Bukefalos 28 år!

Det här med tuggtid och mängd foder

Praefatio

Trådstartare
Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker.

Har skaffat mig min första egna häst. Tycker att jag har rätt bra koll på foderbiten men har nu hittat ett frågetecken... När jag fick honom var han lite tanig, inte mager men han hade ju inte direkt något överflöde av hull. Betet som han gått på sedan jag köpte honom (början på maj) är väldigt rikt, han har blivit rund och fin om magen så jag antar att han inte är svårfödd.

I september ska han stallas in och jag är osäker på det här med grovfodergivan. Strävar efter att ge endast grovfoder, och bara kraftfoder nog att blanda i mineraler och linfröolja i. Vet inte hur mycket han väger, men han är en normalbyggd islandshäst på ungefär 135 cm, sex år. Jag har köpt ett viktmåttband men inte använt det än, så i mina planer har jag utgått ifrån att han väger 300-350 kg. (Är det rimligt?)
Hästarna utfodras fyra gånger om dagen: tidig morgon, mitt på dagen i hagen, sen eftermiddag och sen kväll. Jag ska börja om helt med inridningen på honom, så det kommer bli lätt motion. De dagar han inte rids kommer vi trickträna, tömköra och promenera, inte heller så mycket motion alltså även om han får komma ut och röra på sig varje dag. Hästarna går i hagen i 10 timmar om dagen och på vintern kommer han att gå oklippt.

Okej, till frågan.
Hur mycket ensilage bör jag ge? Det är ju ingen stor häst och ridningen kommer ju inte vara att tala om direkt. Jag vill alltså ge honom mycket tuggtid men inte så mycket mat att han går och blir småtjock under vintern eftersom jag strävar efter att börja träna lite hårdare i vår med mycket kondition framför allt. Hur ska jag utfodra? Har funderat över 1 kg morgon, 1 kg lunch, 2 kg middag, 3 kg kväll. Sju kilo alltså. Men får han tillräckligt mycket tuggtid då? Blir han fet på sju kilo ensilage av normalvärde när han går så lite? Kan ju inte räkna exakt än, värdena för höstens ensilage finns ju inte än, så jag får utgå från normalvärde.
Är det en bra eller dålig idé att ge kvällsmaten i hönät för att det ska räcka längre? Jag vill ju att pållis ska må bra och vara glad.

Som vanligt har jag lyckats skriva ner mitt livs historia :angel: Ursäkta för det, jag är värdelös på att korta ner inlägg. :grin:
 
Sv: Det här med tuggtid och mängd foder

Det är ju väldigt svårt att säga utan att veta värdet på ensilaget och TS halten!
7 kg är inte alls mycket, särskillt inte om det är ett blött ensilage.

När du får värdena på ensilaget kan du räkna ut hur mycket som behövs för att täcka behoven, är det alldeles för höga värden kan du tex blanda ut med halm för att öka tuggtiden, men ge mindre energi. Tänk bara på att halm innehåller viss energi men knappt inget protein, så att inte du tar så mycket halm så att kvoten blir för låg.

Om du behöver tillföra protein och även vill öka tuggtiden är lusernhack ett bra alternativ! Nu har jag aldrig haft islandshäst en vad jag har förstått behöver dom ofta en högre kvot än andra hästar.
 
Sv: Det här med tuggtid och mängd foder

Du måste räkna ut din hästs energibehov och sedan se hur mycket omsättbar energi ditt grovfoder har.

Om du vill göra ett överslag kan du räkna med att hästen behöver en högiva motsvarande 2% av kroppsvikten. Väger hästen 350 kg behöver den ca. 7 kg hö per dygn. Hur mycket ensilage du ska ge beror på TS-halten. Är den t.ex. 60% måste du ge ca. 10 kg ensilage.

Nät är jättebra, men skaffa ensilagenät som har mindre maskvidd. Då tar det längre tid för hästen att äta och det är ingen risk att hästen fastnar med hovarna i nätet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
733
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 144
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Andersson
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 655
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp