Bukefalos 28 år!

Det där lilla extra

_Runaway_

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp från er foderkunniga här på buke. Jag har en D-ponnyvalack hemma, nitton år. Han är helt frisk och tränas runt 4-6dagar i veckan. Mest dressyr och uteritter men hoppning ungefär en gång i veckan. En "medelhäst" så att säga, tävlar en gång i månaden. Jag har en uträknad foderstat till honom och han står på hela 75 MJ och 450gram smrp (vilket blir en kvot på 6). Jag tycker siffrorna är väldigt höga för en d-ponny, men ändå räcker det inte. Han är tunn och har väl inga muskler att skryta med heller. Nu har han ätit ett kilo Krafft Pluss Grön (inräknad i foderstaten) ungefär en månad, men det syns inget wow-resultat än. Dröjer det längre? Vad kan man annars göra? Det är en fånghäst också så jag vill egentligen inte byta foder hur som helst, och dessutom inte till vad som helst.

Foderstaten nu om någon vill se;
7kg hö
1kg Safe&Sound (dodson & horrell)
1kg Krafft Pluss Grön
0.5kg Kwikbeet (omelasserad betfor, dodson&horrell).

Om det har stor betydelse så går han täckad så fort det inte är varmt och soligt, han är helklippt. Borde inte gå mycket energi till värmehålllningen.
 
Sv: Det där lilla extra

Nu är jag ingen expert när det gäller foderstater eftersom jag själv fodrar med ögat, men jag kan kanske ge min åsikt ändå.
Jag har alltid fodrat med ögat och hästarna är lagom pigga, framåt och bra i hull. För några år sedan skulle jag vara "duktig" och låta en kunnig person hjälpa mig med bra foderstater till mina hästarbaserat på höanalysen. Och aldrig har flera av mina hästar gått ner så mycket i vikt som just det året, så jag gick tillbaks till min "gamla" foderstat.
Det jag har fått förklarat av foderstatkuniga personer är att foderstatsuträkningen bara är en riktlinje och stämmer inte alls in på alla hästar, så du har kanske också en häst som inte fungerar med den "vanliga" foderstatsuträkningen.
För att få upp vikten igen på mina hästar så ökade jag på med några kilon extra hö och 2 liter lusern. Och det tog 2-3 månader innan dom var tillbaks till den vanliga hullen.
 
Sv: Det där lilla extra

Tack för svaret. Ja du sa 2-3 månader, jag ger honom fram till första adventhelgen (ser honom inte innan dess) att hulla upp sig. Har han inte gjort det får jag fundera på någon lösning. Lucern vill jag gärna inte ge, hade det förut (pellets) och det passade honom inte. Havre och korn vill jag inte heller ge pga. fångrisken. Det är lite svårt med höet att bara öka på också för det är så låg kvot på det, bara 20g smrp men 7Mj...
 
Sv: Det där lilla extra

Har du inte tänkt på att ge mer HÖ?? Vad är det för värden i det?

Vraför fungerade inte lusern på honom, menar du? Gillade han det inte?

Äldre hästar kan behöva en högre kvot - har du prövat på det?

Vad innehåller det där Safe&Sound (dodson & horrell)?
 
Sv: Det där lilla extra

Höet har 7.2 MJ och 20g smrp (kvot på 2.7) så det blir bara massa mer energi om jag endast ökar det. Han får mellan 7 och 8 kg per dag.

Lucernen vill han inte äta. Safe&sounden innehåller 7 MJ och 75 smrp, det är ett slags stråfoder med låg stärkelse och utan havre och liknande.
Det där med högre kvot kan jag ju få om jag ökar på krafft pluss grön, ska testa det.
 
Sv: Det där lilla extra

En undran.. Är korn bra för hullet? Visst, han är fångponny, men med en långsam invänjning borde det väl gå? Vad har korn för näringsvärden generellt? Mycket fett?
 
Sv: Det där lilla extra

Har du prövat både hack o pellets vad gäller LUSERN? Det vore ju kanon om han kunde äta det... då fick han i sig lite mer grovfoder samtidigt och på ett skonsamt få i sig mera proteiner.

Du vågar inte lägga till lite linfrökaka istället?? Det ska ju vara BRA för magen och borde inte göra nåt ur fångsynpunkt - snarare tvärtom! Bara man är försiktig vid introduceringen.
Det innehåller goda fetter och lättsmälta proteiner som skulle kunna göra susen för honom. 50-100gram/100kg häst/dag.
 
Sv: Det där lilla extra

En undran.. Är korn bra för hullet? Visst, han är fångponny, men med en långsam invänjning borde det väl gå? Vad har korn för näringsvärden generellt? Mycket fett?

Nej faktiskt INTE. Korn innehåller ungefär samma värden som havre (skiljer sig inte mycket) och MINDRE fett än havre. Dessutom mer stärkelse som inte är bra.

Det är mest en myt att det skulle ge mer hull.

Jag tycker INTE att du ska ge korn.
 
Sv: Det där lilla extra

Jag har bara provat pellets-lucern i och för sig. Ska nog prova med Kraffts lucernhack, om han nu inte bättrar på sig med pluss grön. Kanske gör om lite så han får mindre safe&sound men mer pluss grön. Jaja, jag ger honom lite tid ändå.
 
Sv: Det där lilla extra

Jag tycker lucern är ett bra foder för fånghästar, testa hackad strå.

Skulle däremot inte ge korn :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lite nyfiken på vad era ponnyer får att äta. Hur tränas dom, storlek, tävling, ras ålder osv. Min NF/arabvalack på 19 år, tränas...
Svar
8
· Visningar
1 089
Senast: Carolrita
·
Foder & Strö Ponnyn MÅSTE få upp hullet nu, helst genast :crazy: Hur ska jag göra? Idag står han på 75 MJ och 450gram smrp. En D-ponny, snart 20...
Svar
6
· Visningar
963
Senast: HelenaHandberg
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 225
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • SD:s trollfabrik
  • Sterilisering, kvinna.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp