Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Ja, det är ju det som gör mig galen! Han vill inte berätta för andra. Varför står han inte för sitt beslut? Det gör ju att dottern inte slutar att hoppas på att han kommer tillbaka.

Lovisaleonora_ och Petruska har sagt mycket kloka saker. Läs deras senaste inlägg!!

I mina ögon gör du inte din dotter någon tjänst genom något hysch hysch. Du gör henne inte heller någon tjänst genom att behandla detta som en stor skamlig katastrof. Som truskan skrev - människor skiljer sig hela tiden. Din dotter är inte det enda skilsmässobarnet i historien.

Om några år kanske du ser tillbaka och konstaterar att det var klokt och sunt att era vägar skildes.

Jag tror att troll spricker om man tar fram dem i ljuset.

Allt det där hymlandet lämnar fältet fritt för egna fantasier. Gudarna vet vad din dotter kan inbilla sig har hänt och händer. Prata om det, och acceptera varje dag som den är. Imorgon kommer en ny.

Håller med, dottern måste få klara kort om vad som gäller och att hon får känna och reagera och sörja. Man falska förhoppningar är inte bra, det kommer hon må dåligt av i längden. Försök vara saklig och förklara varför det inte kommer bli så att ni blir en familj igen även ompappa lockar med det och försöker lägga skulden på dig.
Hon behöver också få sörja, men verkar inte tagit sig ur förnekelsefasen. Har hon några kompisar med skilda föräldrar hon kan relatera till?

Det är inte smutsigt att träffa en ny kvinna och att lämna sin förra.

Att bli kär är inte det minsta smutsigt, och det har jag heller inte sagt.
Däremot, att man blir kär betyder inte att man måste vara otrogen, man har ett val. För mig är trohet viktigt och därför tycker jag att TS exman har betett sig illa mot henne.

Men det jag skrev, som du kommenterade, var att jag förstår att TS inte vill smutskasta pappan inför barnet. Och att jag tycker att hon måste få svara ärligt på frågor.

Jag vet inte varför du tror att det betyder att jag tycker att skilsmässan som sådan är fel.

Däremot, att man blir kär betyder inte att man måste vara otrogen, man har ett val. För mig är trohet viktigt och därför tycker jag att TS exman har betett sig illa mot henne.

Jag vet inte varför du tror att det betyder att jag tycker att skilsmässan som sådan är fel.

Det sista tror jag inte att jag har skrivit att jag tror att du tycker.

Det där med otrohet osv, får väl också betraktas som förhållandevis vanligt och rätt normalt vid separationer. När det väl är slut, är väl den frågan rätt ointressant.

I att bli kär i en annan, brukar sex ingå, helt enkelt. Det gör honom varken sämre eller bättre, som jag ser det.

När jag citerade dig, tänkte jag i övrigt på inlägg av den här karaktären:

Om hennes bästa vän sviker henne ...
(min fetning)

när hennes pappa plötsligt bor ihop med en annan kvinna kan han knappast spela oskyldig och lägga skulden på dig.
(min fetning)

Skit i honom , han har förverkat sin tillit .

Dvs, inlägg som visar hur det är ett svek att bli kär i en annan, att man då bär en skuld, och att den skulden naturligtvis formar den framtida relationen (kring dottern osv).

För mig är det ett underligt sätt att se på förhållanden, förälskelser och sex.

(Att sen TS har alla de där känslorna, det är i så fall en annan sak. Reaktioner kan se ut hur som helst, men vi andra resonerar ju utan att ha en massa reaktioner att hantera.)

Men om du citerar kan du ju citera hela meningen.

Din syn på förhållanden är set nog få som har missat vid detta laget. Det är toppen att den fungerar för dig och att du har en partner med samma syn och allt är toppen.

Men du borde ändå försöka sätta dig in i att alla människor inte har lika avslappnad (eller vad du vill kalla det) syn på förhållanden. Likaväl som andra som har annan syn försöker sätta sig in i ditt synsätt. Du kan liksom inte dundra på och trycka ner folk med din sanning. I denna tråden, vars ts har dåligt självförtroende är det rent elakt att trycka ner henne med att inte hans beteende skulle vara på något sätt klandervärt. Har man lovat något och bryter löftet så har man svikit. Berättar man rakryggat r det ligger till är det en annan sak, men att ljuga är väl klandervärt även i dina ögon eller?

Ts och hennes make har avgivit löften om trohet. Han har inte meddelat att han ändrat sig, utan istället har han lurat henne och gått bakom ryggen. Om inte det är svek och skamligt förfarande så pratar vi helt enkelt olika språk. Han svek sin fru och hans beteende är skamligt dåligt. Även hur han nu spelar med sin dotters hopp är skamligt.
MEN att han blev kär och ville skilja sig är inte skamligt. Det är sådant som händer. Hans hantering av situationen däremot; det är inte sånt som händer, det är sämre än genomsnittet.

Ts och hennes make har avgivit löften om trohet. Han har inte meddelat att han ändrat sig, utan istället har han lurat henne och gått bakom ryggen.

Han svek sin fru och hans beteende är skamligt dåligt. Även hur han nu spelar med sin dotters hopp är skamligt.
MEN att han blev kär och ville skilja sig är inte skamligt. Det är sådant som händer. Hans hantering av situationen däremot; det är inte sånt som händer, det är sämre än genomsnittet.

Precis. Du skrev det jag tänker också.

Det sista tror jag inte att jag har skrivit att jag tror att du tycker.

Det där med otrohet osv, får väl också betraktas som förhållandevis vanligt och rätt normalt vid separationer. När det väl är slut, är väl den frågan rätt ointressant.

I att bli kär i en annan, brukar sex ingå, helt enkelt. Det gör honom varken sämre eller bättre, som jag ser det.

När jag citerade dig, tänkte jag i övrigt på inlägg av den här karaktären:

(min fetning)

(min fetning)

Dvs, inlägg som visar hur det är ett svek att bli kär i en annan, att man då bär en skuld, och att den skulden naturligtvis formar den framtida relationen (kring dottern osv).

För mig är det ett underligt sätt att se på förhållanden, förälskelser och sex.

(Att sen TS har alla de där känslorna, det är i så fall en annan sak. Reaktioner kan se ut hur som helst, men vi andra resonerar ju utan att ha en massa reaktioner att hantera.)

Alltså jag menar att hon ska skita i ifall han tycker att det ska smusslas, han har förverkat sin tillit till henne ja , eftersom han gått bakom hennes rygg i flera månader och bara dumpar utan att ens ge henne en chans att fatta. Att ställa henne o dottern ensam i ett land där TS inte känner sig bekväm nu . har inte han förverkat sin tillit då så vet inte jag .

Pepp behövs inför julfesten. Jag vill att vi åker i varsin bil eftersom jag inte vill vara beroende av honom. Han vill inte eftersom då "kan folk se att vi inte åker tillsammans". Just det! Vi ÄR INTE TILLSAMMANS längre. Pucko.

Och på festen vill jag ju egentligen inte sitta bredvid honom utan långt ifrån. Han och dottern tillsammans och jag någon annanstans. Men det går ju inte. För vad ska folk tro? Att vi inte är tillsammans längre kanske? De kanske har rätt?

Nu pratar jag inte specifikt om veteranix utan mer generellt.

Hur tänker du dig då att det går till i praktiken? När en person lämnar en annan för att hen träffat en ny så slår jag vad om det i nio fall av tio innebär att hen, mer eller mindre länge, går bakom ryggen på partnern. Man kan knappast bryta upp innan man ens lagt hand på den nya personen.

Att någon känner ett intresse för en ny person och därför raskt lämnar en långvarig partner, kanske t o m med barn - det tror jag är nästan extrema undantag. Väldigt få bryter upp från en lång relation enbart för att de tycker att någon annan verkar spännande.

Vad gäller veteranix situation så tycker jag ändå att mannen betett sig som ett arsel - med avseende på det där tortyrliknande då han först visade sig ha en annan, sedan begärde att han skulle få träffa henne när han ville, samtidigt begärde att han skulle kunna testa hur det var med män, sedan ville kunna sova över hos den nya kvinnan och därefter flyttar in där. DET tycker jag är uselt, just för att det blev så utdraget. Däremot varken att han träffar en ny eller att det blir allvar av det.

Stå på dig. Bara gör det. Någon gång måste du överraska honom med att faktiskt sätta ner foten. Du låter honom ju köra med dig.

..och det värsta tycker jag är hur han hanterar det idag.
Han spelar på först TS hopp och sedan ännu värre på dotterns. Ingen runtikring ska veta. Lämnar TS i en jättejobbig sits. Jag uppfattar det att för ts så känns det om om hon gör det "definitivt" om hon berättar för världen vad som hänt - och då på någit bakvänt vis är allt hennes fel.

Ja, jag tycker också att det låter som om han helst skulle vilja fortsätta som det är. Ha kärlekslivet med den nya kvinnan och ändå ha veteranix som sitter hemma och väntar. Men det vågar jag knappt skriva för då börjar veteranix kanske hoppas igen.

Hur tänker du dig då att det går till i praktiken? När en person lämnar en annan för att hen träffat en ny så slår jag vad om det i nio fall av tio innebär att hen, mer eller mindre länge, går bakom ryggen på partnern. Man kan knappast bryta upp innan man ens lagt hand på den nya personen.

Ungefär så.

Situationen att en gift person träffar en ny, och bryter upp från det förra förhållandet utan att ha haft sex med den nya och utan att ens ha kunnat umgås i nämnvärd omfattning, måste vara väldigt, väldigt ovanlig.

Jag kan inte heller riktigt se på vilket sätt det är bättre att partner överger en för en ny som han knappt ens känner, vilket ju blir konsekvensen av trohetskravet i den här situationen. Man dumpar ju inte sin nuvarande varje gång man blir det minsta lilla distansförälskad i någon.

(Vad gäller det utdragna i det här fallet, så är det väl inget jag direkt försvarar, men jag antar att systemet med sambeskattning och hemmafruar bidrar till att göra skilsmässor extra smärtsamma, eftersom konsekvenserna av skilsmässa blir så bedrövliga - en kvinna som knappt kan försörja sig och en underhållsskyldig man. Jag avundas ingen av dem.)

..och det värsta tycker jag är hur han hanterar det idag.

Där håller jag med dig helt. Han tar verkligen inte ansvar för sina handlingar och sina känslor, utifrån vad TS skriver.

Jag tycker att det ligger nära till hands att gissa att det (delvis) beror på att han också tror att det är något fult och skamligt med att träffa en ny. Men då spekulerar jag ju.

En annan gissning är så klart de ekonomiska konsekvenserna av skilsmässa. Jag tycker inte att det är hedervärt, men jag kan förstå om man vill vara väldigt säker på vad man gör innan man drar på sig högre skatt och underhållsplikt (nu pratar vi ju om underhåll till fd frun, inte bara till barnet).

Sen är det så klart inte det minsta okej att hålla fd frun på halster medan man "känner efter" hos den nya kvinnan. Och att hålla dottern på halster är rent avskyvärt.

För vad ska folk tro? Att vi inte är tillsammans längre kanske? De kanske har rätt?

Ja, de har ju kanske det.

Jag tycker att du ska göra som du tycker! Ni är inte tillsammans längre, och det är på hans initiativ. Det är bestialiskt av honom att förvänta sig att du ska spela hustru för att göra det sociala livet bekvämt för honom.

(Dessutom fattar jag inte hur han tänker sig den nya kvinnans roll, men det är ju verkligen inte ditt problem.)

Jag tycker att det låter lämpligt att han och dottern sitter tillsammans, så de får träffas. Du sitter hos någon du tycker är trevlig.

Pepp behövs inför julfesten. Jag vill att vi åker i varsin bil eftersom jag inte vill vara beroende av honom. Han vill inte eftersom då "kan folk se att vi inte åker tillsammans". Just det! Vi ÄR INTE TILLSAMMANS längre. Pucko.

Och på festen vill jag ju egentligen inte sitta bredvid honom utan långt ifrån. Han och dottern tillsammans och jag någon annanstans. Men det går ju inte. För vad ska folk tro? Att vi inte är tillsammans längre kanske? De kanske har rätt?

MEN VAD FAAAAAAAN! :rage:

För helsike Veteranix! DU FÅR SITTA VAR DU VILL! DU FÅR SÄGA VAD DU VILL! DU FÅR ÅKA I VILKEN BIL DU VILL! DET ÄR DU SOM BESTÄMMER OM DITT LIV NU!!!!!

Kl

TS, du har blivit hjärntvättad, varför kan inte du istället bestämma vad HAN ska göra ? Ja..eller hur att det låter helt osannolikt ? Han har absolut nada rätt att fösa dig i den riktningen som passar honom bäst , du måste förstå det .

Kl

TS, du har blivit hjärntvättad, varför kan inte du istället bestämma vad HAN ska göra ? Ja..eller hur att det låter helt osannolikt ? Han har absolut nada rätt att fösa dig i den riktningen som passar honom bäst , du måste förstå det .

Håller med. :bow:

Ja, de har ju kanske det.

Jag tycker att du ska göra som du tycker! Ni är inte tillsammans längre, och det är på hans initiativ. Det är bestialiskt av honom att förvänta sig att du ska spela hustru för att göra det sociala livet bekvämt för honom.

(Dessutom fattar jag inte hur han tänker sig den nya kvinnans roll, men det är ju verkligen inte ditt problem.)

Jag tycker att det låter lämpligt att han och dottern sitter tillsammans, så de får träffas. Du sitter hos någon du tycker är trevlig.

MEN VAD FAAAAAAAN! :rage:

För helsike Veteranix! DU FÅR SITTA VAR DU VILL! DU FÅR SÄGA VAD DU VILL! DU FÅR ÅKA I VILKEN BIL DU VILL! DET ÄR DU SOM BESTÄMMER OM DITT LIV NU!!!!!

Kl

Det kliade i fingrarna att skriva nåt liknande - men så formulerade ni det åt mig.

jag håller med.

På julfesten är det väl lämpligt att han sitter med sin sambo? Fast då vill väl dotter inte sitta med honom kanske....

På julfesten är det väl lämpligt att han sitter med sin sambo? Fast då vill väl dotter inte sitta med honom kanske....

Var är julfesten? Om det är en julfest i dotterns förening så tycker jag inte att den nya kvinnan har något där att göra eftersom hon i dagens läge inte har någon relation till barnet. TS ska givetvis inte behöva sitta bredvid sitt ex och låtsas som om inget har hänt. Han har valt bort TS och då bör han kunna vara så rakryggad så han visar det också. Jag hoppas TS åker dit i egen bil och sitter tillsammans med folk hon kan ha trevligt med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 029
Senast: Grazing
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 729
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 768
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn: 4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 775
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V