Det här med hörapparater......

Utifall någon annan undrar också vad som är skillnaden så googlade jag fram detta svar:

Vad är skillnaden på digitala och analoga hörapparater?​

I princip skiljer man mellan analoga och digitala hörapparater. Alla dagens hörapparater är digitala. Den enda skillnaden mellan analoga och digitala apparater är signalhanteringen.

Analoga hörapparater fångar upp omgivningssignaler. De överförs och förstärks med högtalaren. Man kan inte filtrera eller reducera ljuden.
Digitala hörapparater omvandlar ljudet till elektronisk information. Bara viktiga signaler förstärks och överförs. Höga omgivningsljud reduceras bort. Man hör bättre i bullrig miljö. Apparaten kan anpassas till individuella behov och är mindre än analoga modeller. Dessutom har digitala hörapparater en bättre klangkvalitet och tydligare talförståelse. Det gör det lättare att höra.

Jag har själv hört att man tidigare pratat om att "problemet" med CI är att musik kan låta annorlunda just pga att de omvandlar ljudet till elektronisk information.
Om jag hade efterfrågat det så kanske jag hade kunnat få ett CI erbjudande då jag hör så pass dåligt men har alltid varit högst tveksam och rädd pga just att jag hört att uppfattningen av musik kan förändras. Det drabbar inte alla, dock så är det svårt att veta innan att om man märker den skillnaden.
Men så upptäckte jag nu skillnaden när jag fick testa nya digitala hörapparater. Jag lyssnar jämt på musik, och den första kvällen med de nya så kände jag för första gången att jag kunde lika gärna stänga av musiken för det var inte lika roligt längre.
Jag uppskattar dock att det fanns trots allt en möjlighet att testa på det innan man lägger sig under kniven s.a.s. Nu vet jag att det inte passar mig. Men jag hade aldrig hört tidigare att digitala hörapparater skulle kunna påverka musiken på det sättet, så därför tänker jag att det kan vara bra att informera om det så att andra får veta det. Jag blev själv överraskad av skillnaden, svår att beskriva men det saknades något.
 
Senast ändrad:
Visserligen skulle man kanske kunna ha två set hörapparater, en för musik och en för samtal då de analoga och digitala är bra på sina olika sätt.

Men när jag pratade om det med min audionom så fick jag veta att jag inte skulle få två set hörapparater utan det är bara ett som gäller. De är dock dyra för länet och gratis för mig så jag tänker att jag får väl bocka och tacka för det jag får 🤷‍♀️
Jag lyssnar så pass mycket på musik att valet blev självklart för mig.

Iofs så tycker jag att de analoga jag har faktiskt filtrerar och reducerar vissa ljud, men bara om det blir väldigt högt (då sänks ljudet) och brusreducering när jag använder Bluetooth. Så texten stämmer inte helt till 100% tycker jag.
 
Fast det finns väl digitala och analoga hörapparater? Eller vad som man kallar analoga hörapparater iallafall, vad jag har förstått åtminstone..

Men inte så pass analoga att de behöver en handvev för att vevas igång eller så... :p:p
Nej det finns inte analoga hörapparater idag.
 
Det står ju där att alla hörapparat idag är digitala.
Men det står ju också utöver det: "I princip skiljer man mellan analoga och digitala hörapparater. Alla dagens hörapparater är digitala. Den enda skillnaden mellan analoga och digitala apparater är signalhanteringen."

Jag uppfattar det som att alla är digitala ja, men att det finns två olika signalhanteringar som gör att man kallar dessa två grupper för analoga och digitala?
Men förstår hur du tänker nu.
 
Men det står ju också utöver det: "I princip skiljer man mellan analoga och digitala hörapparater. Alla dagens hörapparater är digitala. Den enda skillnaden mellan analoga och digitala apparater är signalhanteringen."

Jag uppfattar det som att alla är digitala ja, men att det finns två olika signalhanteringar som gör att man kallar dessa två grupper för analoga och digitala?
Men förstår hur du tänker nu.
Jag har jobbat som audionom i snart 20år, jag vet att det inte finns analoga hörapparater. Det enda som står där är att analoga och digitala hörapparater har olika signalhantering men idag är alla hörapparater digitala.
 
Jag har jobbat som audionom i snart 20år, jag vet att det inte finns analoga hörapparater. Det enda som står där är att analoga och digitala hörapparater har olika signalhantering men idag är alla hörapparater digitala.

Vad bra! Da kanske du kan rada @Asko och forklara skillnaden mellan hennes och "den andra sortens" horapparater.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 029
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 432
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 394
Senast: Gunnar
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 364
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp