Det här med knän...

Och_Aye

Trådstartare
Min sambo har, sedan han var liten egentligen, haft mer eller mindre ont i framförallt sitt ena knä. Han var hos läkare som yngre (i skolåldern någon gång) och då sa doktorn att det "växer bort". Ok, det gjorde det inte.

Tidigt i våras började det göra mer ont igen och han gick till sjukgymnast och gjorde sina övningar (gör väl dem fortfarande vad jag vet) men ingen direkt bättring. För ca 2 veckor sedan blev det ännu värre i ena knäet, han upplever att det känns som om det "låser sig" när han ska ställa sig upp - det gör ont och han får svårt att räta ut det. Efter några steg släpper det lite och blir bättre, för att sedan göra ont igen om han går för långt. Det är alltså värst när han varit stilla och/eller gått långt. Han gick till sin företagsläkare som sa att det har med hans hållning att göra (vet inte hur alls) och fick en övning där han skulle sträcka ut ryggen. Detta skulle göras 5 gånger om dagen. Nu i helgen har knäet varit ännu mer ont och det har dessutom svullnat, och gör ont om man tar på det.

Han ska till företagsläkaren imorgon igen men känner väl att han skulle vilja ha någon slags undersökning av knäet nu. Det är ju många år som han haft ont, även om det är värre än vanligt just nu. Vad kan han be om? Några tips? Han har inte fått någon närmare fysisk undersökning, ingen röntgen, inget annat... Känns ju som om tiden bara går och han gör sina övningar som han ändå inte upplever hjälper - det skulle ju kunna vara något fel inne i knäet tänker jag?
 
Låter som meniskbesvär enligt min erfarenhet. Hur menar de att det skulle ha haft med hans hållning att göra? Låter märkligt...
 
Låter som meniskbesvär enligt min erfarenhet. Hur menar de att det skulle ha haft med hans hållning att göra? Låter märkligt...

Meniskbesvär alltså, ska be sambon googla sen. ;)
Ingen aning om hur han menade, det var något om ryggen som skulle sträckas på i allafall. Tror inte riktigt han förstod själv heller.
 
Det kan vara väldigt många olika saker, men jag har svårt att se att det kan ha samband med hållningen...
Viktigast är att han blir undersökt av nån som har mer koll, helst en ortoped.

Tack!
Antar att företagsläkaren är någon slags allmänläkare, kanske han kan lyckas få en remiss så att han får sitt knä igenomkollat någon gång.
 
Annars finns det även vårdcentral att vända sig till alt sjukgymnast.

Jo, vårdcentralen hade en tid om drygt en månad till honom, därför prövade han läkaren på sitt jobb eftersom han fick tid där nästan direkt. Sjukgymnast har han ju träffat, men känner väl nu att han vill börja med en undersökning gjord av doktor.
 
Fast hållningen kan väl visst spela in? Mer styrka och stabilitet/kroppskontroll borde ju kunna påverka/belasta/avlasta en hel del på annat sätt. Om inte annat kanske man blir medveten om vad som kan förvärra smärtan/problematiken o.s.v.
 
  • Gilla
Reactions: Io
Jo, vårdcentralen hade en tid om drygt en månad till honom, därför prövade han läkaren på sitt jobb eftersom han fick tid där nästan direkt. Sjukgymnast har han ju träffat, men känner väl nu att han vill börja med en undersökning gjord av doktor.

Prova träffa en annan sjukgymnast? Boka tid på VC ändå och vänta en månad till? Kolla om han skriva egen remiss till ortoped? Finns många vägar att gå!?!

Men hans hållning har kanppast något med hans knä att göra så jag hade inte litat på företagsläkaren...
 
Prova träffa en annan sjukgymnast? Boka tid på VC ändå och vänta en månad till? Kolla om han skriva egen remiss till ortoped? Finns många vägar att gå!?!

Men hans hållning har kanppast något med hans knä att göra så jag hade inte litat på företagsläkaren...
Minns inte om han tog tiden om en månad, det är möjligt att han är bokad på den och går dit också.
Tänker mig att det kanske spelar mindre roll vart han börjar - bara han slutar med en rejäl koll av knäet? Egen remiss kanske kan vara ett alternativ, ska kolla!
 
Jag har problem med mina knän, speciellt när jag sätter mig på huk,känns som om knäskålen kommer fel,låser sig,sen klonkar det till, smäller till i knäet och det "hoppar" rätt. Även när jag tex kör bil och ska flytta benet mellan gas,broms, och koppling,så kan det låsa sig, måste böja,sträcka,böja,sträcka några ggr innan det knäpper rätt.

Jag har fått förklarat att det är något fäste över knäskålen som är förslappat,så det håller inte fast knäskålarna som det ska. Har inte riktigt koll på vad det är exakt,men ja... Det ska gå att träna till det,och det är betydligt bättre när jag rider regelbundet,men efter att ha mått psykiskt dåligt hela sommaren/hösten så har jag inte riktigt orkat och nu har hästen varit dålig också,så det har blivit lite dåligt med det och då märker jag det på mina knän direkt...
 
Minns inte om han tog tiden om en månad, det är möjligt att han är bokad på den och går dit också.
Tänker mig att det kanske spelar mindre roll vart han börjar - bara han slutar med en rejäl koll av knäet? Egen remiss kanske kan vara ett alternativ, ska kolla!

Jag hoppas att han får en fullständig koll av sitt knä snart. Det är inte roligt att gå runt och ha ont.

Jag fick själv, för typ 2 timmar sedan en remiss till Ortopeden pga värk i axeln sedan 20 år tillbaka men jag har inte alltid ont i den men på sista tiden har det bara blivit värre. Har under dessa åren avverkat flertalet sjukgymnaster och vissa har jag bara besökt 2-3 ggr pga att behandligen dom gett mig bara förvärrat allt det är därför jag föreslog en annan sjukgymnast.
 
Men det finns inget samband mellan symtomen och hållningen.
Men visst borde överextension i knäna kunna räknas som hållningsproblem. Folk som står mycket med överextenderade knän har ju inte sällan ont i sina knän. Nu vet vi ju inte vad det var som felade i TS mans hållning dock.
Sen borde just det visserligen inte leda till låsningar/upphakningar, men det kan ju spela in och förvärra.
 
Men visst borde överextension i knäna kunna räknas som hållningsproblem. Folk som står mycket med överextenderade knän har ju inte sällan ont i sina knän. Nu vet vi ju inte vad det var som felade i TS mans hållning dock.
Sen borde just det visserligen inte leda till låsningar/upphakningar, men det kan ju spela in och förvärra.

Låter inte som pojkvännen lider av det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
424
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 999
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp