Värk i höften

Enya

Trådstartare
Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ.

Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när jag rör mig men inte mer. Men för att komma till ro och somna behöver jag glida fram så jag ligger mer sida-mage och dra upp ena benet. Då gör det ont i höften, vilket gör det svårt att sova förstås. Det är samma på båda sidor, men mer på ena, den jag föredrar att ligga på och somnar lättast på. Har varit så ett tag nu och är rätt störigt då det gör att det dels är svårt att somna och somna om och dels tror jag att det bidrar till dålig sömn det också.

Antar det är muskler som spökar, men vilka? Och hur "tränar" jag dem rätt så de inte har anledning att gå bananas över en normal sömnposition?

Nu tänker jag på rörelser jag själv kan göra hemma eller var jag nu är, i enkelheten, så att det liksom blir gjorda, på samma vis som när jag ändå gör övningar för nacken. Det borde väl finnas? Tänkte jag kan börja där i alla fall. Enklare än att dra till med att göra sjukgymnastbesök osv.

Hade för en del år sedan problem med ungefär samma ställe, men det var värk alltid istället. Gjorde mer ont när jag stod och gick och mindre ont när jag satt och låg. Ville till slut knappt gå alls för oavsett hur mycket jag gick blev det inte bättre utan bara värre. När jag träffade sjukgymnast fick jag veta att jag dels snedbelastade ryggen när jag gick med hunden i ena handen (som låg på lite i kopplet när hon gick och nosade) och ryggsäck med matvaror på ryggen samt dramaten i andra handen med mat, så jag drog liksom snett, men också att genom att gå så var det muskler som inte användes och som behövde stärkas när jag gick utan. Gick på deras gym en tid och det blev bättre, och har sedan dess inte varit påträngande, jag har varit noga med att inte utsätta mig för liknande situationer igen. Trots att jag har en drag-Spion, men honom har jag en halti på och så har han flexikoppel så att han får lite mer space och inte känner samma behov av att dra längre, han går också alltid lite framför mig istället för bredvid (pga synen, jag känner hans rörelser bättre i kopplet på så vis (bredvid mig "försvinner" rörelserna på något vis och eftersom jag inte heller kan se honom bredvid mig så kan jag inte räkna ut hans reaktion på olika saker eller förstå var han är), när jag insåg det slutade jag tjafsa om att han skulle lära sig fot ;) ) och jag använder sällan dramaten numera av den orsaken.

Nu är värken när jag ligger i min sovposition så då tänker jag att det nog inte är samma muskler, men kanske liknande problematik. Och kanske finns det enkla rörelser man kan träna hemma?

Så lång historia kort- någon som har tips? :D
 
Kudde mellan knäna/under knäet.

Jag får ont annars oavsett muskelkondition.
Jag har sovit på det här sättet hela livet utan problem, så det är ju rätt nytt att ha ont när jag sover så. Jag har testat kudde, men dels får jag inte samma lutning på kroppen som jag vill ha och dels blir jag för varm, med tunnare kudde ger det ingen effekt utan jag har ändå värk + att jag blir för varm.

Har lite problem i överkroppen också, sedan min överviktsoperation, kroppen tryckt ihop över bröst/axlar, väldigt obekvämt, som fet fanns det något emellan, men nu som tjock är det mycket lös skinn och jag får tryck över axlarna och armarna vilar inte bekvämt så att säga, ingen avslappnad hållning där, känns som om axlarna trycks upp mot öronen ständigt. Har testat med kudde också och det hjälper ibland men blir också för varmt och obekvämt fort.
 
Naprapat är mitt tips. Både för behandling och hjälp med övningar.
Då går jag hellre till sjukgymnast först och främst, det är billigare och jag tror det är lika effektivt. Jag tänkte mer att någon kanske sitter på enkla övningar för otränade muskler i höften.

Men är det inte så bokar jag tid hos sjukgymnast.
 
Har ju också gjort magop, jag har fått jätteproblem med mina höfter... Innan var det ryggen (men som min naprapat visserligen tror kom från bäckenet) så nu är ryggen "åtgärdad" men höfterna :cry: Har jag väl vaknat är det stört omöjligt att somna om det gör för ont i dem. (kan tom va därför jag vaknar.
Det är i mitt fall bla Höftbursit. Dessa kan man inte medicinera bort, eller ja det går att ge kortison rätt in i bursan, men hjälper inte det (har gjort detta en gång på vardera sida) är det enbart övningar som hjälper för att "jobba bort" inflammationen i dem.
Hjälper lite att äta smärtlindrande men det kan man ju inte äta nonstop.
Har nu när jag köpt hus med kamin som tillfälligt enda värmekälla även fått problem med knäbursorna då jag går ner så dessa trycks ihop när jag ska fylla på ved mm...

Så kolla övningar som hjälper mot Höftbursit är mitt råd =)
Erkänner att jag tänker att jag ska göra dessa men så slutar det alltid med att man lagt sej och somnar som en klubbad säl, men sen som sagt vaknar av att det inte går att sova för höfterna inte tillåter det. Och tänker IDAG ska jag börja göra övningarna...
 
Har ju också gjort magop, jag har fått jätteproblem med mina höfter... Innan var det ryggen (men som min naprapat visserligen tror kom från bäckenet) så nu är ryggen "åtgärdad" men höfterna :cry: Har jag väl vaknat är det stört omöjligt att somna om det gör för ont i dem. (kan tom va därför jag vaknar.
Det är i mitt fall bla Höftbursit. Dessa kan man inte medicinera bort, eller ja det går att ge kortison rätt in i bursan, men hjälper inte det (har gjort detta en gång på vardera sida) är det enbart övningar som hjälper för att "jobba bort" inflammationen i dem.
Hjälper lite att äta smärtlindrande men det kan man ju inte äta nonstop.
Har nu när jag köpt hus med kamin som tillfälligt enda värmekälla även fått problem med knäbursorna då jag går ner så dessa trycks ihop när jag ska fylla på ved mm...

Så kolla övningar som hjälper mot Höftbursit är mitt råd =)
Erkänner att jag tänker att jag ska göra dessa men så slutar det alltid med att man lagt sej och somnar som en klubbad säl, men sen som sagt vaknar av att det inte går att sova för höfterna inte tillåter det. Och tänker IDAG ska jag börja göra övningarna...
Har också bursit i höfterna. Har du fått pröva laserbehandling ihop med träningsprogram?

Har också fått kortison utan någon förbättring, men laser ihop med träning hjälpte mig jättemycket! Kan fortfarande inte springa utan att det smärtar men kan nu gå och cykla normalt efter den omgången :)
 
Har ju också gjort magop, jag har fått jätteproblem med mina höfter... Innan var det ryggen (men som min naprapat visserligen tror kom från bäckenet) så nu är ryggen "åtgärdad" men höfterna :cry: Har jag väl vaknat är det stört omöjligt att somna om det gör för ont i dem. (kan tom va därför jag vaknar.
Det är i mitt fall bla Höftbursit. Dessa kan man inte medicinera bort, eller ja det går att ge kortison rätt in i bursan, men hjälper inte det (har gjort detta en gång på vardera sida) är det enbart övningar som hjälper för att "jobba bort" inflammationen i dem.
Hjälper lite att äta smärtlindrande men det kan man ju inte äta nonstop.
Har nu när jag köpt hus med kamin som tillfälligt enda värmekälla även fått problem med knäbursorna då jag går ner så dessa trycks ihop när jag ska fylla på ved mm...

Så kolla övningar som hjälper mot Höftbursit är mitt råd =)
Erkänner att jag tänker att jag ska göra dessa men så slutar det alltid med att man lagt sej och somnar som en klubbad säl, men sen som sagt vaknar av att det inte går att sova för höfterna inte tillåter det. Och tänker IDAG ska jag börja göra övningarna...
Tråkigt att höra att du lider av liknande! Men samtidigt, kan det alltså vara just viktnedgången som ställt till det? Har inte tänkt på det, men det är ju inte helt orimligt, med tanke på hur det känns i överkroppen.

Jag har inte testat ta värktabletter för det, tar tabletter för migrän och huvudvärk ofta så jag vill ju inte ta ännu mer tabletter, har inte ens tänkt att man kan göra det :o Hade ont i armen i går helt utan någon vettig anledning, men också huvudet så jag tog tabletter för skallen (Alvedon och Paraflex) och värken försvann faktiskt, det märkte jag och var förstås nöjd över den effekten också! :D

Jag har generellt inte ont annars, kan känna värk när jag står upp länge och gör något enformigt, tex diskar eller när jag sitter länge, som på jobbet när jag sitter vid skrivbordet, men det lättar när jag gör annat, som sätter mig eller rör på mig. Skrivbordsstolen på jobbet ger mig "träsmak" i häcken på ett sätt min billiga IKEAstol inte gör här hemma, så jag tror stolen är en orsak där dock.

Jag ska absolut kolla upp övningar! Och försöka komma ihåg att göra dem :D Hoppas verkligen de hjälper!
Du har mer ont hela tiden än just bara när du gör vissa rörelser när du ska sova?
 
Jag tror inte det, har haft denna ett tag nu utan problem, men vet förstås inte.
Mm, jag hade ju haft min ett bra tag och kände att den inte dög längre. Kämpade som en gnu med att få ut den ur sovrummet och vidare ut i hallen och seb på trappa fick jag hjälp att hjälpligt rulla ihop den och knyta runt så den kunde med viss möda trycka in den i bilen och sedan släpa ut den och slänga den i en container på ÅVC. Ny dyna gjorde skillnad direkt. :up:
 
Mm, jag hade ju haft min ett bra tag och kände att den inte dög längre. Kämpade som en gnu med att få ut den ur sovrummet och vidare ut i hallen och seb på trappa fick jag hjälp att hjälpligt rulla ihop den och knyta runt så den kunde med viss möda trycka in den i bilen och sedan släpa ut den och slänga den i en container på ÅVC. Ny dyna gjorde skillnad direkt. :up:
Jag har väl haft min säng ett år, har jag för mig så det är ju inte så länge, men har inte haft ont så länge alls. Är så lyckligt lottad att jag brukar kunna sova var som helst egentligen utan problem, det är bara att jag är oväns med tex kuddar oftast, aldrig sängen :D Kuddar är en hel vetenskap enligt mitt huvud tydligen....
 
Tråkigt att höra att du lider av liknande! Men samtidigt, kan det alltså vara just viktnedgången som ställt till det? Har inte tänkt på det, men det är ju inte helt orimligt, med tanke på hur det känns i överkroppen.

Jag har inte testat ta värktabletter för det, tar tabletter för migrän och huvudvärk ofta så jag vill ju inte ta ännu mer tabletter, har inte ens tänkt att man kan göra det :o Hade ont i armen i går helt utan någon vettig anledning, men också huvudet så jag tog tabletter för skallen (Alvedon och Paraflex) och värken försvann faktiskt, det märkte jag och var förstås nöjd över den effekten också! :D

Jag har generellt inte ont annars, kan känna värk när jag står upp länge och gör något enformigt, tex diskar eller när jag sitter länge, som på jobbet när jag sitter vid skrivbordet, men det lättar när jag gör annat, som sätter mig eller rör på mig. Skrivbordsstolen på jobbet ger mig "träsmak" i häcken på ett sätt min billiga IKEAstol inte gör här hemma, så jag tror stolen är en orsak där dock.

Jag ska absolut kolla upp övningar! Och försöka komma ihåg att göra dem :D Hoppas verkligen de hjälper!
Du har mer ont hela tiden än just bara när du gör vissa rörelser när du ska sova?

I mitt fall kom det efter viktnedgången och ska tydligen va en "vanlig bieffekt" ... Även om min läkare tyckte jag gått ner för lite för att ha de problemen (40 kg)
I mitt fall triggas de av att sitta i bilen. Vilket är ett otyg då vi har ca 4 timmar mellan de två olika boenden vi dras med innan jag lyckas sälja lägenheten i Stockholm... Så måste ju tyvärr göra de resorna med jämna mellannrum. Och det är samma bil som vi hat i 2 år så det är inte ens en ny bil heller som gör de nya åkommorna..
Brukar inte ha on när jag lägger mej (ibland kanske) men de märks definitivt på morronen ...
 
I mitt fall kom det efter viktnedgången och ska tydligen va en "vanlig bieffekt" ... Även om min läkare tyckte jag gått ner för lite för att ha de problemen (40 kg)
I mitt fall triggas de av att sitta i bilen. Vilket är ett otyg då vi har ca 4 timmar mellan de två olika boenden vi dras med innan jag lyckas sälja lägenheten i Stockholm... Så måste ju tyvärr göra de resorna med jämna mellannrum. Och det är samma bil som vi hat i 2 år så det är inte ens en ny bil heller som gör de nya åkommorna..
Brukar inte ha on när jag lägger mej (ibland kanske) men de märks definitivt på morronen ...
Vad intressant! Visste inte att det är vanligt! Jag har också gått ner precis 40 kg! Konstigt att jag inte fått någon information om det egentligen, men kan tänka mig att det egentligen inte är konstigt att kroppen reagerar när man går ner mycket i vikt och ändå så pass fort.

Ja, kan precis som du känna av det på morgonen, släpper när jag kommit igång, men det är stelt och ömt när jag rör på mig först.
Din bil i 4 timmar känns som mitt jobb i 4 timmar, brukar inte heller reagera direkt, men gör det nu.
 
Jag tänker också att det kanske beror på sängen?

Min säng har fått en grop där jag brukar sova och för mig blir det då extra belastning på axel och höft - tänkte på det du skrev om överkroppen också? Kroppen blir som en hängmatta när axelpartiet och höfter får ta mycket vikt och trycks ihop.

Jag är ensam i en dubbelsäng så har löst det genom att börja sova på andra sidan, har du möjlighet att testa det?
 
Jag tänker också att det kanske beror på sängen?

Min säng har fått en grop där jag brukar sova och för mig blir det då extra belastning på axel och höft - tänkte på det du skrev om överkroppen också? Kroppen blir som en hängmatta när axelpartiet och höfter får ta mycket vikt och trycks ihop.

Jag är ensam i en dubbelsäng så har löst det genom att börja sova på andra sidan, har du möjlighet att testa det?
Jag tror inte på att det är fel på sängen, känns inte som att där är grop eller så heller. Jag sover i en 90 säng och ligger både långt ut, långt in och i mitten av sängen.

Jag har gått ner 40 kg i vikt och sedan dess känns det annorlunda när jag ligger på sidan och har armarna framför mig (hade inte samma säng tidigare). Som fet är det något som tar emot, jämför med att ha en kudde mellan armarna, efter 40 kg är skinnet däremot rätt löst, jag har hängande hud, hängbröst osv och med andra ord inget emellan som tidigare. Därav att det är svårt att få en bekväm ställning med armar och axlar som förr. Det märks överhuvudtaget i min kropp, hela min kropp, att den inte hålls "uppe" som förr, den hänger mer. Det tynger på ett annat sätt än fett gjorde.
 
Jag tror inte på att det är fel på sängen, känns inte som att där är grop eller så heller. Jag sover i en 90 säng och ligger både långt ut, långt in och i mitten av sängen.

Jag har gått ner 40 kg i vikt och sedan dess känns det annorlunda när jag ligger på sidan och har armarna framför mig (hade inte samma säng tidigare). Som fet är det något som tar emot, jämför med att ha en kudde mellan armarna, efter 40 kg är skinnet däremot rätt löst, jag har hängande hud, hängbröst osv och med andra ord inget emellan som tidigare. Därav att det är svårt att få en bekväm ställning med armar och axlar som förr. Det märks överhuvudtaget i min kropp, hela min kropp, att den inte hålls "uppe" som förr, den hänger mer. Det tynger på ett annat sätt än fett gjorde.

Du får tänka på att du inte enbart tappat fett, du har även tappat muskler... Det är ju därför de "tjatar" om att man ska träna också. så det handlar om att träna om kroppen. Den har ju levt med "extravikt" och muskler pga det. Men nu när man väger mindre försvann även muskler. Men som du säger även fett på ställen man inte visste att den satt (som antagligen vid höfterna, dvs INNE i höften) som "smörjt" mellan ben och senor/ligament mm...
Höftbursan sitter ju inklämd mellan ligament och ben. Den har ingen blodtillförsel eller så utan sitter helt "ensam" därför man inte kan få hjälp med den utav kroppens egna försvar då de inte "kommer dit" .

Tror inte heller det är sängen utan som sagt kroppen som reagerar på att "fettsmörjandet" försvunnit... Tänk "fett runt levern och andra organ" som ju finns utan att man ser det.
 
Jag har också börjat känna av höften om jag ligger länge med ena knäet uppdraget. Har mest tänkt att jag inte längre har rörligheten för att ligga bekvämt så längre stunder. Det blir ju en statisk töjning och belastning i höften som en annan kroppsform (större/mindre/yngre/äldre/stelare/smidigare) klarar av men som nuvarande form inte fixar.

Jag har löst det genom att helt enkelt byta sovställning. Det är mycket en fråga om vana och att tåla ett par obekväma nätter. Min mor lyckades ändra 50 år av magsovande till att börja sova på rygg efter en operation. Så det är absolut inte omöjligt. Och för mig var det enklare att justera där än att försöka hitta tillbaka till en 10 år yngre kropp.
 
Det är samma för mig @Enya. För mig handlar det om madrassen. När jag sover i min egen säng med väldigt bra madrass har jag sällan ont. Men sover jag i annan säng får jag rejält ont i höfterna.
 
Jag har också börjat känna av höften om jag ligger länge med ena knäet uppdraget. Har mest tänkt att jag inte längre har rörligheten för att ligga bekvämt så längre stunder. Det blir ju en statisk töjning och belastning i höften som en annan kroppsform (större/mindre/yngre/äldre/stelare/smidigare) klarar av men som nuvarande form inte fixar.

Jag har löst det genom att helt enkelt byta sovställning. Det är mycket en fråga om vana och att tåla ett par obekväma nätter. Min mor lyckades ändra 50 år av magsovande till att börja sova på rygg efter en operation. Så det är absolut inte omöjligt. Och för mig var det enklare att justera där än att försöka hitta tillbaka till en 10 år yngre kropp.
Fast det är inte när jag ligger länge. Det är direkt. Direkt jag drar upp mitt ben alltså. Direkt jag lutar över i den ställningen, så det är ju inte så att jag belastar och kroppen inte pallar det, utan att det fungerar inte alls numera att ha benet så, på någondera sida.

Jag vill inte verka omöjlig, men... vilken sovställning tycker du jag ska ha?

Jag har alltid sovit på magen, till och med som gravid. Men som opererad kunde jag inte sova på magen länge, det gjorde ont i min mage. Jag kan fortfarande inte sova på magen, ju mer vikt jag gått ner desto svårare är det att sova på magen eftersom det är obekvämt och gör ont i magen. Jag började alltså sova allt mer på sidorna med knäna uppdragna, något jag också alltid gjort omväxlande med magen. Först insåg jag att det är jobbigt med armarna när inget finns mellan armarna, rent krasst, mina bröst är inte fettiga nog längre, funkar med kudde bättre numera, men blir varmt. Sedan började det här med värken i höfterna oavsett sida jag ligger på.

Att sova på rygg kan jag inte, jag snarkar, gjorde redan som smal på under 50 kg, precis som min mamma när hon var nåltunn, så när jag somnar på rygg väcker jag mig själv pga att jag snarkar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
975
Senast: tott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 147
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 808
Kropp & Själ Mot bättre vetande gick jag på ett yogapass idag eftersom det skulle vara "yin" och det skulle vara bra för att förbättra rörligheten...
Svar
16
· Visningar
1 109
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp