwin.

Jag mår bara skit av detta.....varför ska man vara så rädd för att göra andra besvikna?? Eller jag vet att mina föräldrar inte blir det men vissa andra......

Så snälla kan ngn hjälpa mig att svara på dess frågor som jag ställt ovanför...... Och berätta lite om hur ni gjort så man kan få bra tips......

Tack på förhand :laugh:

Sv: Det är med barndop....

Vi höll våra barn själva, det är väl det allra vanligaste. Sedan fick deras respektive faddrar komma fram och hålla dem när de skulle få sina dopljus.

Våra barn (tvillingar) fick varsin fadder, själv har jag två gudföräldrar (ett gift par).

Varken jag eller mina syskon har gudföräldrar eller faddrar och vi har klarat oss bra ändå.
Om vi skulle döpt Emilia hade vi inte valt ngr heller, för hur ska man kunna välja?

Vi har valt min bästa väninna sen 18 år tillbaka som gudmor. Hon bor också här på Irland så skulle något hända vet jag att Sam får åka till Sverige då och då med henne. Min andra närmsta väninna här blev väl lite ledsen men vet att hon betyder otroligt mycket för mig och Sam ändå.

Gudfar blev sambons svåger och bästa vän sen mååånga år, han har en väldigt bra relation med Sam.

Vi kanske inte hade så jättemånga kandidater men det här känns bra! Dop på lördag!

Varken jag eller mina syskon har gudföräldrar eller faddrar och vi har klarat oss bra ändå.
Om vi skulle döpt Emilia hade vi inte valt ngr heller, för hur ska man kunna välja?

Så man MÅSTE inte ha faddrar/gudföräldrar???

Jag skulle ju hellre vilja skriva ett testamente eller ngt liknande där det står att OM ngt händer oss båda föräldrar så ska släkten/familje gemensamt bestämma var Melwin kommer att få det bäst.

Vill att han ska leva ett bra liv i en stabil familj och veta var han e trygg i så fall.

Så MÅSTE man ha faddrar??

Eller kan man tex välja min brossa (+fru då kanske) och sen min man väljer en av sina brödrar??? så dem typ är 3 faddrar?? Men att vi håller honom i kyrkan??

Jag skulle ju hellre vilja skriva ett testamente eller ngt liknande där det står att OM ngt händer oss båda föräldrar så ska släkten/familje gemensamt bestämma var Melwin kommer att få det bäst.

Vill att han ska leva ett bra liv i en stabil familj och veta var han e trygg i så fall.

Så MÅSTE man ha faddrar??

Eller kan man tex välja min brossa (+fru då kanske) och sen min man väljer en av sina brödrar??? så dem typ är 3 faddrar?? Men att vi håller honom i kyrkan??

Nej, man måste absolut inte ha faddrar! Däremot ville jag själv ha det eftersom jag har ett väldigt nära band till mina egna gudföräldrar.

Jag skulle nog inte välja mer än 1-2 faddrar (ni kan ju spara några om ni får fler barn!;)) och jag skulle definitivt hålla barnet själv. Din brorsa (och fru?) till det här barnet och en av din mans bröder till nästa?

Men det är faktiskt HELT fritt hur man vill göra.

Faddrar har inget juridiskt ansvar att ta hand om barnet om något skulle hända, de har en enda uppgift: att tillsammans med föräldrarna utbilda barnet inom den kristna tron.

Om något skulle hända er gör socialen en utredning var ert barn skulle få det bäst, i Sverige kan man inte testamentera barn, bara testamentera materiella ting, givetvis kan man skriva att man vill att den eller den ska ta hand om barnet men det är just bara att det är det man vill, inget som socialen behöver ta hänsyn till.

Nej, man måste absolut inte ha faddrar! Däremot ville jag själv ha det eftersom jag har ett väldigt nära band till mina egna gudföräldrar.

Jag skulle nog inte välja mer än 1-2 faddrar (ni kan ju spara några om ni får fler barn!;)) och jag skulle definitivt hålla barnet själv. Din brorsa (och fru?) till det här barnet och en av din mans bröder till nästa?

Men det är faktiskt HELT fritt hur man vill göra.

Ja, jo dette e så svårt.

Visst kan man välja att ta min brossa + fru nu o sen ngn av hans brödrar till nästa barn, MEN vi vet ej om vi vil ha fler barn (eller jag rättar sagt, jag vill bara ha ett barn, men visst kan man ändra sig) Men så e det så här med, hans sida av familje/släkten kan vara "avundsjuka" så då känner jag bara att man sårar dem om man ej väljer dem. Han mamma (farmor) har nämlgen sagt att hon SÅÅÅÅÅÅ gärna vill vara fadder. Dock har jag klargjort för min man att det blir inte farmor/mormor& morfar som blir det.
Jag vill välja våra syskon. Och jag har bara en bror så för min del e det enkelt. Jag & min man är faddrar åt deras son.
Jag hatar att det ska vara så här komplicerat och att man ska behöva känna att man sårar någon hur man än gör.....varför ska det behöva vara så???

Men rent teoretiskt, man KAN alltså välja min bror+fru & sen en av min mans brossor?? Den äldsta är 23 år och den minsta 13 år men han kommer ej att vara med i valet så det kommer stå mellan den som är 23 & en som är 21 år....

Det finns alltå inget krav att man bara får ha typ 2 faddrar???

Tack för alla svar på min jobbiga frågor!! Tur buke finns :love:

Du kan ju ha flera hundra faddrar om du så önskar!:D

Personligen tycker jag dock att det är övermåttan med 3 st faddrar på ett barn. Utan skulle hellre välja din bror + fru (och det kan ni nog förklara rätt bra med att ni är faddrar åt deras barn) och slippa välja ut en av hans bröder.
Sedan går ni på den sidan släkten om det blir fler barn.

Alternativt din bror+ hans bror.

Här skriver svenska kyrkan om dop och fadder: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=256141&ptid=0
men det står ingenting om att man inte behöver någon fadder. Kanske du kan fråga prästen?

Vi valde att inte döpa då vi inte är troende. Men det är ju en sån fin tradition och de är ju så söta i dopklänning :love: Så vi hade en namngivning i bygdegården. Jag vlade min bästa vän och maken sin bästa vän. 2 personer som betyder otroligt mkt om oss och verkligen är underbara och de blev verkligen hur glada som helst.

På min sida släkten bröt mina föräldrar doptraditionen så för dom kändes de inte konstigt, på makens sida var de ganska många som nästan blev lite griniga men efter namngivningen kom fram och tyckte det var jättebra :)

Jag tycker det är trevligt med faddrar just för att jag själv har så bra kontakt med mina och de har varit uppskattade under min uppväxt. Medan min sambo knappt vet vem som är fadder till honom så det beror väl på hur man är uppväxt (jag är dock INTE uppvuxen religöst).

Jag tycker det optimala är en tjej och en kille som absolut inte behöver vara tillsammans, kanske t.o.m. är dumt med tanke på skilsmässa och sånt.
I min sambos familj har syskonen till föräldrarna blivit fadder till min sambos systers barn (vad snurrigt det blev :rofl:). Personligen tycker jag det är lite tråkigt med syskon om man nu inte är väldigt nära sina syskon. Men min sambo är inte direkt "kompis" med sin syster utan dom är just syskon.
Skulle jag välja fadder nu hade det blivit två kompisar eftersom jag inte umgås med mina bröder.

Jag tycker inte du ska bry dig ifall någon kan bli sårad. Alla kan inte vara fadder och det är ju erat barn så ni väljer väl vilka ni vill. Jag vill gärna bli fadder till min bästa kompis barn men tvivlar på att jag blir det. Dels för att hon vet att jag inte tycker om barn och dels för att något syskon kommer ta den platsen. Men det är ju inget jag kommer bli bitter över, livet går ju vidare ;)

Vi döpte i kyrkan och sonens gudmor höll honom.
Hon (nära vän) frågade om hon fick bli fadder/gudmor och
sambon frågade då sin bror också. Så sonen har två faddrar

Man behöver absolut inte ha någon fadder. Varken jag eller någon i min familj hade fadder eller gäster under dopet. Innan mitt barn döptes var det flera som började lägga sig i om dop, ex "jag vill välja präst och kyrka", "onödigt med dop", "ha inga gäster bjud bara oss två". Vi gjorde så att vi döpte henne utan gäster på en avlägsen plats under semestern. Det var ett mycket vackert dop. Så gör vad ni känner för. Blir någon besviken för att den inte få vara fadder så kan ju den stanna hemma.

Det vanliga är väl att man väljer en gudmor och en gudfar och då representerar de varsin sida av familjen. Dvs ena från pappans sida och andra från mammans sida, oftast väljer man ifrån mammans och pappans syskon. Beroende på vilken församling osv som man tillhör så kan det sedan bli lite olika utformning ändå. Har man flera syskon så är det bara att vid de olika barnen låta de olika syskonen/ kusiner till föräldrarna få delta. Svårare än så behöver det inte vara. Visst sedan försöker man ju även välja gudföräldrar efter vem som ska kunna föregå med bäst exempel också för den lille/lilla.
Men jag vet en kompis som var katolik och hennes sambo var medlem i Svenska kyrkan. Deras lille skulle döpas inom katolska församlingen. Först hade kompisen velat välja en ifrån vardera sidan, men kyrkan var lite strikt och den var tvungen att välja två gudföräldrar ifrån sin sida som också var aktivt katoliker. Vittnen kunde den välja ifrån sin sambos sida. Så att båda sidorna fick vara med på ett hörn.

Det skall ju vara en högtid för er och ert barn - inte något jobbigt måste där man är rädd att göra någon besviken.

Ni väljer de faddrar NI vill. Om någon blir besviken så är det deras problem.

Dopet är ju en väldigt kristen historia så om jag hade döpt mina barn så hade jag nog valt en fadder (om jag valt ngn alls) som var kristen och som förstår innebörden i att vara fadder.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några... 68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
50 763
Senast: Mineur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 336
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 606
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka