Det här med att tävla i tröja....

Frokennordberg

Trådstartare
Hej!

Okej. Om tre veckor är det tävlingsdebut för både mig och hästen som ekipage, svensk hoppdebut för pållan och "återdebut" för mig på lokal hopptävling. Sedan jag tävlade sist har jag tyvärr blivit lite större i kroppen och därmed sitter inte någon av kavajerna så följsamt som jag önskar och det är tveksamt om det löst sig tillräckligt tills dess :)

Därför är jag nu inne på varianten med fritidströja. Undertill så är ju kravet "polotröja eller skjorta med ärm" (hur de nu vet om man har ärm under tröjan eller inte :cautious:). Polotröja går fetbort, så det är skjorta som gäller. Och då gissar jag att det går bra med vilken typ av skjorta som helst? Dvs med rund krage à tävlingstopp eller vanlig krage. Men, borde man då egentligen inte lika gärna kunna ha piké under så fall? Vad räknas som skjorta egentligen!?? Pikéskjorta ger samma sökresultat som pikétröja liksom...

Jag rider ju emellanåt med piké och rundringad tröja - då ser det ut som den lite svårtydda bilden nedan. Får jag rida i det, tro?

tphoto_00043_53ad88d09606ee7dc7326459.jpg


Så... rundringad eller v-ringad långärmad utanpå, och vilken modell av skjorta undertill?

Ni som tävlar med tröja då och då, kan ni inte lägga in bild? Behöver lite input och såntdära :bow:
 
Var läser du skjorta någonstans? :) Jag har för mig att man får ha på sig i princip vad som helst på lokal tävling så länge tröjan/jackan har lång ärm.
 
då jag tävlat hoppning (visserligen ponny och för några år sedan) hade jag kortärmad tävlingsskjorta under enfärgad långärmad tröja som var svart eller matchade schabraket. Säkerhetsväst ovanpå.
 
Mom 370 Klädsel
1. Ryttarens klädsel
Klädsel ska under tävlingsritten och vid prisutdelning vara :
Ridkavaj (fr.o.m. regionala tävlingar). Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj bytas
ut mot fritidsjacka/långärmad tröja.
Ridbyxor
Polotröja eller skjorta med ärm.
Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps utan fransar.
Vid dåligt väder får överdomare ge ryttarna rätt att rida i regnrock eller regnställ.
Överdomaren får även medge att ryttarna tar av ridkavajen/jackan då vädret ger
anledning till det.
 
2.2 Säkerhetsväst, knäppt och av godkänd typ, ska bäras vid all ridning på, av alla
ryttare fram till och med det år ryttaren fyller 18 år. Säkerhetsväst får bäras
under eller utanpå ridjackan. Ryttare som bär säkerhetsväst har möjlighet att
rida utan ridkavaj, med endast långärmad tröja eller långärmad skjorta under
västen utan att det är att betrakta som oreglementsenlig klädsel. Gäller vid alla
typer av tävlingar
 
@Speedway Det var snyggt! Vad har du för skjorta/tröja undertill?

---

Och jag är med på vad TR säger, jag mer funderade på vad som går som skjorta (tex om man kommer undan med piké) och framförallt en titt på olika typer av tröjbärare på tävling ;)
 
Jag har tävlat med min vanliga tävlingstop med plastrong under en v-ringad cardigan när jag inte känt för att ha kavajen.

Hittade ingen bild just nu dock.
 
Finns fiffiga skjortbröst som passar till alla (de flesta) storlekar. För att bli avslöjad måste domaren kräva att du tar av dig tröjan - tror jag inte inträffar på en lokal tävling. :o
För att skjortbröstet ska sitta bra bör tröjan ha liten V-ringring eller var rundringad och helst vara ganska tight. Vill man kan man "låsa fast" skjortbröstet med hjälp av en vanlig t-shirt under tävlingströjan. Men då måste tröjan som man har över täcka över t-shirtens ringning
 
Jag har ibland tävlingstopp och v ringad stickad tröja.
Med ärm tolkar jag som att det ska finnas ärm, inget om att det ska vara lång ärm.
 
Finns fiffiga skjortbröst som passar till alla (de flesta) storlekar. För att bli avslöjad måste domaren kräva att du tar av dig tröjan - tror jag inte inträffar på en lokal tävling. :o
För att skjortbröstet ska sitta bra bör tröjan ha liten V-ringring eller var rundringad och helst vara ganska tight. Vill man kan man "låsa fast" skjortbröstet med hjälp av en vanlig t-shirt under tävlingströjan. Men då måste tröjan som man har över täcka över t-shirtens ringning

Nej det hoppas jag att dom inte gör! :o :D

Skjortbröst har jag inte tänkt på, ett väldigt svalt och skönt alternativ framåt varmare väderlek igen!

Önskar att TR inte gav så mycket utrymme för tolkning! Jag menar, "skjorta". Skjortblus? Skjorta som jag tycker ser ut som skjorta men som heter blus. Kraglös skjorta? Är det okej? Dvs mao-krage. Tänk om man träffar på en ÖD som har högst egna åsikter om vad som är en skjorta? Och återigen - pikéskjorta eller pikétröja - vad är skillnaden? O_o :arghh:

Nåväl, jag har ett helt gäng med tävlingsskjortor som jag kan använda under så jag HAR ju vad jag ska ha. Men funderingarna är ändå många vad som är snyggast. Vanlig krage är snyggast till tröja tycker jag egentligen.

Fast.. Rundringad eller v-ringad? Vad tycker ni är snyggast?

(Frokennorlin som har alldeles för lugnt på jobbet just nu och tänker att detta kanske borde legat under gnägg. Frokennorlin är också väldigt dålig på forumplatser och prefix :p)
 
En del av tävlingsskjortorna har ju ståkrage så det borde ju duga - precis som polo.

Tittade lite på döttrarnas gamla tävlingsbilder. De har haft klubb/fritidsjacka, lamullströjor, fleecetröjor och andra koftor/tröjor av olika slag och färg. Långt ifrån alltid har någon skjorta eller krage synts. Tror inte ärligt att de bryr sig så mycket - huvudsaken är att man har långärmat. Döttrarna har också tävlat i så väl svarta som rutiga ridbyxor utan problem.
 
Om jag har förstått det rätt så är huvudsaken att du har något vitt vid halsen. Med ärm på skjortan menas att axeln ska vara täckt :). Själv tycker jag att skjortbrösten är perfekta nu när det börjar bli kallt, man kan ha valfri varm tröja under utan att det syns. :D På sommaren blir det en kortärmad skjorta.
Estetiskt tycker jag att det är snyggare med v-ringat, då blir det dessutom mer likt kavajens skärning upptill. Lycka till på tävlingen! :)
 
Om jag har förstått det rätt så är huvudsaken att du har något vitt vid halsen.

Man behöver inte ha något vitt vid halsen. Faktum är att det inte finns några restriktioner vad gäller färg på något plagg inom hoppning. Tycker man att illgrönt är snyggt så kan man bära det från topp till tå om man vill.....med risk för att alla andra kräks. ;)
 
Ok, bra att veta, jag var på en tävling där en person blev tillsagd av domaren att hon var tvungen till det? :)
 
jag brukar ha en vinröd V ringad tröja över tävlingstoppen när jag inte har kavaj, men en U ringad kan nog också vara fint, bara det inte är för stor urringning eller alldeles för liten ;)
 
Ja, det var ponnyhoppning. Ryttaren hade en vanlig t-shirt med löst skjortbröst och så fick de pga värmen rida utan kavaj. När hon kom in på banan med bara t-shirt blev hon tillsagd. Det är i och för sig flera år sedan så det kan ha ändrats :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp