Bukefalos 28 år!

Det där med kurslitteratur...

Cambrie

Trådstartare
Har inte råd under nuvarande situation att köpa all kurslitteratur till nästa kurs och den ena boken är sjukt dyr (eller ja, det är de allihop så jag har helt enkelt inte råd till nya). Letat överallt men de få som finns begagnade har jag inte svarat på telefon eller mail, sålda troligen. Den finns ingenstans att laddar ner från internet varken kostnadsfri eller att betala, och att beställa den begagnad från utlandet, t.ex på amazon, lär ta längre tid än vad kursen håller på, jag har dessutom aldrig handlat från dessa dajter och vet inte ens hur man gör.

Jag har dock fått tag i sjätte upplagan som kom ut 2005, vi ska egentligen ha sjunde upplagan. Hur ser en skola på det? Jag har förövrigt all övrig litteratur och det är en allmän politisk kurs, jag inbillar mig kanske att det ska fungera ändå utan att jag behöver hänvisa allt för mycket till just den här boken?
 
Det finns inte att låna på biblioteket, antingen skolans eller fristående? Där jag läste fanns nästan all kurslitteratur i minst en upplaga på skolans bibliotek. Det var inte alltid man fick lov att låna hem dem, men då gick det ju bra att sitta där och läsa.

Ofta brukar det inte vara problem att ha en äldre upplaga, det viktiga är att man kollar vad det är som skiljer mellan den nya och den gamla upplagan. Ibland är det nästan inget, eller information som man ändå inte behöver, ibland är det väldigt relevanta saker som skiljer. Kolla med din kursansvarige vad som är okej.
 
Finns tre i hela Sverige, de är alla utlånade och är tillbaka i november alternativt om en vecka, men den är det kö på så det har jag kollat :-/
 
Jag har klarat en hel del kurser på enbart föreläsningsanteckningar och hand-outs. Det kanske inte är att rekommendera i tyngre kurser men det går.

Annars kanske du kan höra med dina kursare och se om du kan få låna/kopiera delar ur deras böcker?
 
Skolbiblioteken måste ha referens-ex som ska finnas på hyllan och som inte kan eller får lånas ut. De ska alltid finnas på bibblan.

Sen beror det väldigt mycket på vad det är för ämne, om det spelar nån roll om man har senaste utgåvan eller om man klarar sig med den förra.
 
Har du kollat här???

http://www.kurslitteratur.se/

Har hittat en del som var användbart där. Annars kan skolan du läser på ha elever som säljer begagnat material, så är det här (iofs då Hermods, och min fanns inte...)

Kolla med studentföreningar etc

Ofta funkar andra utgåvor, men sidhänvisningar kan skilja...
 
Gå med i Unionen om du har möjlighet, medlemskapet är billigt och det betalar en hel del av din kurslitteratur. Annars är det en bra grej att låna på Bibblan det som går. Billigaste nätbokhandeln med kurslitteratur brukar vara Lycknis (med lägsta prisgaranti dessutom)

Och som Texas tipsar: Kurslitteratur.se det är en bra begagnat sida tycker jag.
 
Har inte råd under nuvarande situation att köpa all kurslitteratur till nästa kurs och den ena boken är sjukt dyr (eller ja, det är de allihop så jag har helt enkelt inte råd till nya). Letat överallt men de få som finns begagnade har jag inte svarat på telefon eller mail, sålda troligen. Den finns ingenstans att laddar ner från internet varken kostnadsfri eller att betala, och att beställa den begagnad från utlandet, t.ex på amazon, lär ta längre tid än vad kursen håller på, jag har dessutom aldrig handlat från dessa dajter och vet inte ens hur man gör.

Jag har dock fått tag i sjätte upplagan som kom ut 2005, vi ska egentligen ha sjunde upplagan. Hur ser en skola på det? Jag har förövrigt all övrig litteratur och det är en allmän politisk kurs, jag inbillar mig kanske att det ska fungera ändå utan att jag behöver hänvisa allt för mycket till just den här boken?

Om boken är svår att få tag på i rätt upplaga brukar inte skolan invända mot äldre upplagor, dock är det ju lätt att maila och fråga. Lärarna är ju trots allt bara människors dom också och brukar ha förståelse för studenters ekonomi. Men det du också kan göra är att kolla om någon i klassen får sin litteratur digitalt, för att komma åt de digitala böckerna måste du normala fall ha speciella skäl (funktionshinder) men om det bara gäller en bok kan någon säkert vara snäll att "låna ut" ljud/texfilen
 
Jag ska maila dem. Jag trodde min ekonomi skulle bli lite bättre den här månaden, den är inte direkt dålig men jag har en hel del annat som måste betalas först, inget jag så att säga tar offerkofta på mig för utan konstaterar bara att så är läget just nu.
Hur som helst, de andra har jag hittat begagnade allihopa, är bara den här. Ska beställa den från amazon om jag vågar för jag vill väldigt gärna ha den men kommer troligen inte att hinna få den innan tentan som är vecka 45. Har sökt överallt sedan i augusti på svenska sidor som har kurslitteratur, den är dyr som satan överallt dessvärre.
Finns inga begagnade och de jag har hittat har antingen varit sålda eller så har de helt enkelt inte svarat. Alla bibliotekexen är utlånade. Det är distansstudier så det blir svårt att ta sig till Stockholms universitet för att plugga, men visst, kopiera kan man ju om man tar sig dit bara en dag men frågan är - den är på engelska och den är tung, 800 sidor, hur tar man ut det som är viktigast? Däremot ska jag höra med ett par kursare om de kan kopiera åt mig lite av vad de tror är viktigt i alla fall så kan man kanske komplettera med den tidigare utgivningen. Författaren dog 2001 till den så det borde inte vara så stor skillnad på böckerna tycker jag ...
 
Har inte råd under nuvarande situation att köpa all kurslitteratur till nästa kurs och den ena boken är sjukt dyr (eller ja, det är de allihop så jag har helt enkelt inte råd till nya). Letat överallt men de få som finns begagnade har jag inte svarat på telefon eller mail, sålda troligen. Den finns ingenstans att laddar ner från internet varken kostnadsfri eller att betala, och att beställa den begagnad från utlandet, t.ex på amazon, lär ta längre tid än vad kursen håller på, jag har dessutom aldrig handlat från dessa dajter och vet inte ens hur man gör.

Jag har dock fått tag i sjätte upplagan som kom ut 2005, vi ska egentligen ha sjunde upplagan. Hur ser en skola på det? Jag har förövrigt all övrig litteratur och det är en allmän politisk kurs, jag inbillar mig kanske att det ska fungera ändå utan att jag behöver hänvisa allt för mycket till just den här boken?

Skolan lär inte bry sig vilken bok du har, så länge du lär dig det du ska. Inte för att det är särskilt lagligt, men när jag pluggade var jag bästis med kopiatorn. Det är ju också ett sätt. Att hoppa över delar av litteraturen är ju lite risky, då får man leva med att man kommer bomma delar av kursen.
 
Om boken är svår att få tag på i rätt upplaga brukar inte skolan invända mot äldre upplagor, dock är det ju lätt att maila och fråga. Lärarna är ju trots allt bara människors dom också och brukar ha förståelse för studenters ekonomi. Men det du också kan göra är att kolla om någon i klassen får sin litteratur digitalt, för att komma åt de digitala böckerna måste du normala fall ha speciella skäl (funktionshinder) men om det bara gäller en bok kan någon säkert vara snäll att "låna ut" ljud/texfilen

Men man specialanpassar ju inte en tenta för att någon student har en gammal upplaga av kurslitteraturen, eller? Jag har aldrig varit med om det iaf, tentan baseras på den senaste upplagan, den som angetts som kurslitteratur.
 
Det är jag fullt medveten om, så jädra korkad är jag inte ;-). Frågan är hur mycket det skiljer mellan två olika utgivningar om man inte får tag i den nya när författaren dessutom gått och dött innan den sjätte utgivning (är den sjunde vi ska ha), ämnet handlar dessutom inte om nutid och borde ju så att säga inte kommit med särskilt mycket nytt däremellan. Det står dock att litteraturen som skolan har är det som i första hand ska hänvisas till i källkritiken, övriga källor ska bara hänvisas till i nödfall. Men får jag inte tag i boken, så vad ska jag göra? Skita i kursen? Förra kursen fick jag A på utan att använda textkompendiet som vi har i kurslitteraturen, det här är ju dock som sagt en ganska tung del så jag tvivlar på att jag kan tenta hela tentan utan att på något sätt hänvisa dit. Men självklart kan jag ju hänvisa till föreläsningarna också. Känner till läraren och han är mästare på att läsa innantill i boken på föreläsningarna...
 
Det är jag fullt medveten om, så jädra korkad är jag inte ;-). Frågan är hur mycket det skiljer mellan två olika utgivningar om man inte får tag i den nya när författaren dessutom gått och dött innan den sjätte utgivning (är den sjunde vi ska ha), ämnet handlar dessutom inte om nutid och borde ju så att säga inte kommit med särskilt mycket nytt däremellan. Det står dock att litteraturen som skolan har är det som i första hand ska hänvisas till i källkritiken, övriga källor ska bara hänvisas till i nödfall. Men får jag inte tag i boken, så vad ska jag göra? Skita i kursen? Förra kursen fick jag A på utan att använda textkompendiet som vi har i kurslitteraturen, det här är ju dock som sagt en ganska tung del så jag tvivlar på att jag kan tenta hela tentan utan att på något sätt hänvisa dit. Men självklart kan jag ju hänvisa till föreläsningarna också. Känner till läraren och han är mästare på att läsa innantill i boken på föreläsningarna...

Hur mycket som skiljer mellan två upplagor är omöjligt att säga, det kan vara allt från ingenting, till att hela boken är kraftigt omarbetad. Enklast är väl kanske att låna rätt upplaga av en kursare och jämföra, så ser du ju? Har du tur skiljer det inte nämnvärt.
 
1. Sök på antikvariat på nätet, ex bokbörsen.
2. Kolla om det finns lappar uppsatta på universitetet - ibland säljer fjolårets studenter böckerna riktigt billigt.
3, Referenslitteratur på biblioteket (såna lånas aldrig ut utan ska finnas på hyllan)
4. Hör med någon kursare om ni kan dela bok
5. Sök på E-böcker, eller talböcker
6. Är det bara en artikel i en samling, så sök på nätet och se om den finns som PDF-någonstans
 
Men man specialanpassar ju inte en tenta för att någon student har en gammal upplaga av kurslitteraturen, eller? Jag har aldrig varit med om det iaf, tentan baseras på den senaste upplagan, den som angetts som kurslitteratur.

Jag tänker att det har att göra med hur stor förändringarna i revideringarna är, handlar det om någon enstaka rad på någon enstaka sida eller ett nytt kapitel som inte är av största relevans för den aktuella kursen så brukar det vara helt ok. I litteraturlistan anges ALLTID den senaste upplagan men det är långt ifrån alltid det är relevant att ha just den senaste upplagan. Vi har haft flera böcker som varit svåra eller typ omöjliga (slut på förlagen) att få tag på och det har aldrig ställt till med problem när man talat med lärarna om saken som ofta rekommenderar en äldre upplaga av boken eller en likvärdig bok. Oftast finns det ju flera böcker som handlar om samma ämne och du får ju inte en tenta på universitet där det står "vilken sida står det om ..." Eller "På sidan 66 står det".
 
Ska beställa den från amazon om jag vågar för jag vill väldigt gärna ha den men kommer troligen inte att hinna få den innan tentan som är vecka 45. Har sökt överallt sedan i augusti på svenska sidor som har kurslitteratur, den är dyr som satan överallt dessvärre.
Finns inga begagnade och de jag har hittat har antingen varit sålda eller så har de helt enkelt inte svarat. Alla bibliotekexen är utlånade. Det är distansstudier så det blir svårt att ta sig till Stockholms universitet för att plugga, men visst, kopiera kan man ju om man tar sig dit bara en dag men frågan är - den är på engelska och den är tung, 800 sidor.

Men en fråga en engelsk bok på 800 sidor som du inte ens ha fått en till v.45? Och ni har inte fått några kapitel ni ska fokusera på? Är du väldigt sent ute eller pluggar du 300%, nyfiken, vad pluggar du?
 
Hur mycket som skiljer mellan två upplagor är omöjligt att säga, det kan vara allt från ingenting, till att hela boken är kraftigt omarbetad. Enklast är väl kanske att låna rätt upplaga av en kursare och jämföra, så ser du ju? Har du tur skiljer det inte nämnvärt.
Jag har bett en kursare skicka en kopia på kapitel etc, förhoppningsvis så är det inte så mycket som skiljer.:)
De gånger jag beställt filmer från amazon.com så har de kommit inom en vecka eller två.
Även begagnat, för den är ju lika dyr på Amazon ny? Jag har aldrig skickat efter från utlandet, särskilt inte begagnat, därför vet jag inte hur det funkar. Det står att det kan ta över en månad. Vår tenta är vecka 46 så det känns som det blir knivigt om det dröjer över en månad.
1. Sök på antikvariat på nätet, ex bokbörsen.
2. Kolla om det finns lappar uppsatta på universitetet - ibland säljer fjolårets studenter böckerna riktigt billigt.
3, Referenslitteratur på biblioteket (såna lånas aldrig ut utan ska finnas på hyllan)
4. Hör med någon kursare om ni kan dela bok
5. Sök på E-böcker, eller talböcker
6. Är det bara en artikel i en samling, så sök på nätet och se om den finns som PDF-någonstans
Dessvärre sökt överallt. Det är fortfarande distansstudier, ska jag sitta och åka till Stockholm tre-fyra dagar i veckan och hela tentaveckan så blir ju det dyrare än att köpa den ny ;) De andra kursböckerna har inte varit problem att hitta begagnat, men den här är helt omöjlig.
Jag tänker att det har att göra med hur stor förändringarna i revideringarna är, handlar det om någon enstaka rad på någon enstaka sida eller ett nytt kapitel som inte är av största relevans för den aktuella kursen så brukar det vara helt ok. I litteraturlistan anges ALLTID den senaste upplagan men det är långt ifrån alltid det är relevant att ha just den senaste upplagan. Vi har haft flera böcker som varit svåra eller typ omöjliga (slut på förlagen) att få tag på och det har aldrig ställt till med problem när man talat med lärarna om saken som ofta rekommenderar en äldre upplaga av boken eller en likvärdig bok. Oftast finns det ju flera böcker som handlar om samma ämne och du får ju inte en tenta på universitet där det står "vilken sida står det om ..." Eller "På sidan 66 står det".
Känns skönt att höra. Har nu sänt iväg ett mail till kursansvarig. Då är det kanske inte några större problem.
Men en fråga en engelsk bok på 800 sidor som du inte ens ha fått en till v.45? Och ni har inte fått några kapitel ni ska fokusera på? Är du väldigt sent ute eller pluggar du 300%, nyfiken, vad pluggar du?
Sent ute, nja, började söka i slutet av augusti. Hade inte av olika anledningar en spänn på fickan innan dess. Har inte hittat den begagnad. Har överhuvudtaget inte råd att köpa nya böcker, men de andra har inte varit några problem. Och nej, sidan 19-769 tror jag det stod, så det handlade inte om några få kapitel. Hur de andra hinner med att läsa vet jag inte, med tanke på att vi har två till böcker och ett kompendium i samm kurs... Jag får väl hänga med i föreläsningarna och helt enkelt slå på ordet på tentan och leta fram var jag kan hitta det. Funkade i förra delkursen då jag aldrig varit så illa föreberedd och ändå fick A på tentan :p
 
  • Gilla
Reactions: Is
@Cambrie: Jag antar att det är en bok på engelska eftersom du kollar på Amazon? Har du tittat på Amazon UK? Sedan finns ju Bookdepository och Abebooks också.

Vill du ha hjälp med att beställa kan du PM:a, jag har köpt böcker från alla de här ställena och aldrig haft problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp