Det här med gillestugor

Mina morföräldrar hade gillestuga i sitt hus. Den var deras tv-rum men vi firade också stora delar av julafton i gillestugan. Det var lite mörkt och på väggen hängde ett stort sjökort över västindien. Det enda ljussläppet var ett smalt fönster uppe i taket längs ena väggen. Jag kan fortfarande minnas hur det luktade där nere.
 
Jag är uppvuxen med gillestuga. Vi hade tv där och ett stort matbord. Vi firade jul där nere. Pappa hade även byggt en bardisk och förvarade sprit mm där och bjöd vuxna på drinkar mm jätte roligt att sitta på en barstol och titta på nör pappa blanda drinkar. Pappa hade byggt bardisken av en så det doftade gott
 
Måste en gillestuga ligga i källaren?
Vi hade två vardagsrum, ett på bottenvåningen och ett på övervåningen. Ingen källarvåning. När jag var liten hade vi TVn nere men flyttade upp den senare.
Det övre vardagsrummet användes väl mest av mina äldre syskon när de hade sina rum på den våningen.
Väggarna hade tapeter, vad jag minns, men taket var av träpanel. Vet inte om man kan kalla det rummet för gillestuga?
 
Vi hade en gigantisk gillestuga i ett av husen jag växte upp i.
Där umgicks/lekte vi barn med kompisar och föräldrarna umgicks där med deras kompisar, vi spelade spel, eldade i öppenspisen, hade roligt osv.

Fina minnen

Fungerade även som gästrum, då båda sofforna där var bäddsoffor.
 
Vi hade gillestuga i radhuset när jag växte upp, där fanns soffa, tv, skivspelare och massor av bokhyllor med böcker. Vi hade även badrummet i källaren så man var ofta där. Vi barn hängde nästan alltid nere i gillestugan. Furu på vägarna och orangebrun heltäckningsmatta. Badrummet var också brun orange med beigt porslin, matchade den röda katten bra. Vi hade nästan alla barnkalas där nere, var säkert isolerat och bra för mamma och pappa som kunde vara i resten av huset :D.
 
Måste en gillestuga ligga i källaren?
Vi hade två vardagsrum, ett på bottenvåningen och ett på övervåningen. Ingen källarvåning. När jag var liten hade vi TVn nere men flyttade upp den senare.
Det övre vardagsrummet användes väl mest av mina äldre syskon när de hade sina rum på den våningen.
Väggarna hade tapeter, vad jag minns, men taket var av träpanel. Vet inte om man kan kalla det rummet för gillestuga?
Snabb googling säger att det måste vara i källare för att räknas som gillestuga.
 
Jag fick googla "gillestuga" för att förstå vad som menas, känner att det summerar min erfarenhet av konceptet rätt bra :D

Inredda källare hade en del vänner när jag växte upp, och jag vill minnas att vi oftast förpassades dit när vi skulle leka, men jag minns inte tillräckligt av det för att veta om det skulle kvala in som en regelrätt gillestuga.
 
Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en...

Vad har ni för erfarenhet av gillestugor? Har ni en? Hur använder ni den? Hur har ni använt den?

Gillestugan är väl ett fenomen som hängde i under slutet av 60-talet och in på glansperioden 70-talet. Men gillen som ordet har sin härkomst i - har ni någongång varit på ett gille i en gillestuga? Eller byggdes det bara gillestugor för att det skulle vara och sedan låg de där, ensamma och outnyttjade i sitt mörker där oftast i källaren?

Som uppvuxen i ett hus med en gillestuga så kan jag aldrig komma ihåg att vi använde gillestugan till några familjeaktiviteter - förutom under längre strömavbrott då det för en gångs skull eldades i den öppna spisen. I övrigt hade jag en gunga där och romerska ringar, men ärligt talat jag har nog alltid (och är nog fortfarande) lite spökrädd i den gillestugan eftersom att den är så mörk sommar som vinter. Nu är den gillestugan möblerad med soffgrupp men även ett extra sovrum, men förutom att någon stackars gäst blir förvisad att sova där så är det få gånger vi använder den förutom när maken kommer på att han vill elda. Det är liksom ett rum att passera på väg till sovrum eller tvättstuga.

I huset vi huvudsakligen bor i använde tidigare ägare gillestugan som tv-rum och visst hände det när vi flyttade in att middagsbjudningsällskapet förflyttades ned till underjorden då festen i den senare timmen övergick i sing-star party eftersom spelkonsollen stod här. Men efter att vi skaffat barn och slutat upp med sing-star partyn så har gillestugan blivit kontor (hej hej hemmajobb) och bibliotek. Snart ska den byggas igen och invänta att nästa tweenie vill flytta längre bort från mamma och pappa, dvs det kommer att bli ett tonårsrum.

Så hur är din relation eller icke relation till gillestugan?
Ni som var vid mer medvetande än jag under glansperioden 70-talet hur visade folk fram sina gillestugor?
Vi hade ingen men har varit på barnkalas och tweeniedisko i många :) + vänners lekrum. Tror folk har det som systuga och har pussel i och spelar bordsspel i.
 
Måste en gillestuga ligga i källaren?
Vi hade två vardagsrum, ett på bottenvåningen och ett på övervåningen. Ingen källarvåning. När jag var liten hade vi TVn nere men flyttade upp den senare.
Det övre vardagsrummet användes väl mest av mina äldre syskon när de hade sina rum på den våningen.
Väggarna hade tapeter, vad jag minns, men taket var av träpanel. Vet inte om man kan kalla det rummet för gillestuga?
Absolut inte!

Själva definitionen är källare och minimalt med ljusinsläpp.Så det så!
 
Vår gillestuga är mitt absoluta favoritrum i huset. Här sitter vi i sköna biofåtöljer, tänder en mysbrasa, dricker vin och kollar TV-serier på helgkvällarna.:D

När vi flyttade in var den verkligen klassiskt 70-tal med grön heltäckningsmatta, brun/gul blommiga tapeter och furutak, men vi gav den ett litet ansiktslyft och trivs så bra där.

97114F9A-48A0-4C4F-9A48-5EAB426D9FDC.jpeg
 
Vi har en i vårt hus, men det finns ingen furu utan är vitt! Vi använder den som TV-rum så vi inte behöver ha TV uppe i vardagsrummet. Finns braskamin, bibliotek och syhörna där nere också. Tycker den är väldigt mysig på vintern när det är mörkt ute och man oavsett måste tända lampor. Så här års föredrar jag att sitta i mer dagsljus.

Fördelen med den är också att den är väldigt sval så alla älskar att vara där nere på varma sommardagar!
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Känner att jag också lärt mig innebörden av ordet gillestuga just idag 😅

Vi har aldrig haft någon, men en barndomsvän hade och vi lekte där nere ibland. Men det var mest mörkt och murrigt. Tror inte de hade någon öppen spis, men en bastu full med saker 😁
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 727
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp