Det här med bett...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare londoninmyheart
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 977
L

londoninmyheart

Jag har en 14-årig d-ponny som jag tävlar i hoppning med. Just nu rids han på ett vanligt tredelat bett vare sig det är hoppning, dressyr eller terräng men då han blir något stark i terrängen, och ibland även i hoppningen, så vill jag prova något skarpare bett. Har ridit honom på pessoa i hoppningen vilket funkat ganska okej men den eviga diskussionen om detta bett gör att jag inte riktigt vill rida på det, han känns inte heller riktigt bra på det. Jag har blivit tipsad om att rida på ett delat jaktkandar (är det samma sak som kimbelwick?!) utan kedja (då han väldigt lätt får skav, vare sig man har skydd eller inte). Gör remontnosgrimma någon skillnad när det gäller bettet? Har hört blandade tankar om detta, vissa tycker att det gör bettet starkare och vissa tycker det är samma sak som med någon annan nosgrimma. Rider just nu på aachen.
Han är en lång ponny som man måste rida ihop ordentligt vilket blir nästintill omöjligt då han blir stark.

Hoppas att ni kan komma med tips då jag är helt värdelös på det här med bett!
Tack på förhand.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med bett...

Först och främst: Lydnad! Rid mycket dressyr och lösgörande för en tränare! (Det du inte klarar i skritt klarar du heller inte i galopp.....:angel:)
Att en häst springer iväg sådär kan också bero på att den inte orkar med arbetet, se över din ponny och träna upp både styrka och kondition!

Om du ska ha ett stångbett ska du ha just en stång, inget delat! Och kedjan finns där av en anledning, sätt på ett ludd så får han inte skav! :laugh:

Mitt tips är nog Flippanbettet, ett trevligt bett som är snällt men ändå något att ta tag i! Och du ska inte ha en låg nosgrimma till dessa bett så skippa remonten.

Vi har inga som helst problem med lydnaden, han är tävlad LA i dressyr med föregående ryttare och med mig LB. Men förstås är det något vi kommer träna vidare på :) Grejen är att i terrängen blir han stark, han sticker inte/blir springig utan biter snarare tag i bettet och jag som har en nackskada sedan barnsben har lite svårt att dra tag i honom då, vill därför underlätta för både mig och honom.

Kanske bli att prova ett sånt bett, har hört mycket gott om dt :)
Är dock osäker om det är tillåtet att tävla ponny på det?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har blivit tipsad om att rida på ett delat jaktkandar (är det samma sak som kimbelwick?!) utan kedja (då han väldigt lätt får skav, vare sig man har skydd eller inte).

Aldrig delade stångbett och ALDRIG utan kedja på stångbett.
Prova en jaktstång/kimblewick som är rakt/med tungfrihet och kedja och se till att du spänner kedjan rätt (45 grader).
Be din tränare om hjälp.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 295
Senast: sweep
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka