Det här med foder och mineraler till kräsen häst

ufot

Trådstartare
Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa skrittrundor i arbetstempo. Denna vinter har tyvärr ingen analys funnits, men till nästa vinter ska analys finnas. Hästen står dock på fri tillgång vilket gör att jag inte vet exakt hur mycket hon äter. Jag skulle dock tippa på att hon äter 10-15 kg/dag cirka.

Hästen är dessutom kräsen och svårfödd. Nu är hon i perfekt hull. Tyvärr vill hon inte äta mineralerna mer. Jag har prövat det mesta i mineralväg och foderväg. Hästen äter inte kraffts mineraler, granngårdens mineraler eller pulvermineraler. Dessutom äter hon inte lusern (har prövar i princip alla sorter), havre och musli.

Det hon äter är krafft groov, krafft extra protein och krafft extra energi. Upp till 1 kg/dag äter hon utan problem.

Linfröolja med extra E-vitamin äter hon också, 1 dl/dag.

Mash äter hon, men inte mer än 3 dl. Detta ger jag mest för att hon ska äta något överhuvudtaget.

Jag har googlat runt, pratat med alla i min närhet som kan foder, pratat med veterinär och fodertillverkare. Alla ger olika råd menar att just detta foder är lösningen på alla mina problem.

En vän till mig hyllar St Hippolyt och menar att detta foder skulle lösa alla mina problem. Efter att ha läst innehållsförteckning är jag ytterst tveksam. Om marknadsföringen stämmer är ju fodret för bra för att vara sant...

Denna vinter har hästen ätit

12-14 kg hösilage (tyvärr oanalyserat)
1 kg krafft plus protein eller 1 kg krafft plus energi beroende på hull och ork
1 dl Linfröolja med extra E-vitamin
1 mått Mineralfoder Eclipse Biofarmab Biomineral Forte (Detta vägrar hon tyvärr äta nu)
1 mått kisel (Lämnas också kvar i krubban)

På detta är hon perfekt i hull och energinivå. Dock så blir detta väldigt dyrt i längden. Hennes foderkostnader uppgår till 800 kr/månaden. Detta känns inte riktigt bra med tanke på att hästen väger 350 kg...

Jag har jämfört med St hippolyt. Om marknadsföringen stämmer verkar min häst klara sig på

Fri tillgång på hösilgae
250 gram Irish Mash
1 kg HestaMix

Detta foder hade kostat 615 kr/månaden. Enligt tillverkaren behöver jag då inte ge extra mineraler och inte Linfröolja. Om nu detta verkligen stämmer och om hästen äter fodret så skulle ju alla mina problem vara lösta. Men, jag har väldigt svårt att tro på mirakelmedel...

Så kära Buke, hur hade ni gjort? Självklart ska jag räkna på foderstaten i höst när analysen kommer, men rent generellt hur fodrar ni era kräsna och svårfödda hästar som tränas hårt?

En fråga till. Jag har letat överallt efter mineraler som hästen äter. Jag funderar på att pröva St Hippolyt Gemüse-Kräuter-Mineralien. Någon som har erfarenhet av detta? Är den smaklig?
 
Hur mycket mineraler har du räknat med att du behöver ge din häst?
Kraffts "plus"-foder är ju koncentrat och har extra mineraler redan tillsatta, i så fall borde det vara överflödigt att ge extra mineraler om du redan ger 1 kg av det (speciellt till en så liten häst).
Jämför man hestamix och kraffts plus foder har du mer mineraler i plus fodren, så med tanke på mineralerna blir det heltokigt om du byter ut 1 kg krafft plus + 1 mått mineral foder till 1 kg hestamix.

Vill du ge mer energi så är det billigare med vanlig rapsolja jmf med linfröolja.

Jag har ingen erfarenhet av Hippolyts foder, men spontant känner jag att det är inte foder jag vill ge min häst. De blandar örter hej vilt och påstår att det har all världens härliga effekter, men kan väldigt sällan bevisa någon effekt när det väl kommer till kritan.
 
Våra islandshästar äter St Hippolyts Hestamix och Irish Mash och gillar det (framförallt hestamixen, som även jag tycker luktar väldigt gott). I vintras fick de ca 250 g av mashen och 350 g av hestamixen per dag, jag ger dock även extra magnesium och extra selen/e-vitamin. Vi hade två olika partier hösilage, det första var lågt i protein, så då kompletterade vi med Krafft Protein Plus (nånstans kring 300 g, minns inte exakt), parti nummer två av hösilaget var mycket bättre så då behövdes inte extra protein.

Hästarna är en 21-årig valack som väger ca 380 kg, rids 5 dagar per vecka omväxlande lugnt och med mer krav, samt ett 12-årigt sto som väger ca 310 kg, rids 6 dagar per vecka och hålls i tävlingskondition. Valacken äter 8-9 kg hösilage (ts över 80%) och stoet 6-7 kg.

Jag skulle ha svårt att få i valacken så stora kraftfodermängder som du ger din häst, ett halvkilo är nog max oavsett sort. Han äter helst hö och är ganska "picky", gillar t.ex. inte lusern alls! (stoet däremot glufsar i sig allt hon får!) Så då passar det bra med foder man inte behöver ge så mycket av!
 
Min häst vägrade sina mineraler en period och jag kan ha viss förståelse för det då jag smakade själv och det var :yuck: Jag vet att hästar inte har samma smak som vi men de jag smakade skulle smaka äpple och de var så beska och bittra att det måste varit riktig ruttna äpplen de skulle smaka i såfall :wtf:
De som till slut visade sig vara ätbara enligt min häst var Hippo Selection
När du väl fått ananlys på hösilaget så kanske det kan vara värt att räkna på rena mineraler, som nu finns att beställa även från en svensk hemsida, då man ofta behöver ge en väldigt liten mängd vilket gör att det förmodligen blir billigare i längden
 
När du får analysen i din hand kan du börja fundera på vad du behöver komplettera med. Innan dess har du ingen aning.
Att ge så mycket grovfoder som hästen äter och att komplettera med rena mineraler och e-vitamin är alltid det bästa för hästen och det billigaste för dig. Att ge färdigblandade kraftfoder är dyrt, onödigt dyrt, och det stämmer aldrig med mineralerna i grovfodret.
Jag skulle alltså i ditt läge vänta tills analysen är klar och då be om både mikro och makromineralanalys så att du kan räkna ordentligt. Räkna sedan själv eller ta hjälp och se vad som faktiskt behöver tillföras istället för att köpa dyra färdigblandade kraftfoder.

Lita aldrig på vad en säljare säger. De är inte ute efter det bästa för dig och din häst, de är ute efter att tjäna pengar.
 
Håller helt med @TinyWiny , ge inget mineralfoder i nu läget, var istället nöjd med att din häst är fin i hullet! Den foderstat som din häst står på idag innehåller mineraler och kanske (eftersom du inte har en analys) för stora mängder av vissa. Att då försöka lura i hästen annu mer är inte bra, utan en analys behövs främst för att se om, och vilka mineraler som behövs, för att balansera en eventuell obalans. Många mineraler påverkar varandra så därför behövs det en analys, det går liksom inte att ge lite på känn, då är det bättre att låta bli.
 
Blanda mineraler med betfor då slurpas det. Jag blandar med linfröoljan det gillar de också, överhuvudtaget gillar de linfröolja. Tänk dig förr när det bara fanns maskmedel i pulverform. Det var en utmaning. En del mediciner smakar ruskigt illa också så det är käckt att ha en lösning. Skurna eller rivna morötter blandat med äpplen och mineraler kan du prova.
 
Tack för svar. Glömde skriva att hästen inte äter någon form av betfor eller betfiber. Även här har jag prövat det mesta.

Hästen äter inte linfröolja eller mineraler om det inte blandas i Mash. Bara morötter fungerar inte.

Det enda hon äter som det är, är Krafft, men även här lessnar hon efter ett tag. Vanligtvis äter hon upp 1 till 1,5 Liter krafft/dag, mer får jag inte i henne. Detta blir ca 0,7 - 1 kg/dag.

Drömmen hade varit flytande mineraler, men det finns inte så vitt jag vet.

Egentligen tror jag inte på färdigblandat foder, men vad gör man om hästen inte äter? Jag är egentligen bara överlycklig över att hon ätet krafft...

Hippos mineraler har jag inte testat. Blir nog till att köpa en burk och testa...
 
Drömmen hade varit flytande mineraler, men det finns inte så vitt jag vet.

Chevinal finns väl fortfarande? Men även det ratade min häst också :meh:
Krafft har väl också en del flytande tror jag? Så visst finns det
Men fortfarande är det bäst att utgå från en analys
 
Chevinal finns väl fortfarande? Men även det ratade min häst också :meh:
Krafft har väl också en del flytande tror jag? Så visst finns det
Men fortfarande är det bäst att utgå från en analys
Nej, det är vitaminer, inte mineraler. I princip oavsett analys behövs extra fosfor och kalcium. Varken Chevinal eller Krafft innehåller detta. Flytande mineraler som liknar exempelvis krafft pelleterade mineraler finns, så vitt jag vet inte.
 
Nej, det är vitaminer, inte mineraler. I princip oavsett analys behövs extra fosfor och kalcium. Varken Chevinal eller Krafft innehåller detta. Flytande mineraler som liknar exempelvis krafft pelleterade mineraler finns, så vitt jag vet inte.

Fast jo det är visst mineraler också :) Koppar, mangan, natrium, magnesium, zink och selen bla. Hur kan du veta att det behövs både kalcium och fosfor "oavsett analys"? Det är ju inte alls säkert. Framför allt så vet du inte vilka mängder av varje/vilken kvot vilket innebär att du kan förvärra det genom att tillsätta mer om du har otur :)

Tror det är betydligt vanligare att hästar har brist på koppar, zink och mangan än kalcium och fosfor. De flesta grovfoder innehåller alldeles för mycket järn, vilket rubbar mineralbalansen. Tyvärr har inte fodertillverkarna fattat detta ännu utan fortsätter ofta tillsätta ännu mer järn i både pellets och mineraler, så exempelvis kraffts färdiga mineraler är inget jag skulle ge min häst om jag inte hade 100% koll.

Krafft Plus-pellets är ju även gjord för att täcka mineralbehov (hur de nu kan veta vad alla hästar behöver...) i små mängder och därför har jag svårt att tro att det skulle behövas mer av mer än möjligtvis någon enstaka mineral.
 
Nej, det är vitaminer, inte mineraler. I princip oavsett analys behövs extra fosfor och kalcium. Varken Chevinal eller Krafft innehåller detta. Flytande mineraler som liknar exempelvis krafft pelleterade mineraler finns, så vitt jag vet inte.
Fast Chevinal är mineraler också dock utan tillsatt kalk eller fosfor och utan analys så vet du inte hur mycket kalcium eller fosfor du ger. Kraffts pelleterade mineraler finns med en mängd olika kalk/fosfor förhållande men utan analys kan du inte veta vilket som passar bäst ändå?
Och det är inte bara kalk och fosfor som är nödvändiga mineraler utan även zink, koppar, selen, natrium , magnesium mfl
Så det finns flytande mineraler sen är frågan om det passar med det grovfodret du ger och det din häst behöver
 
Tror det är betydligt vanligare att hästar har brist på koppar, zink och mangan än kalcium och fosfor. De flesta grovfoder innehåller alldeles för mycket järn, vilket rubbar mineralbalansen. Tyvärr har inte fodertillverkarna fattat detta ännu utan fortsätter ofta tillsätta ännu mer järn i både pellets och mineraler, så exempelvis kraffts färdiga mineraler är inget jag skulle ge min häst om jag inte hade 100% koll.
Och fortfarande redovisas väl bara tillsatt järn och inte totala innehållet? Vilket när jag sist kollade på Krafft mineraler var 2500 mg men på säcken står 600 mg vilket är en betydande skillnad
 
Känner igen dina problem här. Har en häst som är mycket kräsen och jag har fått prova det mesta och lite av varje för att komma fram till vad han kan tänka sig att äta..
Jag har en stor häst som tävlas och tränas ganska mycket. Han får Hippos mineraler som är formade som små gråa "plättar". De gillar han och kan äta som de är eller blandat i mash.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 043
Senast: Habina
·
Foder & Strö Funderar på att ge mitt 6:åriga sto magnesium. Har hört mycket gott om att det hjälper stissiga och nerviga hästar. Hur mycket extra...
2
Svar
21
· Visningar
1 771
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 708
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp