Det här med att tävla i tröja....

av vad jag har hört så ska man ha långarmad tröja vid tävling, inte för att folk lyder den reglen på lokal tävling.. kan ha fel dock..
 
Ja, det var ponnyhoppning. Ryttaren hade en vanlig t-shirt med löst skjortbröst och så fick de pga värmen rida utan kavaj. När hon kom in på banan med bara t-shirt blev hon tillsagd. Det är i och för sig flera år sedan så det kan ha ändrats :)
Det har ändrats, men det var inte så många år sedan som "vitt i halsen" gällde.


/Lady_S
 
@Buck @Pancakes

Om man inte har kavaj så är det ju långärmad tröja som gäller. Men om ÖD säger att man inte behöver ha kavaj, så är det ju polotröjan/skjortan med ärm som man har under som gäller. Och det är ju där det blir knepigt eftersom där står det ju bara "ärm" och inte längden på den.

Och om ÖD säger att man inte behöver bära kavajen/ridjackan - gäller det även den som valt att bära tröja? Står liksom inte heller.

Sen tycker jag fortfarande det är konstigt att de specar att skjortan skall ha ärm, som ett underplagg liksom. För om man rider med kavajen eller tröjan ovanpå så är det ju ändå inget som vet om man har en ärmlös topp eller inte? Har det NÅGONSIN förekommit att en ÖD bett om att få kolla under tröjan för att säkerställa att man har ärm på tröjan under? :D
 
Senast ändrad:
Väcker liv i denna tråd.

Ska tävla i helgen, och såg att vädret ska vara skit :/
Åker ensam.
Vill heslt inte ha kavaj, då det blir för kallt,

Min undran är om det är OK att tävla med fleecetröja + väst? typ dunväst.
Står inget i TR om just tröja + väst.
 
Väcker liv i denna tråd.

Ska tävla i helgen, och såg att vädret ska vara skit :/
Åker ensam.
Vill heslt inte ha kavaj, då det blir för kallt,

Min undran är om det är OK att tävla med fleecetröja + väst? typ dunväst.
Står inget i TR om just tröja + väst.
jag kan medge att jag sett massvis av folk rida fram med väst men inga som tävlat med det.
I tr så står det att man får ha fritids jacka långärmad tröja eller skjorta. Men en dunväst måste ju gå under fritids jacka.
 
@Rugge @Buck Nej, västar kan varken klassas som fritidsjacka eller klubbjacka tyvärr. Jag har själv varit i kontakt med förbundet och fick svaret från sportchefen. Så helt okej på framridning etc., men inte på tävlingsbanan eller prisutdelningen.

Jättetrist, för en klubbväst/vanlig väst är ju ofta smidigare på så många vis, än en jacka med ärmar.

Enklast är väl att bara slänga av sig västen precis innan du rider in på banan, och tävla i fleecetröjan? Så hade jag gjort :)
 
@Rugge @Buck Nej, västar kan varken klassas som fritidsjacka eller klubbjacka tyvärr. Jag har själv varit i kontakt med förbundet och fick svaret från sportchefen. Så helt okej på framridning etc., men inte på tävlingsbanan eller prisutdelningen.

Jättetrist, för en klubbväst/vanlig väst är ju ofta smidigare på så många vis, än en jacka med ärmar.

Enklast är väl att bara slänga av sig västen precis innan du rider in på banan, och tävla i fleecetröjan? Så hade jag gjort :)
så hade jag också gjort, gäller bara att flörta med den som sköter insläppet ;). sen så får man ta den på väg ut eller snabba sig in med hästen i släpet och hämta den efter, om insläppet inte är på samma plats som utsläppet.)
 
fast iofs så går det nog att plåga sig lite och rida utan jacka även på framridningen om man inte vill lämna över sin den till ngn främmande. när jag är ensam på tävling så har jag de kläderna jag ska tävla i från det att jag lastar ut oavsett väder. dvs på sommaren är jag skitsvettig pga varm kavaj och på hösten svinkall pga kall kavaj ^_^. men då man rider så brukar värmen komma upp lite :).

ländtäcke,väst, regnkläder osv orkar jag aldrig ha med, krävs en medhjälpare som vågar gå nära hästen för att kunna hjälpa till att dra av allt ;). och är man smidig som ett kylskåp med en stor häst som inte vill stå still så hoppar man inte gärna av då man är själv för att ta av och på allt :rofl:
 
@Frokennorlin Ok Tack för infon :)

@Buck Ja det blir ju att lägga av mig jacka + ländtäcke vid insläppet till framhoppningen, sen får jag hämtat det när hästen är lastad. Har gjort så förr och visst funkar det :)
 
fast iofs så går det nog att plåga sig lite och rida utan jacka även på framridningen om man inte vill lämna över sin den till ngn främmande. när jag är ensam på tävling så har jag de kläderna jag ska tävla i från det att jag lastar ut oavsett väder. dvs på sommaren är jag skitsvettig pga varm kavaj och på hösten svinkall pga kall kavaj ^_^. men då man rider så brukar värmen komma upp lite :).

ländtäcke,väst, regnkläder osv orkar jag aldrig ha med, krävs en medhjälpare som vågar gå nära hästen för att kunna hjälpa till att dra av allt ;). och är man smidig som ett kylskåp med en stor häst som inte vill stå still så hoppar man inte gärna av då man är själv för att ta av och på allt :rofl:
Hoppa av hästen för att klä av sig?:confused: Äsch då, det går att göra från ryggen med:p Sen ber man någon vänlig själ sträcka en kläder och täcke när man gått ut från banan om det inte går att komma åt. Jag fryser jämt så att rida fram utan överdragskläder/jacka/täcke finns inte på kartan;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp