Det här med gillestugor

Här är ännu en som nu lärt sig vad en gillestuga är för något tack vare den här tråden 😅 Har inget minne av att någonsin ha varit i en gillestuga, men så är jag också uppvuxen mitt i Malmö med alla vänner boendes i lägenheter. Har dock inte stött på någon gillestuga i vuxen ålder och utflyttad på landsbygden heller.
 
Att det är så många som inte vet vad gillestuga är, ett helt självklart rum i ett 70-talshus, och att flera tycker det luktade källare och var mörk, samt hade fula furuväggar. Vår luktade inte konstigt, källaren var inte mögig på något vis utan en fräsch del av huset med gillestuga, bastu och hobbyrum. Och ja, furuväggar var det och mörkt pga de små fönstren, men det var inget jag reflekterade över, så var det bara. Vi hade tv:n där, skivspelare och pappas barskåp, också helt naturligt. 😁 Det var där vi umgicks och tittade på tv. På övervåningen fanns ett finrum som aldrig användes. Urtöntigt! Det tyckte jag redan då.

Idag hade jag nog inte älskat furuinslaget och det mörka och hade säkert gjort om på något vis, och använt finrummet som det rum man umgås i. Men då var gillestugan mysig och självklar.
 
Jag är uppvuxen med gillestuga i källaren, dock med jutevävstapet och grön nålfiltsmatta på golvet som senare byttes mot ett ljusare laminatgolv. Vi hade tv-n där och en öppen spis och lite allmän förvaring, lite möbler från släktgården.
Ribbstol, symaskin etc huserade i hobbyrummet, som också fanns i källaren.
Måste dock erkänna att det var först när jag läste denna tråd som jag inser vad gillestuga egentligen betyder gille-stuga. 🙈 Dagens insikt vid en ålder av 44 🤣🤣
 
Vi hade en gillestuga som var fristående byggnad från själva boningshuset men istället satt ihop med garaget. Varför den byggdes från början är jag inte säker på, men när far min var tonåring/ung vuxen var det hans rum. Vi använde den ebart till förvaring när jag växte upp men såhär i efterhand inser jag att den hade kunnat vara Guld som lekrum/tonårsstuga!
 
Vi firade ibland jul i vad som nog får betraktas som en gillestuga hos en morbror. Jag avskydde att vara där. Det var ett större källarrum med stenväggar och betonggolv (tror jag). Det var alltid KALLT där. Det kändes som att gå in i en bunker. Jag kan fortfarande inte begripa varför det enda vi gjorde upp i huset var att äta när de hade en fin matsal och två fint möblerade vardagsrum.
 
Jag är uppvuxen under 80-talet på en gata där alla hus byggdes i slutet av 70-talet och alla har gillestuga (tio av fjorton i tegel/mexitegel också 😁). Som liten har jag varit i de flesta av husen på gatan och alla som jag var i hade sina TV-rum i gillestugan. I vardagsrummen som fanns på entréplan hade man minsann ingen TV! Så gillestugan användes oftast dagligen. Sedan hade alla husen även andra inredda rum i källaren utöver t ex källarföråd o pannrum. Vi hade även ett hemmakontor, syrum (innehöll även tvättmaskinen) och ett hobbyrum. Där stod vanligtvis pingisbordet uppställt men vi sköt även med luftgevär eller byggde mastodontstäder i Lego eller rejäla bilbanor som kunde stå framme. I grannhuset mittemot hade de istället en snickarbod som vi pysslade i när vi lekte hos dem och ett rum med en vävstol. Huset bredvid hade ett rum med en gigantisk Märklin-tågbana som vi också kunde leka med i timmar etc. När det var fest satt de vuxna i vardagsrummet på entréplan och vi barn hängde nere i gillestugan.

Jag minns också att var det riktigt varma sommarnätter släpade vi ner sängkläder och madrasser i gillestugan och sov där då det var svalast där. Har inget minne av att jag tyckte det var kallt där på vintern (jag är väldigt frusen av mig) och inte heller att det luktade sunkigt varken i våran eller grannarnas gillestugor.
 
Jag tror inte jag minns en enda gillestuga som var fuktig och luktade ... daremot minns jag manga super morka som gav claustrophobia big time. Jag gillade inte alls gillestugor, nar vi kopte huset dar det fanns en var raddningen att det var ett suterang hus som hade hela ena gaveln i glas sa det var mer an ljust nog.
Nar huset koptes var det dock sjogras tapet och gron nalfilts matta.

Vi har alltid haft ett "vardagsrum" utan TV. Ibland vill man bara sitta och lasa eller kanske ta ett glas vin med grannen och om Partnern da vill titta pa TV ar det ju helt klart battre om man ocksa har ett TV rum sa alla far gora det de vill.
 
Att det är så många som inte vet vad gillestuga är, ett helt självklart rum i ett 70-talshus, och att flera tycker det luktade källare och var mörk, samt hade fula furuväggar. Vår luktade inte konstigt, källaren var inte mögig på något vis utan en fräsch del av huset med gillestuga, bastu och hobbyrum. Och ja, furuväggar var det och mörkt pga de små fönstren, men det var inget jag reflekterade över, så var det bara. Vi hade tv:n där, skivspelare och pappas barskåp, också helt naturligt. 😁 Det var där vi umgicks och tittade på tv. På övervåningen fanns ett finrum som aldrig användes. Urtöntigt! Det tyckte jag redan då.

Idag hade jag nog inte älskat furuinslaget och det mörka och hade säkert gjort om på något vis, och använt finrummet som det rum man umgås i. Men då var gillestugan mysig och självklar.
Jag är född 85, uppväxt i ett område som byggdes på 80-90-talet.
Jag har bar stött på gillestuga någon enstaka gång som vuxen.
Bor i Sthlm så majoriteten här bor ju i lägenheter.

Varför skulle jag veta vad en gillestuga är?
 
Jag är uppvuxen under 80-talet på en gata där alla hus byggdes i slutet av 70-talet och alla har gillestuga (tio av fjorton i tegel/mexitegel också 😁). Som liten har jag varit i de flesta av husen på gatan och alla som jag var i hade sina TV-rum i gillestugan. I vardagsrummen som fanns på entréplan hade man minsann ingen TV! Så gillestugan användes oftast dagligen. Sedan hade alla husen även andra inredda rum i källaren utöver t ex källarföråd o pannrum. Vi hade även ett hemmakontor, syrum (innehöll även tvättmaskinen) och ett hobbyrum. Där stod vanligtvis pingisbordet uppställt men vi sköt även med luftgevär eller byggde mastodontstäder i Lego eller rejäla bilbanor som kunde stå framme. I grannhuset mittemot hade de istället en snickarbod som vi pysslade i när vi lekte hos dem och ett rum med en vävstol. Huset bredvid hade ett rum med en gigantisk Märklin-tågbana som vi också kunde leka med i timmar etc. När det var fest satt de vuxna i vardagsrummet på entréplan och vi barn hängde nere i gillestugan.

Jag minns också att var det riktigt varma sommarnätter släpade vi ner sängkläder och madrasser i gillestugan och sov där då det var svalast där. Har inget minne av att jag tyckte det var kallt där på vintern (jag är väldigt frusen av mig) och inte heller att det luktade sunkigt varken i våran eller grannarnas gillestugor.
Vi hade i varje fall uppvärmningen nere i källaren dvs oljepannan som höll utrymmet torrt. Pannrummet var också super bra för att torka kläder eftersom där alltid var varmt och torrt.
 
Såhär säger wikipedia:
"En gillestuga är ett rum, vanligen i en källare, som används som ett enklare vardagsrum eller festlokal. Gillestugan räknas ofta inte in i boarean på grund av låg takhöjd och inga eller små fönster.[1] Ordet kommer ursprungligen från fornsvenskans gildestuva, det vill säga en stuga där ett gille håller möten."

Och enligt den definitionen var det nog bara hemma hos en kompis som utrymmet var en regelrätt gillestuga. Ner i källaren, mörka väggar, spartanskt inredd med en antagligen överbliven bäddsoffa (ett bord?) Tv och en öppen spis. Det utrymmet användes väldigt sällan, men någon gång sov vi där när jag sov över.
Vi har själv aldrig haft gillestuga, men det har funnits hos flera kompisar/släktingar. Hos min ena släkting var det ett mörkt men mysigt utrymme med spis och bokhyllor kring hela ena väggen, man gick genom det när man skulle till bastu och badrum.
Hos någon kompis så användes det som ett andra vardagsrum. Hos någon annan blev det ett ställe att hänga när vi blev tonåringar. Hos vissa var det bara ett "skräp/torkrum".
Hur och hur mycket de användes verkade mycket bero på gillestugans placering. I sluttningshus (är det de ni i sverige kallar suterängshus?) där källarvåningen används mer än i regelrätt källare så upplever jag att de användes mer.

Jag smyggillar gillestuga om det görs rätt, men jag misstänker att det jag tänker på mera går under "mysigt spisrum" snarare än gillestuga :D
 
Vår gillestuga är mitt absoluta favoritrum i huset. Här sitter vi i sköna biofåtöljer, tänder en mysbrasa, dricker vin och kollar TV-serier på helgkvällarna.:D

När vi flyttade in var den verkligen klassiskt 70-tal med grön heltäckningsmatta, brun/gul blommiga tapeter och furutak, men vi gav den ett litet ansiktslyft och trivs så bra där.

Visa bifogad fil 128031
Det där är inte en gillestuga längre! :rage::rage::rage:

Den uppfyller inga av kriterierna - furu, murrighet, mörker och fukt
 
Växte upp med gillestuga och tyckte om den. Där fanns sköna soffor, tv och öppen spis. Mamma hade sin vävstol där med.
Nu hade jag älskat att ha en, mörkt och svalt är vad jag eftersträvar nuförtiden för att må som bäst.
 
Bodde delvis i ett hus med gillestuga under min uppväxt. Den användes som teverum och hade en kamin, sedan hade vi ett hobbyrum innanför där det stod ett pingisbord och så var tvättstugan där innanför. Och gick man igenom så kunde man gå upp i garaget. Jag tyckte det var mysigt därnere, men märkt då det endast var långa rektangulära fönster uppe i takhöjd nästan.
 
Det där är inte en gillestuga längre! :rage::rage::rage:

Den uppfyller inga av kriterierna - furu, murrighet, mörker och fukt
För mig har gillestugor också alltid ett element av norénsk familjeångest över sig (vilket jag i tråden ser kanske till stor del saknar fog, men jag har bara haft en gillestuga i min bekantskapskrets och där var det norénskt värre). Furu, små fönster, övermöblerat och kalla familje-kriget förtäckt till fredagsmys. :nailbiting:
 
Jag är född 85, uppväxt i ett område som byggdes på 80-90-talet.
Jag har bar stött på gillestuga någon enstaka gång som vuxen.
Bor i Sthlm så majoriteten här bor ju i lägenheter.

Varför skulle jag veta vad en gillestuga är?

Du har ju stött på gillestuga som vuxen så uppenbarligen vet du vad det är 😊 Att alla inte haft det är en annan sak.
 
Det där är inte en gillestuga längre! :rage::rage::rage:

Den uppfyller inga av kriterierna - furu, murrighet, mörker och fukt

Just det här med att så många nämner "fuktigt" har jag svårt att förstå? Har det generella skicket på hus verkligen varit så dåligt? Jag är liksom @Badtz Maru uppvuxen där de flesta familjer både hade och använde sina gillestugor, och jag kan inte komma på en enda gång det varit fuktigt eller luktat sunkigt? Då är ju huset sjukt?

Vi hade ofta bättre inomhusklimat i den inredda delen av källaren, och det var där vi hade den mest använda duschen (vägg i vägg med pannrummet, varmaste golven i hela huset :D). Övervåningen var inte sällan för varm på sommaren och kylig när det blåste på vintern. Källaren var så gott som alltid lagom.
 
Jag minns inte heller några fuktiga gillestugor. Växte upp i ett 60-talshus och gillestugan användes förstås vid jul men också när man hade kompisar hemma, vilket var ofta och vi var 4 syskon så det blev mycket folk. En stereo, en soffhörna, öppen spis och inga vuxna som tittade - helt perfekt. Nu har vi också en gillestuga även om den är vitmålad, den används som musikrum av vinylgalningen här hemma och också som gästrum vid behov. Den är underbar vid värmeböljor och hunden mår så bra där nere.
 
Jag kan inte minnas att någon jag kände hade gillestuga när jag växte upp i Stockholmsförort med villor. Var tvungen att googla för att veta vad det är jag med. 😅
Folk kunde ha inredda källare i vårt område. Men det var ju normal takhöjd och inredda helt som andra rum. Eller som mormor och morfar som hade jobb-lokal, bastu, tvättrum etc i källaren.
Min bästis som hade ett skyddsrum under huset. Det var rätt udda. Där var vi en del och lekte.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp