Det här med bett..

Rodluvan

Trådstartare
Bett till häst med orolig mun som krullar ihop sig, "vinglar" och biter i vanliga tränsbett av stål? Novabett med bettringar fungerar, men tycker han blir lite för stark och hänger i handen istället. Hade gärna velat ha minst två bett, gärna tre, att växla mellan och minst ett som är godkänt för tävling. Hästen är för övrigt kollad ordentligt i munnen av veterinär.

Har kollat på Bombers Happy Tounge, Sprenger-bett, baucher-bett mm. Men de dyrare betten hade man ju gärna velat prova först.. Finns det inte bettutprovare?? :D

Har gått och funderat på att köpa ett baucher då jag hört att det är bra för oroliga munnar då det ligger så stilla, men är det ens värt att köpa ett av de billigare modellerna? Har funderat på ett i mässing, men på just det bettet så är mittdelen liggande = ringarna på sidorna står upp och kan gå upp i gommen?

Känns bara som om det vore ett mirakel att han skulle acceptera något stålbett öht, men jag har ju aldrig provat de dyrare betten så de kanske verkligen fungerar.
 
Anatomiska Sprengerbett kan ju verkligen vara värt det med en sådan mun. Beroende på var du bor kan det finnas hästbutiker där man får låna hem bett och prova - finns minst en sådan i Stockholmsområdet i alla fall.
 
Bett med Billy Allen-mundel kan funka. Jag har även en som fungerat bra med ett tredelat i sötmalm med lösa kopparringar på mittdelen, den hästen fick liksom något att fokusera på med det bettet. Nu med lite mer korrekt utbildning (kallblodstravare) så funkar den fint på ett vanligt tvådelat med fastar ringar.
 
Bett till häst med orolig mun som krullar ihop sig, "vinglar" och biter i vanliga tränsbett av stål? Novabett med bettringar fungerar, men tycker han blir lite för stark och hänger i handen istället. Hade gärna velat ha minst två bett, gärna tre, att växla mellan och minst ett som är godkänt för tävling. Hästen är för övrigt kollad ordentligt i munnen av veterinär.

Har kollat på Bombers Happy Tounge, Sprenger-bett, baucher-bett mm. Men de dyrare betten hade man ju gärna velat prova först.. Finns det inte bettutprovare?? :D

Har gått och funderat på att köpa ett baucher då jag hört att det är bra för oroliga munnar då det ligger så stilla, men är det ens värt att köpa ett av de billigare modellerna? Har funderat på ett i mässing, men på just det bettet så är mittdelen liggande = ringarna på sidorna står upp och kan gå upp i gommen?

Känns bara som om det vore ett mirakel att han skulle acceptera något stålbett öht, men jag har ju aldrig provat de dyrare betten så de kanske verkligen fungerar.


Att den hänger i handen kan du rida bort. Mycket hellre det än att den backa av eller fipplar.

Fråga i närmaste butik om du kan få låna hem bett och testa, och lämna tillbaka de som inte funkar. Så är ok att göra här iaf.

Bettlöst? Ett vanligt sidepull är värt att prova.
 
Tack för alla tips!
Jag började fundera lite på det här med tjockleken på bett. Novabettet är ju ganska tjockt längst ut (19 mm) för att sedan bli ganska mycket smalare i mitten. De andra stålbetten jag har provat har varit 12 mm tjocka för jag har lärt mig att det är bättre med smalare bett eftersom de inte tar lika mycket plats mm. Det fungerar säkert på många hästar, men hästar som är känsliga vill ju säkert ha lite tjockare bett för att våga ta stöd då trycket blir fördelat på en större yta. Rätt eller fel?

Tycker dock att det blir ett litet "gap" vid mungipan när han har novabettet så det känns liite för tjockt. Kanske borde jag satsa på ett mellanting, typ 16 mm? Verkar tyvärr inte som det lättaste att hitta så tjocka bett i billigare prisklasser. Sprenger verkar dock ha lite annan syn på det här med tjocklek för de verkar räkna 14 mm som bridongbett och 16 mm som vanligt tränsbett istället för 12 respektive 14 mm som annars. Vad beror detta på? Använder vi oftast för smala bett idag? Ser att Sprenger även har många bett i tjocklekar mellan 18 och 21 mm. Kanske ska jag satsa på ett 18 mm?

Åh va svårt! Hur tjocka bett har ni på era känsliga hästar?
 
Vilken tjocklek hästen trivs på kan nog bara den svara på.
Har en känslig häst som har låg gom, tjocka bett ryms inte och han måste ha odelade(tandläkarens inrådan). Han går bra på ett 8mm (uppkäksbett) som jag har som tränsbett. Pelhamet är tjockare 12? men funkar bra utan nosgrimma.
Novabettet tycker både ponnyn och islänningen är alldeles för tjockt, tuggar hysteriskt bara bettet kommer i munnen.
 
Hur ser munnen ut? Vissa förutsättningar gör ju att ett vanligt bett blir rena tortyrredskapet, Be en duktig veterinär titta och lämna rekommendationer om bett.
 
Min häst som var väldigt knepig, accepterade endast ett rakt gummibett med hård kärna, softbit tror jag det hette. Hade även 2 dynamic rs-bett till honom som variation. Det tredelade funkade sådär, men det tvådelade tyckte han faktiskt var helt ok. Jag gick emot veterinärens rekommendationer och köpte det tvådelade i 16 mm (veterinären tyckte så smalt som möjligt) och jag upplever att det "gick hem". Har lånat ut det tvådelade rs dynamic-bettet till andra som har hästar med knepig mun och de som provat det har tyckt att det funkat bra. Har det nu till min nya häst och han gillar det också.

Smalt kanske inte alltid är bra, jag tror man måste pröva sig fram.
 
Om vi förutsätter att din häst har en 'normal' mun - håller med @Lovisaleonora att det bör kollas - är steg nr 2 att klura ut varför han reagerar på bettet. Har du haft hästen länge? Kan han ha dåliga upplevelser? Eller är han genuint känslig? Om han helt enkelt ridits tokigt kan det bästa vara att låta honom slippa bett ett tag och se till att han arbetas korrekt och är ok med din ridning. Man ska inte trassla ihop obehag i ridningen med känslig mun, det är två olika saker.

Min ena dam har ridits tidigare med alltför hård hand. Hon fungerar nu bra på en vanlig bridong, 12 mm. Men om hon blir upprörd kan det överdrivna tuggandet komma tillbaka. Jag har det som en indikator på att hon upplever stress och minskar pressen på henne, tar ett steg tillbaka. Det händer alltmer sällan och jag tycker det är en bra koll på att min ridning är ok för henne.
 
Du skriver att hon är ordentligt kollad av vet. Hade ni inga bettdiskussioner då?
Jag red min treåring på ett tredelat Sprengar för en hiskelig massa pengar, se visade sig att han inte kunde ha tredelat, mellanrummet mellan kindtänderna var för litet, under fem cm och då klämdes mellandelen i ett tredelat fast. Oavsett fabrikat.
Så det är svårt utan att ha sett och mätt ut hästen i munnen.
 
@Lovisaleonora @akleja Hade ute veterinär i våras när jag tog hem hästen för att utesluta något problem med tänderna/munnen. Gjorde en ordentlig undersökning (hästen fick lugnande), men inga fel hittades. Veterinären har gått 2/3 odontolog-kurser så jag litar på hen. Vi kollade på lite olika bett och hen tyckte att dem jag hade då var bra (ett rakt och ett tredelat). Hade inte börjat rida hästen då så visste inte att han var så känslig. Vid provridningen hade de waterfordbett på honom = hästen gick med huvudet rakt upp och var inte alls nöjd. Vi testade då att ta av bettet och rida bettlöst, vilket funkade superfint. Trodde dock att det inte skulle vara några problem med ett "vanligt" tränsbett.

Så troligtvis har han ju inte jättebra upplevelser av bett i alla fall. Men han går superbra på novabettet (förutom att han kan bli lite stark ibland) och det kanske lät värre än vad det är i det första inlägget jag skrev. I början var det ganska illa, men sen jag började med novabettet tycker jag han accepterar även andra bett mer. Så länge man inte kräver något med vanliga stålbett så går det också bra, utan det är när man börjar kräva arbete som han krullar ihop sig och blir vinglig. Dock har jag nu fått förklarat för mig att det troligtvis också beror på att han tappar bjudningen och jag låter honom gå i ett för lugnt tempo. Så jag ska prova de vanliga stålbetten igen och driva på honom mer. Har aldrig provat tvådelat på honom, så det kanske kan vara värt att testa?

Han är annars en väldigt känslig häst, men samtidigt skarp med lite humör. Vet inte om stammen kan spela in där också, men har hört att hans pappa (Corlensky G) är ganska orolig i munnen och han morfar (Urbino) har jag också hört lite om angående humör osv. Men har ingen aning, haha!
 
ATT det inte är något fel är ju bra, men HUR ser det ut i munnen? En låg gom med pullvalkar behöver ju en helt annan bettgarderob än en hög gom med tungvalkar.

Lite som att prova ut en sadel och säga att hästen inte har några ryggproblem. Det är ju bra, men säger inget om vilken sadel som passar.
 
ATT det inte är något fel är ju bra, men HUR ser det ut i munnen? En låg gom med pullvalkar behöver ju en helt annan bettgarderob än en hög gom med tungvalkar.

Lite som att prova ut en sadel och säga att hästen inte har några ryggproblem. Det är ju bra, men säger inget om vilken sadel som passar.

Hmm, det sa nog inte veterinären något ingående om.. I besöksjournalen står det kortfattat: "Ett fint bett utan hakar och vassa åsar. Nästan perfekt bett, antydan till underbett. Munslemhinna, tunga och gom u.a. Provade olika bett och hur det bör ligga i munnen."

Kan ju kolla lite i munnen själv på honom, men vet ju inte riktigt vad som räknas som en tjock tunga eller en låg gom.. Är det enda sättet att få reda på det genom att ta ut veterinären igen?
 
Många verkar lite osäkra på vad som är ett smalt vs tjockt bett.

Ett 16 mm bett är ett smalt vanligt bett. De tjocka är uppåt 21mm eller gummibett.

Att ha ett för smalt bett (läs bridong) på grön, ostadig häst, ökar punkttrycket i munnen och gör snarare att hästen backar av än vågar söka stöd. Det måste vara Lagom. Det är helt ok.

Och man får prova sig fram.
De anatomiska betten trollar lite extra med utrymmet i munnen, vilket hästarna ofta är lite extra nöjda med.

Störst effekt i kontakt, mjukhet, och kommunikation upplever jag att jag fått på just Sprenger Dynamic RS. Suverän utformning!
 
Många verkar lite osäkra på vad som är ett smalt vs tjockt bett.

Ett 16 mm bett är ett smalt vanligt bett. De tjocka är uppåt 21mm eller gummibett.

Att ha ett för smalt bett (läs bridong) på grön, ostadig häst, ökar punkttrycket i munnen och gör snarare att hästen backar av än vågar söka stöd. Det måste vara Lagom. Det är helt ok.

Och man får prova sig fram.
De anatomiska betten trollar lite extra med utrymmet i munnen, vilket hästarna ofta är lite extra nöjda med.

Störst effekt i kontakt, mjukhet, och kommunikation upplever jag att jag fått på just Sprenger Dynamic RS. Suverän utformning!

Det är precis det här som jag har funderat på, tack! Ska testa ett något tjockare stålbett (16 mm) för att se hur han reagerar på det.

Sprenger Dynamic RS är ett bett som jag har funderat en hel del på, men sen gäller det att bestämma sig för fasta eller lösa ringar, 14 eller 16 mm, aurigan eller sensogan, tvådelat eller tredelat.. Sprenger-betten verkar ju dock vara dem bett som är mest populära av de lite dyrare märkena så jag ska nog börja där i alla fall.
 
Har följt tråden då jag har samma problem med min häst.
Hon har inte alls velat acceptera handen, ta stöd i bettet och på så vis varit orolig i munnen. Släppt kontakten, huggit i tänderna o bettet.

Lindade mitt tvådelade sprenger dynamic rs med sealtex, latex tejp. Nu skummar hon för första gången och munnen blir lugnare och lugnare för varje ridpass. Börjar få stöd i handen och hästen verkar nöjd!
 
Min häst som biter tag och är orolig i munnet med delade bett, men kan bli lite "stum" på helt oledat (som dock var det enda som fungerade vid inridning) är som nöjdast med ett "westernbett" från hö*ks! Eller det går under westernbett men är egentligen ett bett som nästan är rakt men har 3 leder som kan röra sig liiiite lite. och kopparinlägg på insidan :) Billigt så värt att prova?

Sök på "50056" på hö*ks hemsida så kommer bettet jag menar som första :)
 
Sen måste vi ju komma ihåg hur onaturligt bett är i vilken mun som helst.
Hästen får in något i munnen - hjärnan säger "Nu finns det mat i munhålan, förpassa det bakåt för sväljning" Sen säger en annan del av hjärna "Det där är metall-plast-ska inte vara här - spotta ut nu!"

Så där håller hjärnan på med kontraorder "För bakåt - nä spotta ut!" Det är faktiskt den kontraordern som vi så käckt kallar "Att hästen tuggar på bettet" Så skumma lagom är bäst, att de inte gillar behöver verkligen inte vara av dålig erfarenhet, utan att hästen bara försöker göra sig av med nåt onaturligt.
Ove Wattle har skrivit om detta, mycket intressant.
 
Eller det går under westernbett men är egentligen ett bett som nästan är rakt men har 3 leder som kan röra sig liiiite lite. och kopparinlägg på insidan

Den typen av mundel kallas Billy Allen och är mycket rörligt men samtidigt stabilt. Alla hästar jag haft har funkat bra på den mundelen.
Just Hööks variant är helt okej. Jag föredrar bett i sweet iron, de känns lite mer levande än rostfritt. Kan rekommendera att kika på snaffle bit (betyder tränsbett) i en westernbutik, finns lite andra material och ytskikt där.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 818
Senast: Ace
·
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 774
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp