Det bor ett getingbo i min dator...

Madick

Trådstartare
Allvarligt så låter min stationära dator som om det flyttat in ett helt getingbo i den! Vad är det som låter, vad är det för fel, vad behöver jag göra nu?

Sv: Det bor ett getingbo i min dator...

Du behöver definitivt snarast möjligt ta en fullständig back-up på din hård-disk.
Innan något havererar.

Sedan är det felsökning.

Grafitkortet brukar ha en fläckt, likaså processorn.
Håller dom på att gå sönder?
Hur är det med nät-delen?

Kommer ljudet från hårddisken?

Någon liten skruv som är lös?
Sådana kan väsnas bra om dom ligger an mot chassit..

AM

Behöver ju inte betyda att något är fel, men som Nafayette säger så kanske du kan försöka lokalisera var i datorn som ljudet kommer ifrån? Låter det som en fläkt, eller är det något annat?

Det är inte bara kylfläkten som går på högvarv?
Frågan är i så fall varför datorn blir så varm? Mycket damm osv i den kanske?

Ljudet växlar i styrka, som att den växlar ibland. Börjar direkt jag startar datorn och ger sig inte.

Jag har ett svagt minne att den gjort såhär förrut, men kan inte komma på om jag gjorde något eller om det bara gick bort.

Men backup låter klart vettigt, det var ett tag sen på "allmänna" filer. De viktiga har jag ju såklart.

det första jag tänker är sladd i fläkt, och om det inte är så utan att den tickar till ibland när du rotar runt i bilder på hårddisken och så så ska du bannimej lägga i en högväxel på att ta backup, för då är diskraset nära.

men öppna sidna först iaf och se efter varifrån ljudet kommer, lägg fingret mot fläkten för att stanna den temporärt om du misstänker att det är en fläkt, undantaget grafikfläkten då, de brukar vara fingerätare.

Tar nog hem nån datorkunnig kompis till att skruva, sånt vågar inte jag mig på!

Den börjar låta direkt jag trycker på start-knappen, ingen skillnad vad jag gör på datorn.

Tar nog hem nån datorkunnig kompis till att skruva, sånt vågar inte jag mig på!

Den börjar låta direkt jag trycker på start-knappen, ingen skillnad vad jag gör på datorn.

Min dator lät också som en bisvärm flyttat in i den. Jag öppnade och konstaterade att datorn hade fungerat som dammsugaren. en massa dam och smuts hade dragits in i datorn så ALLA fläktar gick på högvarm. Jag köpte tryckluft på burk och blåste försktigt rent det och voila.... Nu funkar det klockrent igen. Men för säkerhetsskull... ta en backup på alla viktiga filer i mina dokument mappen....
Lycka till

Nu bet jag ihop och började göra i ordning för total fixning av datorn. Den fick stå på ett tag då jag blev avbruten, och när jag kom tillbaka så... var den tyst igen?! Que?! Fattar verkligen ingenting. Men jag är nöjd ändå.

Nu bet jag ihop och började göra i ordning för total fixning av datorn. Den fick stå på ett tag då jag blev avbruten, och när jag kom tillbaka så... var den tyst igen?! Que?! Fattar verkligen ingenting. Men jag är nöjd ändå.
Om det är en fläkt som är på väg att ge upp (förhållandevis enkelt och billigt att åtgärda) så är det helt normalt. När bussning/lager blir för slitet och glappt så börjar de roterande delarna att röra sig radiellt i glappet, därav oljud och vibrationer. Vibrationerna kan komma och gå rätt länge, tills det stadium där de inte längre går. :)

Det låter ju rimligt. Det känns som om mina planer för ny stationär måste förverkligas snart... Ljudkortet är trasigt också, det är trist. Minnen och hårddiskar kan man väl "återvinna" till en ny dator?

allt är ju slitet, och sen är det 18månadersregeln, var 18emånad blir allting "dubbelt" så bra. så saker som rä 3 år gamla blir ifrånsprungna duktigt av dagens grejjer.

men iaf, som första sak jag sa, slitage. hårddisken bör definitivt bytas ut, eller iaf anvädas som sekundär och akompanijeras av en ny.

Det spelar ju ingen roll hur "bra" en ny grej är om den gamla gör det jobb jag vill att den ska göra. Slitet är en sak, men "ballare" behöver jag inte. Iaf inte i just den stationära.

Ofta är det mer frågan om kompatibilitet och utdaterad teknik. Är datorn mer än ett par år gammal kan du till exempel antagligen inte använda samma minnen då det är fel sort. Hårddisk går, men med de priser som är idag är det knappast lönt. (Hårddisken är dessutom den enda av de delar som kan vara värda att spara som faktiskt har mekaniskt slitage = ytterligare en anledning att inte använda när den gått över sin tid.) Grafikkort kan gå, beror på hur gammal datorn är.

Ett "bättre" sätt, om du nu är nöjd med gamla datorn bortsett från oljudet, är att helt enkelt byta den del som felar. Öppna och lyssna varifrån ljudet kommer. Är det en disk så köp ny. Är det en fläkt så byt bara den fläkten. (Lätt höra skillnad på fläktljud och disk som är på väg att dö, men svårt förklara skillnaden i ljudet.)

[edit]
Ljudkortet trasigt? Hur har du lyckats med det? Kopplat nätspänning in till det eller något? Jag vet inte hur mycket jag misshandlat mitt (PCI är inte hotswap :D) men det lever fortfarande och har nu varit med i flera datorer i rätt många år.)

Ah, jag bara gissar att ljudkortet är trasigt. Datorn blev omkullsparkad och sen dess funkar inte ljudet. Kanske är det nåt som glappar bara förstås.

Det spelar ju ingen roll hur "bra" en ny grej är om den gamla gör det jobb jag vill att den ska göra. Slitet är en sak, men "ballare" behöver jag inte. Iaf inte i just den stationära.
Jag förstår, och håller med i stort. Däremot är just hårddiskar faktiskt att betrakta som förbrukningsvara. Har datorn använts "normalmycket" under tre år kan det, oavsett om det finns några sjukdomssymptom eller ej, vara läge att byta hårddisk(ar) frivilligt och under kontrollerade omständigheter för att slippa göra det ofrivilligt och panikartat så småningom.:)

Om du skulle byta till en ny(are) dator, eller uppgradera den befintliga genom att exempelvis byta moderkort, skall du inte räkna med att kunna behålla/återvinna särskilt mycket av komponenterna. Processorn byts med moderkortet, och oddsen att kunna använda några år gamla minnen med ett nytt moderkort utan att vingklippa prestanda är klena. Minne är dessutom (jämförelsevis) billigt just nu. Har du ett bra och hyfsat nytt grafikkort kan du antagligen flytta med det, och samma sak om du skulle ha ett bra separat ljudkort. De allra flesta med normalanvändarkrav använder dock det inbyggda ljudkort som finns i nästan alla moderkort sedan många år. Hårddiskar byter man som sagt med fördel i förebyggande syfte utifrån deras individuella ålder, behöver inte nödvändigtvis bytas i samband med uppgradering. Dock har det skett ett generationsskifte i gränssnitt/anslutning för hårddiskar de senaste åren, från standarden IDE till SATA. Nya hårddiskar för konsumentbruk förekommer nästan bara med SATA-anslutning idag. Många nya moderkort (om än inte alla) har anslutningar för båda typerna. Nätdel behöver man ofta byta i samband med byte av moderkort/processor, eftersom nya sådana ofta drar mer ström än gamla. Chassi, CD/DVD och eventuell diskettenhet kan man däremot behålla.

Senast ändrad:

Vi hade ett liknande problem med en stationär, fläkten gick på högvarv ibland och annars var den helt tyst (i slutet lät den allt oftare)

Vi lämnade in den, vilket var en j*vla tur, det hade brunnit i någon slags krets i datorn...
Det mesta byttes och nu funkar den :)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
401
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Wille
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III