det här med att katter "ärver färg"

Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Precis, det är jättesvårt att säga med bara en bild, jag kan mycket väl ha fel.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Tveksamheter mellan svartsilver och blåsilver kräver ju ofta en domare, och inte ens de är alltid ense om saken...
Jag tror på blåsilver, men det är ju fruktansvärt svårt att avgöra.

Silver öht är svårt att avgöra. Det tog min devons uppfödare fem månader att komma fram till att hon var svartsköldpaddssmoke. Hon och X antal andra uppfödare klurade på det väldigt länge. Men de hade rätt, smoke är hon och hon har fått strålande betyg av olika domare för sin "utsökta smokekontrast" (skryter lite nu nät jag har möjlighet ;)). Gräddet på moset var att färgbestämma hennes fyra söner nu i somras, smoke eller inte... Reggade alla utom en som solida, men han som reggades som smoke visade sig vara bara vanligt svart trots att han i tidig ålder såg väääldigt "smokig" ut. Väntar och ser hur de andra utvecklar sig. Det går ju alltid att regga om.

Det skulle vara spännande att höra vad en domare tycker att Cleo är.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jag är glad att jag inte avlar på rex, de verkar vara en mardröm att färgbestämma! :D :crazy:
Det är ju så himla MÅNGA anlag att ta med i beräkningen, och dras speciella päls gör ju inte saken lättare!
Själv hoppas jag att jag kommer kunna se skillnad på brunmaskade och blåmaskade sen när jag får bebisar! :D Det är ungefär de färgena jag kan få. :smirk: (Sen är det ju även vitfläck med i bilden, men det är ju inte såå knepigt).
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jo, det är jätteskoj att färgbestämma rexar :angel: Det är ju jättelätt med deras jättekorta päls och ännu lättare blir det när kattungarna fäller ur kattungepälsen och nästan blir nakna :crazy: Ofta får man stödja sig på genetiken och göra en kvalificerad gissning och när katten väl blivit vuxen eller blivit utställd får man veta om gissningen var bra eller käpprätt åt h*lvetet :D
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jo, lite ytterligare exempel på svårigheterna... Min kompis letede länge efter en till avelshona, och tillsist fick hon precis vad hon ville ha: en cremesmoke (britt), problemet är att när katten väl växer blir det tveksamt om hon är smoke... Nu är hon omreggad, men de vet fortfarande inte vad som gäller, får se när ungarna kommer helt enkelt, och hoppas det blir något solklart fall där.

Sist vi var på utställning var det en stackare som fick sin vackra Europé totaldissad, det var ju ingen Svartsilversköldpaddstabby, utan en "dålig" svartsilvertabby, med otroligt mycket rufism...

Tur att man har en ras som bara kan ha en färg :D
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Fast det är skoj med många färger och mönster och det är spännande och roligt att färgbestämma katter. Det är lustigt att en katt kan få så många olika namn på sin färg. Det är ju tur att det finns domare man kan rådfråga om färg.

Till vintern får jag hem en liten vit tjej. Gentiskt svartsköldpadda, möjligen mönstrad. Det ska bli himla kul!
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

hahhahah...Solos syrra var reggad som blåsilver......blev ändrat på en utställning...hon var svartsilver fast hade lite rufism..... :D

ska se om jag kan sätta in en bra bild på Solo .så ser iaf dagens Svenska svrtsilver abessinier ut... :smirk:
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

http://photo.starblvd.net/Wingardh1/2-1-1-1054929279?m=0&pg=1&ro=0&co=0

Denna är lurig...Solo längst till vänster är svrtsilver..Scilla längst till höger är blå.....

Det e inte konstigt att folk tror att han är blå i olika ljus.
hans uppfödare var här för ett tag sedan o möttes av Solo i hallen.
- Hej,SCILLA!...sa han...
inte ens han såg skillnad ...hahahhahahahahahhahahahah :D
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

De här bilderna ligger i ett stängt album :(

haha, inte direkt lätt att se skillnad, i "fel" ljus blir det väldigt svårt...
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

vaddå stängt album???
kan du inte se någon av dem ? :cry: :cry: :cry:
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jag har tänkt på en sak: Om det är svårt att färgbestämma rexar, hur sjutton gör man med sphynx!? :confused:
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man gör för at se skillnad på en blå och en blåsmoke sphynx! Och ur ser man att de är agouti? De har ju inte hårstrån som kan vara tickade! Maskat kan ju avslöjas med hjälp at ögonfärg, men HUR ser man tex skillnad på röd och creme?
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jag har tänkt på en sak: Om det är svårt att färgbestämma rexar, hur sjutton gör man med sphynx!? :confused:
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man gör för at se skillnad på en blå och en blåsmoke sphynx! Och ur ser man att de är agouti? De har ju inte hårstrån som kan vara tickade! Maskat kan ju avslöjas med hjälp at ögonfärg, men HUR ser man tex skillnad på röd och creme?

Det har jag också funderat på :confused:
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Cleo ar definitivt mest lik blapaddan (den forsta bilden). Var kan hon ha fatt sin farg fran manne, hon ar ju ingen "raskatt"? Hennes mamma ar gra/vit tigrerad och ingen av de andra ungarna i kullen sag ut som Cleo. Mer bilder kommer snart, aven bilder pa hennes smattingar!
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Oavsett om hon är blåskölpaddssilvertigré eller svartsköldpaddsilvertigré så är det inte några ovanliga anlag bland huskatter.
Tigré är ett väldigt vanligt mönster. Sköldpadd är mycket vanligt, både svartsköldpadd och blåsköldpadd, och silver är också det ett vanligt förekommande anlag hos huskatt.
Så det är inget "konstigt" med hennes färg alls, hon råka bara ha fått en hel massa anlag på samma gång!

Om hennes mamma var svartsilvertigré och vit (vilket jag misstänker att hon var efter din beskrivning) så räcker det med att pappan var creme eller röd med anlag för dilution för att få hennes färg.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
276
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 629
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
564
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 245
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp