Det här med "föräldrapenning"...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

....verkar ju vara ett jäkla mysterium... :confused:
Vill ni hjälpa mig med en liten sak bara?
Jag sitter och försöker planera nästa månads schema.
Jag styr mina tider lite "som jag vill".

jobb1) Här jobbar jag 75 %. Jag är då garanterad 30h/vecka utslaget på en period på 12 veckor. Vilket exempelvis innebär att jag under dec månad, inte jobbar fullt 30h/vecka, men att jag i januari, jobbar lite mer än 30h/vecka... det jämnar ju då ut sig.

jobb2) Här ska jag då jobba resten (25 %), och det är detta jag kan styra själv. Jag är anställd på 10h/vecka. Detta går ju bra i ex december (se ovan), men i januari blir det körigt som bara den, om jag då ska jobba på jobb1 (35-40h/vecka), för att ta igen "missade timmar" i december + att jag ska jobba 10h/vecka på jobb 2.

Jag kommer då försöka jobba 4h/vecka, ibland mer på jobb1 (då mindre på jobb2) och ibland tvärtom (mindre jobb1, mer jobb2...)

Hur kommer detta ligga till grund för föräldrapenningen???? :confused:

Alla säger så olika... Jag har fått höra fäljande tre varianter:
* Man baserar föräldrapenningen på vad du är anställd på.
Jag skulle alltså kunna vara anställd på 40h/vecka, och inte jobba ett smack, och ändå få ut fullt när jag är mammaledig

*Man baserar föräldrapenningen på vad man har jobbat.
man kollar "varenda stämpling". Jobbar jagmindre i december, då drabbar det min ekonomi under mammaledigheten. Det spelar ju då ingen roll, att jag "jobbar ikapp det" i januari...

*Man baserar föräldrapenningen på inkomsten. Oavsett hur man har jobbat, så länge man har ett anställningsbevis som visar hur mycket man är anställd på... oavsett hu mycket man jobbar.


Hjälp??! :confused:
 
Sv: Det här med "föräldrapenning"...

De dagar du inte jobbar kan du söka föräldrapenning.
Jobbar du halv dag, då kan du söka halv föräldrapenning.

Mao: fyll på med föräldrapenningen då du inte har jobb...

Själv jobbar jag 82%, men antalet arbetade dagar i månaden är bara 10 då jag ofta arbetar dygn. >De övriga 20-21 dagarna tar jag ut föräldrapenning.
 
Sv: Det här med "föräldrapenning"...

Förlåt...glömde en liten detalj... :o ...bebisen kommer till sommaren, och jag funderar på hur jag ska jobba nu, för att inte drabbas sen... :o :crazy:
 
Sv: Det här med "föräldrapenning"...

Som sagt är detta en djungel.. Mitt tips är att leta upp din handläggare och sätta upp en tid för möte och gå igenom, då får du rätt svar och slipper riskera några rejäla smällar senare!
 
Sv: Det här med "föräldrapenning"...

Hur du jobbar NU ska inte spela så stor roll. (Om du inte tjänar muchos vs)

Vad man sällan blir informerad om och detta tycker jag att du ska kolla upp: Den högsta lön du NÅGONSIN haft de senaste åren i en 6-månaders period ska du kunna få ersättning efter.
 
Sv: Det här med "föräldrapenning"...

Jaha! :idea:
Ska boka tid med ngn handläggare, som Snurrfian skrev ovan, så ska jag kolla upp detta du skrev också! Tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp