Det här schampot/balsamet som gör att ditt hår växer snabbare?!

Casteloro

Trådstartare
Ni som har facebook kan inte ha missat detta, det är ett schampo och balsam som sägs göra att håret växer snabbare. Vad tror vi om det? Funkar det? Är det hälsoskadligt? Tycker att det känns osäkert på hur det påverkar oss, men fungerar det utan biverkningar är det ju toppen.

Någon med erfarenhet?

Hittade den här frågan och svaret på det:

12. Vad är det som gör att håret växer?

Aktiva ingredienser är sojaprotein, äggskal extrakt, Keratin och B6 vitamin.
Schampo komposition: AQUA, SODIUM LAURETH SULFATE, COCAMIDOPROPYL BETAÏNE, COCAMIDE DEA, HYDROLYZED SOY PROTEIN, HYDROLYZED KERATIN, EGG SHELL EXTRACT, ALCOHOL, CAMPHOR, METHYLISOTHIAZOLINONE, METHYLCHLOROISOTHIAZOLINONE, PYRIDOXIN HCL, PERFUM, CITRIC ACID, CARBOXYMETHYL CHITIN, PROPYLENE GLYCOL, 5-BROMO-5- NITRO-1,3 DIOXANE, C.I. 42090, ALPHA AMYL CINNAMAL, LINALOL.

Balsam innehåller:AQUA, PARAFFINUM LIQUIDUM, HYDROLYZED SOY PROTEIN, CETEARYL ALCOHOL, CETEARETH-20, HYDROLYZED KERATIN, EGG SHELL EXTRACT, ALCOHOL, CAMPHOR, METHYLISOTHIAZOLINONE, METHYLCHLOROISOTHIAZOLINONE, PYRIDOXIN HCL, PERFUM, DIPALMITOYLETHYL HYDROXYETHYLMONIUM METHOSULFATE, CITRIC ACID, PROPYLEN GLYCOL, 5-BROMO-5-NITRO-1.3-DIOXANE, ALPHA AMYL CINNAMAL, LINALOL.

Någon som vill analysera innehållet?
 
Har svårt att tänka mig att håret faktiskt växer snabbare pga ett schampo, känns ungefär som samma båg om att naglarna skulle växa snabbare för att man använder ett visst nagellack...

Däremot kan det ju vara så att folk luras att tro att håret växer snabbare, när det istället är så att håret kanske inte går av lika lätt, vilket gör att även om håret växer i samma takt som innan, så blir det längre fortare iom att hårstråna inte går av lika lätt/fort som innan och därmed hinner bli längre innan de bryts/lossnar.
 
För att håret ska växa fortare så måste detta schampo och balsam tränga ner i skalpen, in i hårsäckarna för att kunna påverka och det gör det knappast. Bluff och båg alltså.

Däremot kan det ju för all del vara bra för håret ändå, men det får garanterat inga strån att växa fortare.
 
Vill man få håret att växa snabbare är enda sättet att massera hårbotten för att stimulera och få igång blodcirkulationen. Sen är det ju bra att använda bra produkter för att vårda håret :)
 
Jag kan tänka mig att det funkar om innehåller samma sak som de där ögonfransnäringarna som bevisligen fungerar.
 
För att håret ska växa fortare så måste detta schampo och balsam tränga ner i skalpen, in i hårsäckarna för att kunna påverka och det gör det knappast. Bluff och båg alltså.

Däremot kan det ju för all del vara bra för håret ändå, men det får garanterat inga strån att växa fortare.

Fast i bruksanvisnngen står detta:

"Det är mycket viktigt att tvätta bara hårbottnen, för ämnet måste nå hårsäckarna."

Bluff och båg, inte vet jag, men det låter ju för bra för att vara sant. Och vi vet ju alla vad man brukar säga om det. Däremot vore det ju helt fantastiskt om det faktiskt ökar produktionen. Jag skulle lätt kunna prova, bara det inte är några hälsoskadliga ämnen i produkten O_o.
 
Tycker det känns väldigt oseriöst. De raderar dåliga kommentarer från kommentarsfälten och de gånger jag hunnit se dessa innan har folk klagat på jättetorrt hår och håravfall..
 
Tycker det känns väldigt oseriöst. De raderar dåliga kommentarer från kommentarsfälten och de gånger jag hunnit se dessa innan har folk klagat på jättetorrt hår och håravfall..

Jo, det har jag också märkt! Jag skrev en helt normal fråga, precis som den jag ställde här, finns det några hälsoskadliga ämnen i produkten? Tycker det är väldigt märkligt..
 
när andra ingrediensen i balsamet är paraffinolja vet man ganska direkt att det inte finns något vårdande med produkten alls iaf :)
Ja enda syftet är ju då att täcka över skadorna som schampot leder till vilket innebär att håret kan se jättefint ut men egentligen är jätteslitet och inte alls växer fortare eftersom slitaget gör att håret klyver sig och går av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp