Det är såhär det skall kännas!

Tinuri

Trådstartare
Nu har jag haft min häst i 8 månader i ett litet stall här nära. Min stallägare skall tyvärr börja studera i slutet av sommaren och nu när man måste börja söka ny stallplats har det slagit mej om hur jäkla bra jag och min häst har haft det!!

vid förra stallet var det några "små" saker som jag inte alls gillade som ingick i att få ha hepen där, och jag trivdes helt enkelt inte bra, speciellt inte på slutet, men efter att jag flyttade till stallet jag står i nu så har allt ändrats, jag har haft så OTROLIG tur med allt! underbar skogs/ängshage åt pållen, en snäll hagkompis, roligt ridsällskap, fin box och ordning och reda i stallet, och inte minst en helt underbar stallägare, en ny vän, som jag kommer ha nära hjärtat hela livet! :bow:

min pålle har verkligen blivit mycket finare i hullet (pga rätt foder), och både han och jag trivs kanonbra! har aldrig varit såhär lycklig hästägare under de 3 åren jag haft honom, trodde inte att man kunde trivas såhär bra i ett stall men tydligen!

kommer verkligen komma ihåg denhär tiden av mitt liv och har mycket högre krav på framtida stall efter detta! :devil:

MEN, hela sommaren har jag ännu kvar i detta stall och jag skall ta vara på varje dag!

DSC_2037.jpg

några andra med lite stall-solskenshistorier?

:bump:

Senast ändrad:
Sv: Det är såhär det skall kännas!

Visst är det härligt när man trivs :)
I stallet där jag står är allt bara perfekt, jag vill aldrig flytta därifrån. Jättefint nytt stall med stora uteboxar, högt till tak o bra luft. Sex boxar o vi är bara fyra stycken som hålls där. Inget skitsnack o tjaffs.
Mina hästar går ihop bara de två i en stor hage med både skog o en liten äng :) stallägaren är super o mockar o fixar åt mig de dagar jag inte kan.
En km ligger en jättefin anläggning med toppentränare. Jag får även nyttja anläggningen när jag vill :)

Jag känner så med mitt nuvarande stall också.

Efter många om och men med andra stall så hittade jag det jag står i nu. Underbara stallägare, toppenstämning och både jag och hästen stortrivs. Min gamling har blivit så mycket lugnare och harmonisk sen vi flyttade till det här stallet. Han har blivit bättre i magen och verkar i överlag mer levnadsglad än jag sett honom på ett par år.

Vilket gör att jag känner mig gråtfärdig nu när det ser ut som att jag kommer vara tvungen att flytta till annan ort på grund av jobbet. Hela mitt inre skriker att jag inte vill flytta på hästen men i slutänden har jag inget val annat än att ta chansen till detta jobb. Inom mitt yrke är det annars inte lätt att få jobb, milt sagt :(

Men jag har sommaren kvar här och vem vet, mycket kan hända innan hösten så jag håller hoppet uppe ett tag till och tar samtidigt vara på alla de underbara stunderna.

Härligt att du trivs men sorgligt att det snart är över! Börja leta redan nu vet jag, ibland säger ju folk upp boxplatser väldigt långt i förväg eller att man i alla fall vet att de skall bort "till hösten".

Själv har jag stått i kollektivstall i Sthlms-trakten i 7 år tills nyligen. Det var en period under denna tid om ca 1,5 år som var helt perfekt. ALLA i stallet (då 10 boxar, på senare år 16 boxar) kom överens och det var jätteroliga, trevliga människor. Hästarna gick fortfarande i stor blandad flock i underbara hagar. Men sen började de bra människorna splittras och det blev en viss omsättning i stallet och även om många snälla fanns kvar blev det aldrig detsamma igen.

Min solskenshistoria får väl bestå i att jag nu lämnat det stallet och med det lämnat tjaffs om hagar, gnat om vad alla gör och inte gör och sura meddelanden på tavlan bakom mig. Vi har köpt gård så nu har jag hästarna hemma! :)

Förra stallet jag stog i var riktiga drömstallet, verkligen perfekt!
Underbara stallägare, lite folk, dom skötte allt och allt ingick till billig peng!
Jag fick en riktig vän för livet (vilket gjorde stalltiderna lite läängre) Även om det var stor åldersskillnad.
Utetiderna va topppen (mycket utevistelse, bra hagar och vindskydd)
Allt var bara riktigt jävla toppen!

Men, jag va tvungen o flytta från den staden, och jävlar vilken ångest jag fick när jag skulle börja leta ny stallplats, jag aldrig aldrig aldrig att jag skulle hitta ett bra stall o trivs igen!

Men det gjorde jag, och nu står jag i ett toppenstall, fast det är inte stallet i sig som gör det toppen, utan personerna jag stått med :)
Det finns några skavanker på stallet o hagarna är ganska så små.
Men jag trivs enormt bra!
Så det måste jag tacka mina stallkompisar för :love:

Det är inte förens NU (massa år senare) som jag har insett hur jäkla bra jag har haft det. Jag hade ponnys från jag var 12 - 17 år i ett stall och nu inser jag hur himla himla bra jag hade det..
Det var ett ganska stort stall (25 boxar) och alla mina kompisar som jag även umgicks med på fritiden hade sina ponnys i samma stall, vi hade ett stort klubbhus där vi sov över på helger och sommarlov, hade ridläger osv..
Stora och bra hagar, speciellt sommarhagarna som var jättehärliga som dessutom låg påvägen till stallet, så man cyklade till hagen, hävde sig upp på pållen i bara grimma och grimskaft, red till stallet och samma visa på hemvägen :)
Fina ridvägar, och många!
Ridhus, paddock utanför stalldörrn..
2 km till stallet (lagom cykeltur)
vi red till stranden med pållarna och badade..
ridavstånd till stadens största ridklubb (varbergs ridklubb)

Alltså, allt var bara så sjukt bra nu när jag tänker efter.

Nu påsenare år har jag ridit hästar på 3 olika stall och det har alltid varit något som man saknat, ex ridhus, ridkompisar, trångt, dåliga ridvägar osv.

svarar till alla!

va kul att så många andra har det bra också! tycker det finns så många "stallproblem.." trådar här så lite kul med en positiv tråd! :)

och som vissa här säger är det verkligen viktigt med trevliga hästmänniskor i sin omgivning, för tänk vad mycket tid man spenderar med de om dagarna i stallet!

nej för stallägarn skall flytta in till lägenhet och kan då inte riktigt ha kvar hästen vid stallet i byn här, blir lite svårt med in och ut tagningar osv, och dessutom brukar ju de flesta studerande ha lite sparsam ekonomi så..

Vad glad jag är för din och Tinskus skull att ni haft det så bra! :D

Hade själv också likadannt då jag hade Kalle. Allting var super och stallägaren var verkligen jätte underbar. Är fortfarande några gånger i veckan till stallet och hjälper till och rider ibland bara för att. Det hör till vardagen nästan fast jag inte har en häst längre. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 968
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 605
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 659
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka